گیاه «دم‌شیر» موثر در درمان ناراحتی‌های عصبی و اضطراب

یک متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده گیاه دم‌شیر به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان برای درمان ناراحتی‌های عصبی مانند میگرن، صرع و احساس اضطراب مؤثر است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه دم‌شیر از خانواده نعنایان اظهار کرد: "فراسیون القلب" نام دیگر گیاه دم‌شیر بوده، زمان گلدهی این گیاه از خرداد تا مهرماه و زمان برداشت آن خرداد تا شهریورماه است.

وی افزود: گیاه دم‌شیر گیاهی پایا با ساقه‌ای چهارگوش و زبر، برگ‌های متقابل دندانه‌دار و بیضی شکل است، در قسمت بالای ساقه از بغل برگ‌ها دسته‌های صورتی رنگ می‌روید. این گیاه بومی سیبری است و در مخروبه‌ها، گودال‌ها و اراضی بکر می‌روید.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه به دلیل نیاز دارویی به گیاه دم‌شیر آن را در مزارع کشت می‌کنند، تصریح کرد: ساقه این گیاه یا به صورت دقیق قسمت‌های هوایی آن از جمله برگ‌های پایینی آن را هنگامی که گیاه به صورت کامل گل کرده باشد با دست می‌چینند و سپس روی سبد برای خشک کردن پهن می‌کنند؛ همچنین در صورت استفاده از خشک‌کن حداکثر حرارت باید ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

وی با بیان اینکه برداشت از گیاه دم‌شیر را می‌توان چندین بار در سال تکرار کرد و این گیاه به ویژه محتوی نوعی عصاره تلخ، لئونورین، تانن و اسانس روغنی است، ادامه داد: دم‌کرده گیاه دم‌شیر به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان (دو فنجان در روز) برای درمان ناراحتی‌های عصبی مانند میگرن، هیستری، صرع و احساس اضطراب مؤثر است.

یوسفیان اضافه کرد: برای درمان بیماری‌های قلبی و فشارخون نیز از این گیاه استفاده می‌شود، گیاه دم‌شیر همچنین به‌طور مؤثری قابض است و در درمان اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال عضلات صاف رحم را نیز منقبض می‌کند.

وی گفت: استعمال خارجی دم‌کرده روی زخم‌ها (کمپرس) سرعت بهبود آن‌ها را فراهم می‌کند، این گیاه اثرات مشابهی با سنبل‌الطیب دارد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه دم‌شیر، خاطرنشان کرد: اگر خون‌ریزی‌های قاعدگی شدید باشد، نباید از این گیاه استفاده کرد، مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است؛ همچنین به دلیل نبود مستندات علمی بهتر است در زمان شیردهی با احتیاط و مشورت پزشک مصرف شود.

کد خبر 668233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.