وزیر نیرو: ۴۰ درصد مشترکان تهرانی مشمول پاداش مصرف شدند

وزیر نیرو گفت: بررسی قبض خرداد ماه مشترکان تهران نشان می‌دهد، ۴۰ درصد مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند.

به گزارش ایمنا، علی‌اکبر محرابیان امروز _دوشنبه بیست و نهم خردادماه_ در حاشیه افتتاح رصد خانه برق و انرژی شهر تهران، اظهار کرد: این خبر خوبی است که البته هرچه هوا گرم‌تر شود ظرفیت صرفه‌ جویی هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده تعداد بیشتری از مشترکان مشمول پاداش شوند.

وزیر نیرو گفت: خرداد ماه امسال درجه حرارت سه تا شش درجه نسبت به سال‌های گذشته افزایش دما داشتیم، با این حال کاهش مصرف قابل توجه رخ داد.

وی درباره رصدخانه برق و انرژی شهر تهران، تصریح کرد: اقدام‌های زیادی در این رصد خانه می‌توان پیگیری کرد، اما مهم‌ترین اقدام مدیریت مصرف است. مدیریت مصرف کمک خواهد کرد از کم‌ترین انرژی بیشترین بهره را گرفت و به این ترتیب از توان نیروگاهی حداکثر استفاده را داشت.

محرابیان افزود: رصدخانه به ما نشان داد وقتی ساعت کار اداری تغییر کرد بار مصرفی بخش اداری تهران کاهش پیدا می‌کند. این موضوع مانند یک الگو ابلاغ می‌شود و اداره‌ها کنترل می‌شوند، دستگاه‌هایی که رعایت می‌کنند به مدیریت مصرف کمک می‌کنند و دستگاه‌هایی که رعایت نمی‌کنند به آنها تذکر داده شده و از طریق مرکز کنترل برق آنها کنترل می‌شود.

وی درباره میزان صرفه‌جویی، ادامه داد: صرفه‌جویی برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که یک هزار مگاوات مربوط به بخش اداری است که معادل سه نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی است که می‌توانند این یک هزار مگاوات را تولید کنند.

وزیر نیرو گفت: برای بخش خانگی نیز با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی، دو هزار مگاوات کاهش مصرف پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه قبل از این رصدخانه کنترل چگونه صورت می‌گرفت، افزود: در گذشته نیز از روش‌های مختلف رصد مصرف صورت می‌گرفت، اما مهم‌ترین خوبی این رصدخانه آن است که از طریق اطلاعات برخط کنتورهای هوشمند انجام می‌شود. حدود ۴۵ درصد مصارف تهران از طریق کنتورهای هوشمند به صورت برخط انجام می‌شود و این ۴۵ درصد یک الگوی خوب برای کل مصارف در بخش‌های خانگی، اداری و صنایع است.

محرابیان درباره وضعیت صنایع، گفت: اطلاعات مصرف صنایع به صورت صددرصد از طریق کنتورهای هوشمند رصد شده و ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اعلام اسامی اداره‌های متخلف در مدیریت مصرف برق، افزود: به طور حتم این کار انجام می‌شود، اما باید این نوید را داد که در بخش اداری تا کنون بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی که هدف‌گذاری کرده بودیم محقق شده است، همچنین ۱۲ هزار مگاوات ناترازی وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اگر دقیق اجرا شوند، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

وزیر نیرو درباره احتمال خاموشی، ادامه داد: نیازمند همکاری مردم در زمینه خاموشی هستیم و چنانچه مردم مانند سال گذشته مشارکت کنند، امید است کمترین مشکل را داشته باشیم و مصرف را مدیریت کنیم. مصرف صنایع نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته که خبر خوبی بوده، مصرف در بخش صنعت هرچه بیشتر باشد به نفع است.

وی گفت: سال گذشته رشد یک درصدی در افزایش کارایی نیروگاهی داشتیم، هر چقدر بتوانیم سرعت ساخت نیروگاه را افزایش دهیم کارایی نیز افزایش پیدا می‌کند. اتفاق خوبی که سال گذشته افتاد این بود که بیش از ۱۳۰ مگاوات نیروگاه بخار به مدار آوردیم که باعث افزایش کارایی شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 668216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.