رشد سرمایه‌گذاری منفی ۶.۹ درصدی دهه ۹۰ به ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید

معاون اقتصادی بانک مرکزی آمارهای مربوط به رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ اقتصاد ایران را تحلیل کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، محمد شیریجیان، درباره رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ معادل چهار درصد بود که اگر با متوسط دهه ۹۰ مقایسه کنیم با رشد اقتصادی ۰.۸ درصدی مواجه بودیم و شاهد افزایش رشد پنج برابری در این قسمت هستیم. متوسط رشد سرمایه گذاری از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ نیز منفی ۶.۹ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۶.۷ درصد رسید.

وی ادامه داد: این آمار نشانگر این است که توجه دولت به ظرفیت‌ها و شکوفا کردن استعدادهای داخلی، اثربخشی فراوانی بر جهش‌های اقتصادی دارد و ما شاهد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ نسبت به دهه ۹۰ بودیم. با توجه به اینکه ما در سال ۱۴۰۰ هم رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی را داشتیم، تداوم رشد اقتصادی این چنینی نویدبخش شکوفایی اقتصادی کشور است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به جزئیات آمار رشد اقتصادی، گفت: در بخش کشاورزی رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۱ رسید در حالی که این عدد در سال ۱۴۰۰ منفی ۲.۶ - درصد بود. با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰، سال کم بارشی بود، اما با حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی توانستیم رشد اقتصادی مثبت را در ۱۴۰۱ رقم بزنیم، این رشد در بخش تولید محصولات زراعی نیز معادل ۳.۴ درصد و در بخش تولید محصولات دامی هم ۲.۷ درصد بود.

وی اظهار کرد: رشد اقتصادی در بخش نفت در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰.۱ درصد بود که این موضوع تداوم رشد دو رقمی در این بخش را نشان می‌دهد. در حوزه صنایع و معادن نیز رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۱ بوده است. در حوزه معدن نیز در حالی که در سال ۱۴۰۰ رشد ۴.۸ – را داشتیم در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد معادل ۲.۸ درصد بودیم. در بخش صنعت نیز این عدد قابل توجه است و در سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۳ درصد و در سال ۱۴۰۱ معادل ۹.۵ درصد رشد داشتیم.

شیریجیان اضافه کرد: در بخش ساختمان نیز رشد منفی ۶.۹ درصدی سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ معادل رشد ۱.۲ درصد شد. در بخش سرمایه گذاری و وضعیت مصرف خصوصی و دولتی نیز با عددهای خوبی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل مواج بودیم؛ به طوری که مصرف بخش خصوصی ما در سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۹ درصد رشد داشت و در سال ۱۴۰۱، ۸.۷ درصد شد که این رشد با سیاست‌های حمایتی دولت از بخش مصرف‌کننده و بهبود نسبی قدرت خرید بخش خصوص به دست آمد. مصرف بخش دولتی هم ۸.۳ رشد در سال ۱۴۰۰ داشت که این عدد در سال ۱۴۰۱ منفی ۳.۶ دهم درصد شده و نشان از سیاست‌های صرفه‌جویی دولت در بخش هزینه‌ها حاصل شد.

وی افزود: در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم در سال ۱۴۰۰ رشد صفر درصد داشتیم، اما در سال ۱۴۰۱ به رشد ۶.۷ درصد رسیدیم. در حوزه ماشین‌آلات و صنعت نیز از رشد ۱۲.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۵.۴ درصد مواجه شدیم و در بخش ساختمان هم از رشد ۷.۱ - درصد ۱۴۰۰ به رشد ۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیدیم. صادرات کالا هم رشد ۵.۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره رشد نقدینگی در دو ماهه اول سال، گفت: براساس هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه این میزان رشد نقدینگی را تقسیم کرده و در اردیبهشت ماه با در نظر گرفتن نرخ یک دهم درصدی به هدف رسیدیم، البته در فروردین ماه اندکی انحراف داشتیم که در ماه‌های آینده این انحراف نیز جبران خواهد شد.

کد خبر 668210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.