تئاتر خیابانی به حاشیه رفته است

منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: فضای روشن‌فکر نمایی حاکم بر تئاتر حرفه‌ای و دانشگاه‌های هنری ما باعث شده که تئاتر خیابانی جدی گرفته نشود و وقتی بحث حمایت، و اعتبارات می‌شود، تئاتر خیابانی و صحنه‌ای در شرایط برابری قرار ندارند و این فضای حاکم بر تئاتر ما است که باید اصلاح شود.

ایمان ملکی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طی یک دهه اخیر بیشتر جشنواره‌ها بخش‌های فضای باز و کودک را اضافه کرده‌اند که به نظر می‌رسد به این درک رسیده‌اند که وجود این دو تئاتر در جشنواره‌ها ضروری است به‌طور مثال برای کودک جشنواره مستقل در همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: معتقدم تئاتر خیابانی و خارج از سالن‌های حرفه‌ای تئاتر و تئاتر کودک بهترین شاخه‌های تئاتر هستند که می‌توانند توده‌های جامعه را باکلیت تئاتر آشنا و تربیت کنند و به‌نوعی عامل آشتی توده جامعه با تئاتر باشد.

این کارگردان تئاتر خیابانی تصریح کرد: به دلایل مختلف جامعه‌شناسی، تاریخی و غیره عده قابل‌توجهی از مردم ایران راهی سالن‌های تئاتر نمی‌شوند و گاهی شهرستانی‌ها معتقدند پتانسیل تئاتر وجود دارد اما سالن آن وجود ندارد و حمایتی از تئاتر نمی‌شود درصورتی‌که تئاتر خیابانی و کودک از پیش‌قراولان تئاتر هستند و اگر هدف فراگیری، مردمی شدن و همگانی شدن تئاتر است باید به تئاتر خیابانی نیز توجه شود.

وی افزود: فضای روشن‌فکر نمایی حاکم بر تئاتر حرفه‌ای و دانشگاه‌های هنری ما باعث شده که تئاتر خیابانی جدی گرفته نشود و وقتی بحث حمایت، و اعتبارات می‌شود، تئاتر خیابانی و صحنه‌ای در شرایط برابری قرار ندارند و این فضای حاکم بر تئاتر ما است که باید اصلاح شود که این موضوع باعث حمایت‌های کمتری از تئاتر خیابانی و وجود دانش‌آموختگانی که تمایل به انجام کار نداشته باشند، می‌شود.

ملکی پور اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوانان می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند و این آغاز رفتن به‌سوی تئاتر برای همه است؛ بنابراین در کنار این جشنواره‌ها، انجام کارهای آموزشی و پژوهشی و سخنرانی‌ها به رفع این سوءتفاهم کمک می‌کند. در کنار برگزاری این جشنواره‌ها وجود کتاب‌های آموزشی و مکتوب کردن تجربیات هنرمندان این عرصه باقیمت‌های ارزان ضروری است چون تئاتر خیابانی هم مانند سایر شاخه‌های تئاتر یک دانش است.

وی با اشاره به اینکه یک خانواده برای مسئله‌ای که اولویت آن است هزینه می‌کند، خاطرنشان کرد: قیمت بلیت تئاتر نسبت به همه هزینه‌های زندگی عدد پایینی است حتی هرسال در ابتدای سال بحث بر سر افزایش قیمت بلیت‌ها مطرح می‌شود و جالب است که خود سینماگران و صاحبان سینما مخالف افزایش قیمت زیاد هستند چون اولویت این کالا هنوز مشخص نیست و تا زمانی که به‌عنوان یک اولویت و کالای فرهنگی ارزش تئاتر خیابانی انتقال پیدا نکند هزینه هم نخواهد شد بنابراین حتی اگر رایگان هم باشد چون اولویت همه مردم نیست به تماشای تئاتر نمی‌آیند.

کد خبر 668166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.