روایت داور ایرانی که در فوتبال ایتالیا قضاوت می‌کند

"در سال ۱۴۰۱ به خاطر پروژه دانشگاهی ۹ ماه به ایتالیا رفتم، در این زمان خود را به کمیته داوران این کشور معرفی کردم، نخست مخالفت کردند زیرا زبان ایتالیایی برای آن‌ها مهم بود و ۹۰ درصد مردم ایتالیا به زبان انگلیسی مسلط نیستند، در نهایت به عنوان عضو رسمی فدراسیون فوتبال ایتالیا معرفی شدم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن خدادادی داوری را از سال ۸۵ در بابلسر مازندران شروع کرد و در سال‌های ۸۷، ۸۹ و ۹۴ به ترتیب مدارج داوری را کسب کرد. وی سال ۹۶ در آزمون دکترای تخصصی ژنتیک در دانشگاه زابل پذیرفته شد و داوری خود را نیز در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد و موفق شد در لیگ دو فوتبال کشور سوت بزند.

خدادادی در سال ۱۴۰۱ به دلیل پروژه دانشگاهی ۹ ماه به ایتالیا رفت و پیگیر داوری خود در این کشور شد که پس از آزمون‌های متعدد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ عضو رسمی فدراسیون فوتبال ایتالیا شد. این داور علاوه بر داوری فوتبال، با فدراسیون مینی‌فوتبال کشور ایتالیا هم رایزنی داشت و در بالاترین سطح این رشته به قضاوت پرداخت.

خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با محسن خدادادی، داور سری A مینی‌فوتبال ایتالیا و سری D فوتبال این کشور داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بازیکن فوتبال بودم و هیچ علاقه‌ای به داوری نداشتم، اما به خاطر مشکلات شخصی و دانشگاه مجبور شدم از فوتبال فاصله بگیرم و به پیشنهاد دوستانم به سمت داوری آمدم. از سال ۸۵ داوری را شروع کردم و در سال ۹۴ به درجه ملی رسیدم. فراز و نشیب زیادی را طی کردم. سال ۹۶ به دلیل قبولی در رشته ژنتیک به سیستان و بلوچستان آمدم و با توجه به بی‌مهری‌هایی که در استان مازندران در حقم شد، داوری خود را هم به سیستان و بلوچستان انتقال دادم و موفق شدم در لیگ دسته دوم فوتبال داوری کنم.

روایت داور ایرانی که در فوتبال ایتالیا قضاوت می‌کند

سال ۱۴۰۱ به عنوان عضو رسمی فدراسیون فوتبال ایتالیا معرفی شدم

در سال ۱۴۰۱ به خاطر پروژه دانشگاهی ۹ ماه به ایتالیا رفتم که در این زمان خود را به کمیته داوران این کشور معرفی کردم، نخست مخالفت کردند زیرا زبان ایتالیایی برای آن‌ها مهم بود و ۹۰ درصد مردم ایتالیا به زبان انگلیسی مسلط نیستند، در نهایت کتاب‌های داوری به زبان ایتالیا را مطالعه کردم و پس از آزمون‌های متعدد به عنوان عضو رسمی فدراسیون فوتبال ایتالیا معرفی شدم.

حدود ۱۰ سال پیش از فدراسیون فوتبال سوریه، قطر و آذربایجان پیشنهاد داشتم، اما قبول نکردم و درحال حاضر بابت بعضی از آن تصمیمات پشیمان هستم زیرا فوتبال قطر پیشرفت کرده است و اگر من چندسال پیش به این کشور می‌رفتم، می‌توانستم پیشرفت خوبی داشته باشم.

در سریA مینی‌فوتبال ایتالیا قضاوت کردم

در آن دوران ۹ ماه که ایتالیا بودم با فدراسیون مینی‌فوتبال این کشور هم رایزنی‌هایی انجام دادم که گفتند اگر می‌خواهی از ایتالیا به عنوان داور بین‌المللی معرفی شوی باید در بالاترین سطح مینی‌فوتبال ایتالیا یعنی سری A قضاوت کنی که این اتفاق هم رخ داد.

دستمزد داوران در ایران و ایتالیا با یکدیگر قابل مقایسه نیست

دستمزد داوران در فوتبال ایران بسیار کم است، فدراسیون فوتبال مبلغی به حق‌الزحمه داوران اضافه کرده است، اما در مقابل مبلغ قرارداد بازیکنان مبلغی نیست. دستمزد داوران در ایران و ایتالیا با یکدیگر قابل مقایسه نیست زیرا در ایران در آمد به ریال و در ایتالیا به یورو است. حق‌الزحمه داوران پایین‌ترین لیگ ایتالیا با داوران لیگ برتری ایران برابری می‌کند، در سری A و B فوتبال ایتالیا با داوران خوب به مدت یک فصل قرارداد می‌بندند که مبلغ آن حدود ۵۰ الی ۷۰ هزار یورو است. اگر در ایتالیا مانند من داور سری D باشید، هزینه زندگی روزمره را می‌توانید تأمین کنید، اما در لیگ‌های بالاتر درآمد بیشتر می‌شود.

روایت داور ایرانی که در فوتبال ایتالیا قضاوت می‌کند

دوست دارم در وطن خودم موفق شوم

درحال حاضر تصمیمی برای مهاجرت به ایتالیا ندارم و با توجه به دعوت‌نامه‌ای که از دانشگاه دریافت کردم، در حال رفت و آمد هستم، مانند زمانی که علیرضا فغانی در لیگ استرالیا و ایران قضاوت می‌کرد. دنبال پیشرفت هستم تا جایگاه واقعی خود را پیدا کنم، در ایران حمایت نشدم و زمانی فکر می‌کردم مشکل از توانایی من است که نتوانسته‌ام پیشرفت کنم، اما از وقتی که به ایتالیا آمدم همه‌چیز بر اساس توانایی و تلاش افراد پیش می‌رود و البته با کسی هم تعارف ندارند. هرچقدر موفقیت در کشور ایتالیا کسب کنم، کافی نیست زیرا دوست دارم در کشور و وطن خودم موفق شوم.

کد خبر 668090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.