طرح به گِل نشسته ولی‌عصر اراک

بیمارستان ولی‌عصر از طرح‌های نیمه‌تمام شهری است که سال‌ها از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، اما به دلیل مشکلات زیاد هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. این بنای ناکامل چهره نازیبایی به شهر داده و تصمیم‌گیری فوری درباره سرنوشت این طرح را ضرورت بخشیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعویق در اجرا و اتمام پروژه‌های شهری یکی از معضلاتی است که مدیریت شهری شهرهای کشور با آن روبه‌رو هستند؛ تأخیر در اجرای طرح‌های شهری به دلیل نبود هماهنگی، زیرساخت‌ها و منابع مالی اتفاق می‌افتد. این روند موجب کاهش بهره‌وری شهر می‌شود و روند توسعه را با اخلال مواجه می‌کند. این معضل خود را بیشتر در اجرای طرح‌هایی با کاربری عمومی از جمله بوستان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و فرهنگی نشان می‌دهد.

بسیاری از طرح‌های شهری در شهرهای کشور هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، اما پروژه‌هایی نیز وجود دارد که چندین سال از اجرای آنها می‌گذرد، اما به دلیل مشکلات قانونی و نبود امکانات نیمه‌تمام مانده است و در بعضی موارد حتی با وجود فراهم شدن زیرساخت‌ها امکان ادامه طرح به دلیل گذشت زمان و مستهلک شدن بنا و تجهیزات وجود ندارد؛ لذا طرح باید از نو آغاز شود که این خود هزینه زیادی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

یکی از طرح‌های نیمه‌تمام شهر اراک، بیمارستان ولی‌عصر است. احداث ساختمان جدید بیمارستان ولی‌عصر یکی از پروژه‌های چندین ساله شهر است که با گذشت ۱۷ سال از کلنگی‌زنی آن هنوز هم به اتمام نرسیده است. مسئولان این پروژه در دانشگاه علوم پزشکی اراک معتقد هستند قصور پیمانکار قبلی که تنها به شکل نمایشی پروژه را پیش می‌برد موجب شده است در هریک از اتاق‌های این ساختمان با ده‌ها مشکل ترک خوردگی شیشه‌ها به دلیل محاسبه نکردن بارنما و درست نصب نشدن لوله‌های اکسیژن روبه‌رو باشیم.

از آنجا که حل هرکدام از این نقایص مشروط بر تغییر سیستم کلی ساختمان است، هیچیک از مدیران تاریخ مشخصی را برای بهره‌برداری از این پروژه اعلام نکرده‌اند، به علاوه مشکلاتی وجود دارد که استفاده از سازه بیمارستان را عملاً ناممکن می‌کند؛ یکی از مسائل در نظر نگرفتن فضایی برای پارک خودروها است.

لزوم همکاری شهرداری در احداث پروژه ساختمان جدید بیمارستان ولیعصر

علیرضا امانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در نقشه پروژه بیمارستان پارکینگ پیش‌بینی نشده است؛ لذا در صورتی که ساختمان بیمارستان افتتاح شود روزانه بیش از هزار نفر بدون احتساب بیمار و همراه به این بیمارستان رفت‌وآمد خواهند داشت و نبود پارکینگ موجب قفل شدن خیابان بر اثر ترافیک می‌شود و باید محلی برای توقف خودروها در نظر گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: لازم است از همین الان احداث پارکینگ آغاز شود تا همزمان با تکمیل ساختمان بیمارستان به بهره‌برداری رسد و مورد استفاده کارکنان و بیماران قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان می‌کند: بر اساس صحبت‌هایی که تاکنون انجام شده یکی از راهکارها این است که جایگاه سوختی که روبه‌روی پروژه است به پارکینگ تبدیل شود، که این امر نیازمند همکاری مدیران ارشد استان و شهرداری اراک است.

امانی با اشاره به تأمین زیرساخت‌های رفاهی و انشعابات آب، برق و گاز، تصریح می‌کند: از همکاری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی که با وجود بدهی دانشگاه علوم پزشکی به شرکت، تأمین آب بیمارستان را انجام داد، قدردانی می‌کنم، با وجود تلاش جهادی برای انتقال بیمارستان از مرکز شهر، پروژه برق‌رسانی کماکان ناقص مانده و بخش دوم این انتقال که حدود ۵۰۰ متر است، هنوز انجام نشده است.

وی اضافه می‌کند: پروژه‌های مرتبط با برق در حال انجام است، اما باید شورای اسلامی شهر و شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا این انتقال به صورت کامل انجام گیرد، چراکه اگر برق به پروژه نرسد نمی‌توان تست موتورخانه را آغاز کرد.

اگر دانشگاه علوم پزشکی قرارداد لازم را منعقد کند پروژه برق‌رسانی به بیمارستان تکمیل خواهد شد

در همین پیوند علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: محل استقرار پروژه بیمارستان ولیعصر از نظر پدافند غیرعامل دارای اشکالاتی است که رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از ریسک‌ها برای ما قابل شناسایی است، تاکید می‌کند: در حال حاضر جانمایی پروژه بیمارستان ولی‌عصر به درستی انجام نشده است، چراکه بیمارستان دقیقاً مقابل جایگاه سوخت قرار دارد و این موضوع یک خطر بالقوه برای بیمارستان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: این پروژه از نظر ترافیکی نیز با معضلاتی همراه است، با توجه به موقعیت مکانی بیمارستان و با احتساب تعداد کارکنان و مراجعان آن، در آینده ترافیک سنگینی را در خیابان محل اجرای پروژه شاهد خواهیم بود که هوای بیمارستان را نیز دچار آلودگی می‌کند.

چگینی خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی نشدن پارکینگ برای این مجموعه بزرگ یکی از معضلات جدی است، این طرح با ظرفیت ۶۰۰ تخت خواب احداث شده و حدود ۱۲۰۰ پرسنل برای این مجموعه پیش‌بینی شده است که در زمان تغییر شیفت این میزان قطعاً به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد، اگر بیماران و همراهانشان را هم در نظر بگیریم باید پارکینگی با ظرفیت ۲۵۰۰ خودرو باید برای این پروژه در نظر گرفته می‌شد، اما این کار انجام نشده است.

وی اضافه می‌کند: حداکثر ظرفیتی که برای احداث پارکینگ در نقشه‌ها پیش‌بینی شده زیر ۲۰۰ واحد است در حالی که حداقل به پارکینگی با پنج برابر این ظرفیت احتیاج داریم تا شاهد شرایط بحرانی نباشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: برای مکان‌سنجی پارکینگ به ناچار باید جایگاه سوختی که مقابل پروژه واقع شده است را تملک کنیم و با استفاده از فضاهای دیگری همچون فضاهای زیرین پارک ملت و پیش‌بینی پارکینگ‌های زیرسطحی در چهار یا پنج طبقه، این مشکل را حل کنیم، از این طریق می‌توان روف‌گاردن را در سطح رویی پارکینگ ایجاد کرد تا فضای سبز این محدوده کاهش نیابد.

چگینی تاکید می‌کند: شهرداری قطعاً در این زمینه کمک‌های شایانی خواهد داشت، اما بی توجهی که در جانمایی و طراحی این پروژه انجام شده است اشتباه کمی نیست؛ می‌توانستیم با جانمایی این بیمارستان در منطقه سردشت هم به لحاظ آب و هوایی، هم از نظر ترافیکی و تأمین پارکینگ و هم از منظر خطرات ناشی از حریق، مشکلات پروژه را کاهش دهیم.

وی می‌گوید: تلاش داریم تا جای ممکن این اشتباهات و ایرادات را رفع کنیم و شهرداری تا حد امکان و به نحوی که منافع و حقوق شهروندان ضایع نشود در این زمینه همکاری خواهد کرد تا این مشکلات تا حد ممکن تعدیل شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: برق‌رسانی به این پروژه ظرف مدت ۳۶ ساعت یک شاهکار بود که حوزه مدیریت شهری با توانی که داشت آن را به انجام رساند؛ قسمتی نیز باقی مانده است که در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی قرارداد را منعقد کند، انجام خواهد شد.

کد خبر 668034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 2
    آقا جان این طرح تازه شد 25ساله اشکال ندارد که .هنوز فرصت داریم
  • AU ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 1
    خوب مهم تمام شدن کار نیست مهم کیفیت کار هست که مثل متروپل نریزه یا در حین عمل ساختمان دچار مشکل وخطا نشه اون موقع ست که باید راه دادگاه ودادگستری برای تمام مسولین پیش بیاد البته پارکینگ که فقط کافی شهرداری پول خوبی پیشنهاد کنه واون منطقه پاک بشه برای پارکینگ ودوم وقتی بودجه کم آوردید فقط کافی از پزشکان مایه دار دعوت بشه برای خرید سهام بیمارستان تا زودتر به بهره‌برداری برسید وقتی پولی ندارید و بودجه اش مصرف شده
  • امیر عاصی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    5 1
    این عکسها مال ۱/۵ سال پیش است ، اکنون پیشرفت زیادی داشته است ..
  • حمید پای بندی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 0
    این پروژه از سال ۸۰ کلنگ خورده اما تمام کسانی که توی این مدت به عنوان ریس دانشگاه و مدیران زیردست بوده اند بی مسئولیت بودند وفقط به فکر میز وجیب خودشان بودند و پروژه برایشان اهمیتی نداره