برگزیدگان هشتمین جشنواره خاتم معرفی شدند

هشتمین جشنواره خاتم ویژه پیامبر رحمت (ص) با معرفی نفرات برتر در بخش‌های بزرگسال، کودک و نوجوان و دانش‌آموزی به‌کار خود پایان داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران، آئین اختتامیه هشتمین جشنواره خاتم ویژه پیامبر رحمت (ص) امروز -یکشنبه بیست‌وهشتم خردادماه- با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی‌اکبر اشعری رئیس جشنواره خاتم و عضو هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران و با حضور داوران جشنواره و نویسندگان مطرح کشور در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این آئین نفرات برتر در بخش‌های بزرگسال، کودک و نوجوان و دانش‌آموزی این دوره از جشنواره معرفی شدند:

بخش بزرگسال هشتمین جشنواره خاتم

رتبه‌های برتر:

رتبه اول: داستان «خانه حاج قاسم کجاست» نوشته معصومه عیوضی

رتبه دوم: داستان «نذر آهوها» نوشته فاطمه السادات مدنی

رتبه سوم: داستان «از خانه‌اش ریحان می‌چیدند» نوشته فاطمه السادات موسوی

آثار شایسته تقدیر بدون ترتیب اولویت:

داستان «من یک ریشه‌ام» نوشته رقیه کریمی

داستان «ابوخبر» نوشته مسعود صفری

داستان «کوچه مشرف به بازار» نوشته ابوالفضل رحمان‌زاده

داستان «من اسم نداشتم» نوشته مریم خلفی

داستان «ده فرمان» نوشته محمدرضا هوری

داستان «و تب» نوشته محبوبه حاجیان‌نژاد

بخش کودک و نوجوان هشتمین جشنواره خاتم

(این بخش رتبه نخست نداشت)

رتبه دوم: داستان «راز دریاچه نامرأی» نوشته علیرضا بختیاری فر

رتبه سوم: داستان «سند خانه آقاجان» نوشته سمیه متقی

آثار شایسته تقدیر:

داستان «آتش گبری‌ها» نوشته فاطمه یونسی

داستان «شروع یک پایان» نوشته اسماً ایرانپور

داستان «گوشواره» نوشته لیلا سپهری

بخش دانش‌آموزی هشتمین جشنواره خاتم

هیئت داوران هشتمین دوره جشنواره داستان خاتم در بخش «دانش‌آموزی» از بین آثار رسیده، دو اثر را به عنوان آثار برتر به شرح زیر انتخاب کردند و هیچ اثری را شایسته رتبه نخست ندانست.

رتبه دوم: داستان «نشانه» نوشته مجید ایمان نژاد

رتبه سوم: داستان «بچه محل» نوشته امیرعباس باژدار

بشر منحصراً از راهی به حقیقت و در نهایت به سعادت می‌رسد

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیراً» سوره احزاب آِیه (۲۱)

بشر منحصراً از راهی به حقیقت و در نهایت به سعادت می‌رسد که آن را حضرت ختمی‌مرتبت در قالب دین مبین اسلام به‌عنوان تنها دین حق و کامل معرفی کرده است، بی‌تردید گذر از این راه روشن بدون شناخت نسبت به رسالت و اصل نبوت و نیز حضرت محمدِ ختمی مرتبت، راهنمای برگزیده برای این مسیر نورانی از منابع معتبر دینی، عقلی و تاریخ دین ممکن نیست. لاجرم شناخت شخصیت رسول مکرم اسلام و مفاهیم مرتبط با رسالت و نبوت نظیر بعثت، وحی، عصمت، خاتمیت، قطعیت، نفی نسبیت و جاودانگی و جهان‌شمولی دین اسلام از منابع معتبر دینی، عقلی و تاریخ دین منحصراً برای خواصِ اهل تتبع و پژوهش ممکن است؛ ازاین‌رو برای معرفی نبی مکرم اسلام و مفاهیم ارزشمند مرتبط با آن وجود مبارک به عموم مردم باید از روش‌هایی روان استفاده کرد که داستان یکی از اثرگذارترین آنان است.

البته نوشتن از پیامبر خاتم سخت است و سهل. سخت است چون باید برترین مخلوق خدا را محاکات کنی و حیران می‌مانی که چگونه محاکاتش کنی که حقش ادا شود؟ سهل است چون از وجودی قدسی می‌نویسی که در قالبی بشری چون تو، حلول کرده و زندگی و زمانه‌اش مضبوط و منقول روایت‌های مکتوب و سینه‌ها است و هر لحظه اش پر از تجلی زیبایی هاست. همان که در بازار راه می‌رفته و چون تو لباس می‌پوشیده و از خوراک بشر عادی می‌خورده و در همان حال به معراج می‌رفته و تا مرتبه قاب‌قوسین به خالق جهان نزدیک می‌گشته است.

قضاوت و داوری روایت‌های مخیلِ مکتوبِ حضرت نیز مانند نوشتن از او سخت است و سهل. اما لاجرم عده‌ای باید از آن حضرت حکایت کنند و مجبور هستیم از سنجش طراز و عیار حکایت‌ها به ترازوی ادبیات. جشنواره خاتم مفتخر است که به همراه طیف وسیعی از نویسندگان، بستر خلق و نشر داستان‌هایی با موضوع و مفاهیم ذکرشده را فراهم کند و نیز با نظر هیأت داوران بهترین‌های این رویداد را معرفی کند.

هیئت داوران بخش بزرگسال هشتمین دوره جشنواره خاتم البته با رویکرد اهمیت به همه ابعاد وجودی پیامبر گرامی نظیر رحمانیت و قاطعیت پس از بررسی ۱۵۵ داستان کوتاه ۲۰ داستان را شایسته راهیابی به مرحله نهایی دانسته و از این میان داستان‌های برگزیده اول تا سوم و شش داستان شایسته تقدیر را معرفی می‌کند، البته قضاوت خود را از هیچ قصور و تقصیری مبرا نمی‌دانیم. امید داریم که آن نوشته‌ها و این گزینش‌ها و هر قدمی که در راستای تکریم حضرتش و تبیین راهش برداشته می‌شود مورد عنایت وجود رحمه للعالمین شأن قرار گرفته و ما را ذیل عنوان امت خودشان بپذیرند.

هیئت داوران بخش بزرگسال هشتمین دوره جشنواره خاتم

وجیهه سامانی، حمید گروگان، مهدی کرد فیروزجای

هیئت داوران بخش کودک و نوجوان هشتمین دوره جشنواره خاتم

هما اجتهادی، شراره هاشم دباغیان، مریم کوچکی و فرزانه رحمانی

کد خبر 667963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.