آمار اعزام و جان‌باختگان زائران ایرانی در سرزمین وحی تاکنون

از آن جایی که اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی در قالب کاروان‌های مدینه اول از سوم خرداد و زائران در قالب کاروان مدینه دوم از سیزدهم خردادماه آغاز شد، تاکنون بیش از ۸۳ درصد از زائران به سرزمین وحی اعزام شدند؛ همچنین هشت نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و ریوی فوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعزام زائران در قالب کاروان‌های مدینه اول از سوم خرداد و زائران در قالب کاروان مدینه دوم از سیزدهم خردادماه آغاز شد، این در حالی است که روند اعزام‌ها تا اول تیرماه به پایان می‌رسد.

زائران مدینه اول از طریق فرودگاه مدینه یا طایف وارد مدینه شده و پس از شش روز اقامت در مدینه منوره در مسجد شجره مُحرم شده و به مکه مکرمه مشرف شدند، اما زائران مدینه دوم ابتدا از طریق فرودگاه جده وارد عربستان شده و در مسجد جُحفه مُحرم می‌شوند و به زیارت خانه خدا می‌روند و پس از مناسک حج تمتع، به مدینه منوره اعزام خواهند شد.

با توجه به اینکه مناسک حج تمتع از هشتم ذی‌الحجه یعنی ششم تیرماه آغاز می‌شود، همه زائران باید قبل از این زمان، به مکه مکرمه مشرف شوند تا بتوانند اعمال حج تمتع را به جای آورند؛ امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی در کنار بیش از دو میلیون زائر از کشورهای مختلف به سرزمین وحی اعزام شدند.

بیش از ۸۳ درصد از زائران به سرزمین وحی اعزام شدند

بیش از ۸۳ درصد از زائران و عوامل کاروان‌های ایرانی تا پایان روز بیست‌وهفتم خردادماه به سرزمین وحی مشرف شدند؛ در شرایطی که به ایام تشریق و برگزاری اعمال و مناسک حج نزدیک می‌شویم، تعداد زائرانی که از دو شهر مدینه و جده وارد عربستان شده‌اند از مرز ۷۳ هزار نفر عبور کرد.

بر اساس آمار ستاد عملیات حج تا پایان روز بیست‌وهفتم خردادماه، ۷۳ هزار و ۱۵۷ نفر با ۳۳۷ پرواز از طریق فرودگاه‌های مدینه و جده وارد سرزمین وحی شده‌اند، از این تعداد ۴۴ هزار و ۸۲ نفر ابتدا به مدینه رفتند که ۳۵ هزار و ۶۳۴ از آنها پس از محرم شدن در میقات شجره وارد مکه شدند. همچنین ۶۴۵۴ زائر نیز در مدینه حضور دارند.

با ورود ۴۶۰ کاروان از دو شهر جده و مدینه به مکه ۶۲ هزار و ۶۷۷ زائر تا پایان روز بیست‌وهفتم خرداد وارد مکه شده‌اند تا خود را برای انجام اعمال حج تمتع امسال آماده کنند. تعداد زائران ایرانی که امسال برای انجام حج تمتع در عربستان حضور می‌یابند، ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر خواهد بود که تا پایان روز بیست‌وهفتم خرداد ۸۳.۶ درصد از این مجموع وارد سرزمین وحی شده‌اند.

تاکنون هشت نفر از زائران ایرانی در عربستان فوت کردند

از ابتدای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی تاکنون هشت زائر ایرانی به دلیل بیماری قلبی و ریوی در عربستان فوت شدند که پیکر یکی از آن‌ها در مکه مکرمه به خاک سپرده شد.

بر اساس اعلام ستاد مدینه مرکز پزشکی حج و زیارت، این ستاد از شروع عملیات حج تا بامداد امروز -یکشنبه بیست‌وهشتم خردادماه- در مجموع بیش از ۲۶ هزار و ۶۲۱ خدمت پزشکی به زائران حرم نبوی ارائه کرده است.

در مجموع خدمات پرستاری در زمینه‌های عمل جراحی، تزریقات، سرم‌تراپی، پانسمان و بررسی وضعیت فشار خون و قند بیماران به ۷۴۴۶ خدمت می‌رسد، روز گذشته نیز ۴۶۹ خدمت پرستاری ارائه شده که ۱۹۳ مورد آن خدمت تزریقات است.

همچنین دو بیمار ایرانی در بیمارستان‌های سعودی و دو بیمار نیز در مرکز پزشکی در مدینه بستری هستند؛ تاکنون پنج زائر حج تمتع در مدینه منوره و سه زائر نیز در مکه مکرمه به دلیل بیماری قلبی و ریوی فوت شدند که یکی از این زائران با موافقت خانواده در مکه مکرمه دفن شد و انتقال پیکر هفت زائر دیگر به کشورمان در حال پیگیری است.

کد خبر 667938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.