اصفهان بیش از ۲ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع دارد

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع‌ زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان گفت: استان در مجموع دارای دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده، تحت مدیریت و شکار ممنوع دارد.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع در استان اصفهان اظهار کرد: این استان دارای ۱۲ منطقه حفاظت شده است که بالغ‌بر یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد؛ علاوه بر آن دارای ۱۰ منطقه شکارممنوع است که بالغ‌بر ۵۰۰ هکتار این مناطق وسعت دارد.

وی درباره در دستور کار قرار گرفتن ایجاد قرق‌های اختصاصی مدیریت و حفاظت حیات‌وحش در چهار منطقه استان اصفهان افزود: قرق‌های اختصاصی حیات وحش در چهار منطقه هیزم چاه، معلی، کوه شیر و کوه پرویز استان احداث می‌شود.

اکبری با بیان اینکه موضوع ایجاد قرق‌های اختصاصی در هشت منطقه جدید دیگر استان اصفهان با پیگیری‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: این هشت منطقه جدید جزو مناطق مستعدی برای مدیریت و حفاظت مشارکتی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود، اکنون در انتظار ابلاغ دستورالعمل‌ها هستیم و امیدواریم با این اقدامات، تحولی در حفاظت ایجاد شود.

وی خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را از مسائل مهم محیط زیستی استان اصفهان دانست و گفت: رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به طور میانگین پذیرای هزاران پرنده مختلف بوده است، اما این تالاب به‌رغم تمام پیگیری‌های ملی و استانی حقابه‌های خود را دریافت نکرده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته تا سی‌ام بهمن‌ماه هیچ‌گونه رهاسازی حقابه نداشتیم، ادامه داد: حدود ۲۵۰ لیتر میانگین زهاب و پساب پایین دست رودخانه به تالاب وارد شده که حدود هفت میلیون مترمکعب بوده است. از سی‌ام بهمن تا هشتم اسفندماه طی دو مرتبه، رهاسازی آب به سمت تالاب صورت گرفته که حجم آبی که رهاسازی شده، حدود هشت میلیون مترمکعب آب بوده است.

وی پیرامون اینکه با رهاسازی آب در بهمن‌ماه سال گذشته حدود ۶.۶ درصد مساحت تالاب گاوخونی مرطوب شد، افزود: در مجموع حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب و پساب در سال گذشته به تالاب گاوخونی رسیده است که هشت درصد نیاز آبی سالانه تالاب بوده و به طور تقریبی ۱۰۰ درصد مساحت گاوخونی خشک است.

اکبری درباره راهکار رفع چالش‌های محیط زیستی خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست رسالتی فراملی و جهانی است، چرا که همه باید برای حفظ محیط زیست و رفع مشکلات موجود تلاش کنند، همچنین تلاش برای رفع چالش‌های محیط زیستی برابر با تلاش برای حفظ حیات انسان و زمین خواهد بود، رسانه‌ها و مردم باید به بهبود وضعیت محیط زیست کمک کنند.

کد خبر 667921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.