کاهش رسوب کالاهای تجاری کشور به ۱۵ درصد رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی از کاهش رسوب کالاهای تجاری کشور به ۱۵ درصد در ماه‌های نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی صبح امروز _شنبه بیست‌وهفتم خرداد ۱۴۰۲_ در حاشیه بازدید از گمرک و انبارهای منطقه ویژه اقتصادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور تهیه گزارشی به هیئت دولت در خصوص وضعیت تجارت در نقاط گمرکی و مرزی کشور امروز را با بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) آغاز کردیم و بعد از آن نیز از منطقه ویژه شهید رجایی در استان هرمزگان بازدید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در کشور حدود ۱۶۰ میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی در سال وارد مرزها و گمرکات کشور می‌شود، تصریح کرد: از این رقم حدود ۵۰۰ هزار تن به صورت رسوب در ایامی از سال وجود دارد که بعد از واردات کالای جدید در کشور توزیع می‌شود؛ بدین معناست که سه هزارم حجم تجارت در ایران انجام می‌گیرد و رویه متعارفی در فرآیندهای کالاهای تجاری و گمرکی کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در سال جاری هیئت دولت برای تسریع بخشیدن به فرآیند کالاهای اساسی کشور و تجهیزات حوزه سلامت و دارو اقداماتی را انجام داده است، عنوان کرد: مصوبه کاهش نرخ حقوق ورودی از چهار درصد به یک درصد صادر شد، در همین راستا کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اکثر این کالاها از ۹ درصد به یک درصد نیز کاهش یافت.

خاندوزی ادامه داد: وزارت اقتصاد و گمرک ایران زمینه اخذ ضمانت نامه به جای سایر مدارک و نیز ترخیص درصدی را پیش رو قرار داد بطوری که تا ۹۰ درصد برای برخی از کالاهای اساسی و تا ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های مهم کالاها به صورتی درصدی ترخیص می‌شوند تا ماندگاری و رسوب آنها به حداقل برسد.

وی با عنوان اینکه در ماه‌های نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش رسوب در کالای تجاری کشور را داشتیم، تصریح کرد: بخشی از کالاهای اظهار نشده که در مناطق گمرکی و محوطه‌های بندری وجود دارد به دلیل این است که شناسه‌های ارزی برای تخصیص ارز خود هنوز دریافت نکرده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: برخی کالاهای دیگر نیز به دلیل عدم دریافت استعلام دستگاه‌های مربوطه مانند استاندارد، قرنطینه، سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه‌های مربوطه همچنان در محوطه وجود دارند.

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه در برخی موارد با وجود تعیین تکلیف کالا توسط گمرک به دلیل احکام قضائی امکان خروج آنها وجود ندارد، اذعان کرد: در خوزستان ۲۹ هزار دستگاه کولر داریم که چندین سال است به دلیل مسئله قضائی بلاتکلیف مانده و با وجود اینکه دو حکم قضائی گرفته اما از سال گذشته به دلیل دستور موقت این تعداد کولر همچنان بلاتکلیف مانده است که در این خصوص اگر دستگاه قضائی مساعدتی داشته باشد می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با مجموع همکاری دستگاه‌های مختلف حوزه قوه مقننه و قضائی رقم کاهش ۱۵ درصدی رسوب کالا در سال جاری کمتر و باعث ثبت یک رکورد جدید خواهد شد.

کد خبر 667714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.