اقلام دارویی در پیچ و خم‌های اداری گمرک نمی‌ماند

متولی اصلی تامین اقلام دارویی و بهداشتی کشور گمرک نیست اما گمرک جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد نیازهای اساسی مردم در بخش دارو هرگز در پیچ و خم‌های اداری مورد غفلت واقع شود.

به گزارش ایمنا، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت اقتصاد و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۳ با تیتر «مدیریت چرخه دارو با مشکل جدی مواجه است / اعضای کمیسیون بهداشت از گمرک بازدید می‌کنند» جوابیه‌ای منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: "به طور کلی بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم در راستای خدمت رسانی بهتر و مؤثرتر به مردم در بخش خدمات درمانی و بهداشتی به خصوص دارو، گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدامات متعددی را برای جلوگیری از توقف غیرضروری کالا در انبارها و اماکن گمرکی و به خصوص ترخیص به موقع محمولات دارویی و اقلام پزشکی انجام می‌دهد.

مطابق آمار ارائه شده از سامانه جامع امور گمرکی، در سال ۱۴۰۱ میزان ۵۲۱ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۷۶ کیلوگرم مواد اولیه دارویی به ارزش دو میلیارد و ۱۹۶ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۶۹۴ دلار طی ۱۶ هزار و ۲۰۶ فقره اظهارنامه وارد و ترخیص شده است و طی یک ماهه فروردین سال ۱۴۰۲ میزان ۲۸ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۴۳ کیلوگرم مواد اولیه دارویی به ارزش ۹۸ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۱۲۶ دلار طی ۸۲۳ فقره اظهارنامه وارد و ترخیص شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۱ میزان ۲۱ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۶۰ کیلوگرم دارو به ارزش یک میلیارد و ۵۰۹ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۷۲ دلار طی پنج هزار و ۱۶۸ فقره اظهارنامه وارد و ترخیص شده است و طی یک‌ماهه فروردین سال ۱۴۰۲ میزان سه میلیون و ۲۳۸ هزار و ۳۹۹ کیلوگرم دارو به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۱۵۱ دلار طی ۲۳۰ فقره اظهارنامه وارد و ترخیص شده است.

در عین حال، به موجب جز ۱۵ بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ واردات دارو و واکسن (انسانی و دامی)، لوازم مصرفی درمانی و لوازم توانبخشی فاقد تولید مشابه داخلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و در صورت کمبود تولید داخلی نسبت به نیاز بازار مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ سه درصد است.

همچنین به موجب «قانون معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیر خشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده» واردات مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیرخشک اطفال، موارد مصرفی در حوزه پزشکی و توانبخشی شامل لوازم کار، مواد اولیه و قطعات ساخت و یدکی تجهیزات فاقد مشابه تولید داخل، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف و در صورت کمبود تولید داخلی نسبت به نیاز بازار مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۲ درصد است که مراتب طی بخشنامه‌ای در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است.

در اجرای مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی نیز، ترخیص محموله‌های دارویی اعم از مواد اولیه داروهای ساخته شده، تجهیزات و ملزومات پزشکی و لوازم و قطعات یدکی آنها با تعهد و مسئولیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کپی یا حداقل اسناد مجاز است و اعتبار مصوبه تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۲ است. همچنین با توجه به بند «د» ماده ۱ قانون امور گمرکی و تبصره ۱ ماده ۲۴ قانون مذکور، گمرک ایران نسبت به ترخیص به صورت حمل یکسره داروهای فاسدشدنی که نیاز به نگهداری در شرایط محیطی و دمایی خاص را دارند، اقدام می‌کند.

در صورت تعلق حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده به داروهای وارداتی و مشکلات نقدینگی صاحبان کالا برای پرداخت وجوه متعلقه نیز، گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی از کالا بدون پرداخت وجوه متعلقه و نگهداری بخش باقیمانده به عنوان وثیقه پرداخت وجوه متعلقه بخش ترخیص شده، بر اساس جز ۲ بند «ت» ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و نیز بر اساس ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی جز ۳ ماده ۱۲ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت و تصویب نامه مورخ ۱۳۸۷/۱/۱۰ اقدام می‌کند که مراتب طی دو بخشنامه به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است.

بر اساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، در موارد استثنا و مورد نیاز فوری دارو و مواد اولیه دارویی، با تعهد بالاترین مقام وزارتخانه یا مؤسسه دولتی، گمرک ایران با صدور حکم نسبت به ترخیص و خروج کالا از گمرک اقدام می‌کند تا متقاضی ظرف هفت روز اداری نسبت به انجام تشریفات کامل گمرکی اقدام کند. "

کد خبر 667668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.