کتاب «روان‌درمانی یکپارچه اسلامی» منتشر شد

رئیس کتابخانه، نشر و اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: کتاب «روان‌درمانی یکپارچه اسلامی؛ اتحاد ایمان و عملکرد حرفه‌ای» نوشته کری یورک الکرم و ترجمه محمدرضا خراسانی زاده توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرارگرفته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، احمد خیری اظهار داشت: سلامت روان و درمان روان‌شناختی در جامعۀ مسلمانان در بیست سال گذشته به‌طور چشمگیری تغییر کرده است و درمانگران مسلمان در خط‌مقدم توسعۀ مدل‌های نظری و مداخلاتی بر اساس درنظرگرفتن جهان‌بینی اسلامی قرار داشته‌اند.

وی افزود: فصول این کتاب شواهدی بر این موضوع است که چگونه این کار انجام می‌شود و برخی از این کارها چگونه به نظر می‌آیند. در اساس، این سنت اسلامی است که مردم را ترغیب می‌کند که به‌دنبال شفای خویش باشند و فصول این کتاب نشان می‌دهد خدمات روان‌درمانی مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی در حال حاضر موجود بوده و برخی از نمونه‌های این نوع روان‌درمانی در این کتاب ارائه‌شده‌اند.

رئیس کتابخانه، نشر و اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: سلامت روان و گرایش به روان‌درمانی در جامعۀ مسلمانان، چندان شناخته‌شده نیست. این امر به دلایل چندی رخ‌داده است: دلیل اول اینکه ظاهر این رویکرد ممکن است با تعالیم اسلامی تناقض داشته باشد. وجود این تناقضات ممکن است ازنظر تاریخی، به‌ویژه در اواسط قرن بیستم، صادق باشد و امروزه نیز برخی از رویکردهای نوین روان‌درمانی همچنان در تناقض با تعالیم اسلامی باشند؛ اما باید توجه داشت که در دو دهۀ گذشته، مسیر این علم به‌طور چشمگیری تغییر کرده است.

وی ادامه داد: روان‌شناسان و درمانگران مسلمان در خط‌مقدم توسعۀ مدل‌های نظری و مداخلاتی بر اساس درنظرگرفتن جهان‌بینی اسلامی قرار داشته‌اند. دلیل دوم اینکه در این نگاه و رویکرد، عبادت و نماز و افزایش ایمان تنها کاری است که یک مسلمان برای مقابله با ناراحتی‌های روانی باید انجام دهد. اگرچه شواهد چندی اثبات کرده است که دعا و نیایش می‌تواند منابعی بی‌نظیر برای آرامش در زمان‌های سخت باشد، دین و معنویت، درمان همه‌چیز نیست.

خیری گفت: نبود درک صحیح از رابطۀ پیچیده و ظریف بین دین، معنویت و سلامت روان باعث سردرگمی و تداوم این بی‌توجهی به روان‌درمانی شده است. این کتاب به‌دنبال روشن‌کردن چگونگی این کار و ارائۀ توصیفی از مسیرهای پیش‌روست.

وی اذعان داشت: خانم کری یورک الکرم، روان‌شناس آمریکایی و مدیر مؤسسۀ الکرم که در آن به امر آموزش و پژوهش در حوزۀ روان‌شناسی اسلامی اشتغال دارد، در این کتاب با همکاری نویسندگان چندی که همه از روان‌درمانگران مبرز در امر روان‌درمانی با گرایش اسلامی هستند، مقالاتی را در این باب گردآورده و در قالب کتاب پیش‌رو عرضه کرده است.

رئیس کتابخانه، نشر و اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان داشت: پژوهشکدۀ الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در راستای فراهم‌ساختن زمینه‌های لازم برای گسترش و توانمندسازی علوم انسانی و اسلامی و رفع مشکلات پیش‌روی این‌گونه از فعالیت‌های علمی و پژوهشی، طرح‌های پژوهشی و فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است که ترجمۀ این اثر، حاصل یکی از این کوشش‌های علمی است.

چاپ نخست کتاب «روان‌درمانی یکپارچه اسلامی؛ اتحاد ایمان و عملکرد حرفه‌ای» در ۴۸۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۲۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.

کد خبر 667636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.