مرگبارترین حوادث غرق شدن کشتی‌ها در تاریخ

سفر با کشتی در دوره‌های مختلف تاریخ به وقوع فجایع مرگبار بی‌شماری منجر شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را نیز برای کشورهای میزبان خود به بار آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها خبر واژگونی کشتی پناه‌جویان یونان که به مقصد ایتالیا در حال حرکت بود، حاکی از مرگ حدود ۷۹ نفر و مفقود شدن بیش از ۵۰۰ مسافر است که اغلب آن‌ها را مردان حدود ۲۰ تا ۳۰ سال اهل سوریه، فلسطین، افغانستان و پاکستان تشکیل می‌داد، با این حال گزارش‌ها از حضور بیش از صد کودک در آن خبر داده است. تجربه نشان داده که فجایع دریایی ناشی از غرق شدن کشتی‌ها در اعصار مختلف تاریخ به‌وفور اتفاق افتاده و مرگ افراد بی‌شماری را به دنبال داشته است. در ادامه به مرگبارترین وقایع دریایی ناشی از واژگونی کشتی‌ها و نرخ جان‌های از دست رفته ناشی از هر یک می‌پردازیم.

واژگونی کشتی «ام وی دونا پاس» در فیلیپین

در بیستم دسامبر سال ۱۹۸۷ یکی از کشتی‌های فیلیپینی به نام «ام وی دونا پاس» در مسیر بین شهرهای تاکلوبان و مانیل با یک کشتی حمل سوخت به نام «ام تی وکتور» در تنگه تبلس (Tablas) در نزدیکی استان ماریندوک برخورد کرد که به دنبال آن، محموله وکتور آتش گرفت و این آتش‌سوزی به کشتی مسافربری نیز گسترش یافت. هر دو کشتی به طور کامل در آتش سوخت و در آب غرق شد و در پی آن، تعداد چهار هزار و ۳۸۶ نفر از مسافران و خدمه دو کشتی جان خود را از دست دادند که این رویداد به عنوان مرگبارترین حادثه دریایی تاریخ تا آن زمان به ثبت رسید.

مرگبارترین حوادث غرق شدن کشتی‌ها در تاریخ

غرق شدن کشتی Toya Maru در ژاپن

کشتی مسافربری Toya Maru که در بیست‌وششم دسامبر سال ۱۹۵۴ جزایر هوکایدو را به قصد رسیدن به جزیره هونشو ترک کرد، پس از غرق شدن ناگهانی در آب مرگ را برای بسیاری از مسافران خود، که آمار دقیقی از آن ارائه نشد، رقم زد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این حادثه هزار و ۱۵۳ نفر مفقود شدند اما افراد بسیاری نیز توانستند جان خود را نجات دهند.

واژگونی کشتی اس‌اس کیانگا و مرگ سه هزار و ۹۲۰ مسافر

کشتی مسافربری چینی اس‌اس کیانگا در چهارم دسامبر ۱۹۴۸ در دهانه رود هووانگ‌پو (Huangpu) در ۸۰ کیلومتری جنوب شانگهای غرق شد که بسیاری از محققان علت این حادثه را به برخورد کشتی با معدنی که طی جنگ جهانی دوم در مالکیت نیروی دریایی امپراتوری ژاپن قرار داشت، نسبت دادند. اگرچه آمار دقیقی از تعداد مرگ‌های ناشی از این سانحه ارائه نشد، با این حال بسیاری از محققان تعداد افراد جان‌باخته در این حادثه را بین دو هزار و ۷۵۰ نفر تا سه هزار و ۹۲۰ نفر تخمین زدند و ادعا کردند که بین ۷۰۰ مسافر تا هزار نفر از مردم نیز توسط کشتی‌های دیگر نجات یافتند.

واژگونی کشتی ویلهلم گوستلوف آلمان و مرگ بیش از ۹ هزار نفر

غرق شدن کشتی آلمانی ویلهلم گوستلوف، که در سی‌ام ژانویه سال ۱۹۴۵ اتفاق افتاد، به عنوان مرگبارترین حادثه دریایی تاریخ تاکنون به ثبت رسیده است. این کشتی که توسط یکی از زیردریایی‌هایی شوری در آب‌های سرد دریای بالتیک طی آخرین روزهای جنگ جهانی دوم مورد هدف قرار گرفت، مرگ بیش از ۹ هزار نفر را رقم زد و مفقود شدن تعداد بی‌شماری از مردم را نیز به دنبال داشت.

غرق شدن کشتی تایتانیک و مرگ هزار و ۵۱۴ مسافر و خدمه

کشتی تایتانیک که در زمان خود، بزرگ‌ترین کشتی جهان محسوب می‌شد، در چهاردهم آوریل سال ۱۹۱۲ و در اولین سفر دریایی خود از بندر ساوت‌همپتون بریتانیا به سمت نیویورک در ایالات متحده آمریکا به یک کوه یخی برخورد کرد و در ساعات اولیه صبح روز پانزدهم در آب غرق شد. از مجموع دو هزار و ۲۲۴ مسافر و خدمه کشتی، تنها ۷۰۶ نفر نجات یافتند و هزار و ۵۱۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند. وقوع این حادثه اعمال اقدامات زودهنگام نیروهای دریایی را برای افزایش ایمنی زندگی دریایی به دنبال داشت، ضمن این‌که حادثه مورد نظر به عنوان داغ‌ترین موضوع در بسیاری از رسانه‌های معروف دنیا به ثبت رسید.

کد خبر 667602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.