پیش‌بینی عجیب قیمت خودرو / پژو پارس یک ماشین ۱۰ هزار دلاری است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در ۱۰ سال گذشته همواره این خودروها در بازار آزاد با معادل دلاری قیمت‌گذاری شده است. با توجه به کاهش قیمت دلار قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهشی شده است و خودرویی همچون پژو پارس حتی می‌تواند به ۴۷۰ میلیون تومان هم برسد.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازار خودرو در حال سقوط است که علت آن سقوط قیمت دلار است. قیمت خودروهای داخلی همواره متناسب با قیمت دلار تغییر می‌کند. در اردیبهشت‌ماه رقم‌های عجیبی برای دلار پیش‌بینی می‌شد و به دنبال آن، قیمت خودرو افزایش عجیبی تجربه کرد.

وی افزود: پس از آن و با از بین رفتن نگرانی‌های کلان، قیمت دلار مؤثر در بازار خودرو واقعی شد، به نحوی که قیمت خودروی پژو پارس در هفته گذشته به حدود ۵۲۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس یک خودرو ۱۰ هزار دلاری است، در بازار آزاد خودروهای داخلی معادل دلاری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: طی ۱۰ سال گذشته همواره این خودروها در بازار آزاد با معادل دلاری قیمت‌گذاری شده است. با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهشی شده است و خودرویی همچون پژو پارس حتی می‌تواند به ۴۷۰ میلیون تومان هم برسد. اینکه قیمت‌ها در همین سطح بماند نیز به ثبات دلار بستگی دارد.

کاکایی افزود: با ادامه این روند، بازار وارد رکود می‌شود اما قیمت‌های پایه بیش از این کاهش پیدا نمی‌کند و قیمت کارخانه خودروها تغییری نمی‌کند. در سال ۹۴ حتی قیمت کارخانه بعضی از خودروهای مونتاژی بالاتر از بازار آزاد بود اما تولیدکنندگان نمی‌توانستند خودرو را با قیمت پایین‌تر عرضه کنند، چراکه قیمت تمام‌شده محصولاتشان بالا بود.

وی تصریح کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد، صنعت خودرو آسیب زیادی می‌بیند. سایر بازارها از جمله بورس و لوازم خانگی نیز از این کاهش قیمت و رکود عقب نخواهد ماند و شاهد رکود در این بازارها نیز خواهیم بود. اگر به قیمت‌گذاری در سایر بازارها نیز نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که قیمت‌ها صحیح نیست. قیمت در بازار، تبادلی بین تقاضا و عرضه است.

کد خبر 667565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.