از مرکز ماده ۱۶ فدک چه خبر؟ / حکایت نجات از گرداب اعتیاد

بهمن‌ماه سال گذشته بود که مجموعه توانمندسازی «باغ فدک» با تعامل بین شهرداری اصفهان، استانداری، بهزیستی و سپاه پاسداران با توجه به ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازی شد تا افراد درگیر با اعتیاد در شهر درمان شوند و نبض این معضل دیرینه برای همیشه کند و سلامت جامعه تضمین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس آنچه که در ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است، معتادان متجاهر با دستور مقام قضائی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند، به همین دلیل به مراکزی که مسئولیت نگهداری این‌گونه افراد را برعهده دارد، مرکز ماده ۱۶ می‌گویند که حضور آن‌ها برای درمان، پیشگیری، اشتغال‌زایی، بهداشت و… این افراد بسیار مؤثر است.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که «مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان» به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم و زیرساختی شهر اصفهان با اعتباری بالغ بر بیش از ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسید.

از مرکز ماده ۱۶ فدک چه خبر؟ / حکایت نجات از گرداب اعتیاد

مجموعه توانمندسازی «باغ فدک» با تعامل صورت گرفته بین شهرداری اصفهان، استانداری، بهزیستی و سپاه پاسداران راه‌اندازی شد، به این صورت که پس از ساخت توسط شهرداری، مدیریت و تولی‌گری آن را سپاه پاسداران بر عهده گرفت.

محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در روز افتتاحیه اظهار کرده بود: تاکنون مرکزی برای توانمندسازی معتادان متجاهر وجود نداشت، تنها یک مرکز در قلعه شور با ظرفیت ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کرد که بسیاری از طرح‌ها برای اجرا با کمبود فضا روبه‌رو می‌شد، از این رو معتادان را در زندان مرکزی نگهداری می‌کردیم، هر چند مراکز خصوصی نیز برای نگهداری کمک حال بودند که از آن‌ها نیز قدردانی می‌کنیم.

وی افزوده بود: با راه‌اندازی این مرکز مکان مناسبی برای نگهداری از این افراد فراهم شده است، بنابراین فعالیت خود را امروز آغاز می‌کنیم تا معتاد متجاهر در شهر دیده نشود.

از مرکز ماده ۱۶ فدک چه خبر؟ / حکایت نجات از گرداب اعتیاد

نقش بهزیستی در مرکز ماده ۱۶ فدک اصفهان

امروز و با گذشت حدود چهار ماه از آغاز کار این مرکز ماده ۱۶ در اصفهان، سمیه کریمی، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مرکز ماده ۱۶ فدک با متولی‌گری سپاه اداره می‌شود، اما نقش سازمان بهزیستی در این مرکز معرفی مددکار است که به پرونده مراجعین این مرکزی خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: همکاران ما در بهزیستی، برای معتادان متجاهری که در این مرکز نگهداری می‌شوند، خدماتی مانند حل کردن مشکل مدارک و اسناد هویتی ارائه می‌کنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: بسیاری از این معتادان متجاهر اسناد هویتی خود را از دست داده‌اند و با اسامی مختلف و متفاوت بارها در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده‌اند، مددکاران تلاش می‌کنند تا اسناد هویتی را به این افراد بازگردانند.

وی تصریح کرد: مددکاران بهزیستی تلاش می‌کنند تا معتادان را به خانواده خود بازگردانند و همچنین پیگیری می‌کنند تا خانواده آن‌ها از خدماتی که دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کنند، کمک بگیرند.

از مرکز ماده ۱۶ فدک چه خبر؟ / حکایت نجات از گرداب اعتیاد

همکاری با سایر دستگاه‌ها برای خدمت‌رسانی به خانواده معتادین متجاهر

کریمی ادامه داد: برای مثال با کمیته امداد امام (ره) مذاکره کردیم تا خانواده کسانی که در این مرکز هستند، حداقل به مدت شش ماه تحت پوشش قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی نیروهای خود را در مرکز ماده ۱۶ فدک مستقر کرده است و خدمات مختلفی را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه افرادی که در مراکز ماده ۱۶ مستقر می‌شوند، با حکم قضائی به آنجا برده می‌شوند، افزود: اطلاق عنوان معتاد متجاهر برای فردی است که رفتارهای اعتیادی او در جامعه به صورت علنی است و برای جامعه مشکل‌آفرین است.

وی تصریح کرد: در طرح‌هایی با هماهنگی کمیته ماده ۱۶ که کمیته امداد، بهزیستی، سپاه، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و… عضو آن هستند، معتادان متجاهر جمع‌آوری می‌شوند و به مراکز ماده ۱۶ ارجاع داده می‌شوند.

کریمی با بیان اینکه فدک مرکزی است که به‌صورت استانی فعالیت می‌کند، گفت: معتادان متجاهر با حکم قضائی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و براساس حکم قاضی از یک ماه تا شش ماه در این مراکز باقی می‌مانند تا فرآیند درمان سپری شود و شرایطی برای بازگشت سالم فرد به خانواده و جامعه فراهم شود.

وی اظهار کرد: از سال ۹۶ تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ مسئولیت نگهداری مرکز درمان و کارشناسی ماده ۱۶ با بهزیستی بود، در حال حاضر مرکز ماده ۱۶ قلعه شور متعلق به مردان نیست و بهزیستی در حوزه مردان مسئولیت مرکزی برعهده ندارد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: از ابتدای خردادماه مرکز ماده ۱۶ زنان با ظرفیت ۲۰۰ نفر در اصفهان راه‌اندازی شد و در حال حاضر حدود ۴۰ نفر نیز در آن مقیم هستند.

از مرکز ماده ۱۶ فدک چه خبر؟ / حکایت نجات از گرداب اعتیاد

ضرورت افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶

رسول خرمیان، کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از سال ۹۶ که استاندار وقت دستور ساخت مجموعه فدک را صادر کرد، عملیات احداث با همت شهرداری انجام شد و در دهه فجر سال گذشته با همکاری شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسید و با دستور استانداری تحویل سپاه شد.

وی افزود: با توجه به تجربه موفق سپاه برای مدیریت چنین مجموعه‌هایی، متولی این مرکز ماده ۱۶ سپاه شد و از اسفندماه سال گذشته بود که پذیرش را آغاز کرد. این مرکز با ظرفیت اولیه بیش از ۲۰۰ نفر پذیرش را آغاز کرد و سعی می‌شود ظرفیت را در مدت کوتاهی به ۸۰۰ نفر برسانیم.

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: مرکز فدک، براساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازی شده و مربوط به نگهداری از معتادان متجاهر و بی‌خانمان است و در راستای اشتغال‌زایی و کارآفرینی آن‌ها نیز فعالیت‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ فدک یک مجموعه کامل از امکانات مراقبتی، بهداشتی و نظارتی است، تصریح کرد: گروه‌های تخصصی آنجا مستقر هستند و براساس وظایفی که پیش‌بینی شده است، خدمات به مشمولان این قانون ارائه می‌کنند.

خرمیان خاطرنشان کرد: چندین ماه است که پذیرش‌ها آغاز شده است و تلاش می‌کنیم تا ظرفیت را به ۸۰۰ نفر برسانیم.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر وظیفه هماهنگی و نظارت و پشتیبانی برنامه‌ها در این حوزه را برعهده دارد، افزود: مجموعه ستاد در تهران هم، یک مجموعه اجرایی نیست و نظارت و پشتیبانی انجام می‌دهد.

از مرکز ماده ۱۶ فدک چه خبر؟ / حکایت نجات از گرداب اعتیاد

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: در راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ مجموعه‌های مختلفی کمک کردند و از دادستانی و استانداری گرفته تا نیروی انتظامی و سپاه، مخابرات و برق و… خدمت ارائه کردند تا بتوانیم این مجموعه را عملیاتی کنیم.

وی اظهار کرد: براساس وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، برای مرکز ماده ۱۶ فدک نیز به جز پرداخت هزینه‌هایی برای تجهیز محل، به‌صورت دائم هزینه نگهداری معتادان را پرداخت می‌کند و سپاه وظیفه اجرایی برعهده دارد.

خرمیان تصریح کرد: هزینه‌های پشتیبانی نیز وجود دارد که با همکاری شهرداری اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت تناوب انجام می‌شود. در استان اصفهان سه مرکز ماده ۱۶ داریم که مرکز ماده ۱۶ برای زنان عملیاتی شد. در طول سال تلاش می‌شود که در دوره‌های کوتاه‌تری افراد را پذیرش کنند.

کد خبر 667551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.