علت عمده وقوع حریق در مراتع چیست؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وقوع حریق خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوشش‌های گیاهی و مراتع وارد می‌کند، این در حالی است که در فصل گرم و خشک سال که علوفه در مراتع خشک می‌شود، حریق افزایش پیدا می‌کند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه به‌طور تقریبی امسال ۳۵۰۰ متر حریق در مراتع سمیرم صورت گرفته است، اظهار کرد: این حریق‌ها در پوشش مرتعی رخ داده که علت آن خطای انسانی از جمله روشن کردن آتش در مراتع بوده است.

وی افزود: از آن‌جا که اواخر سال گذشته بارش‌های مطلوبی را شاهد بودیم، باعث شد که مراتع رویش پیدا کنند؛ این در حالی است که با گرم شدن هوا ظرفیت وقوع حریق در مراتع افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین جلسه مدیریت بحران را برگزار و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: وسعت استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار است که ۹۰ درصد آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، همچنین ۳.۲ میلیون هکتار از وسعت استان بیابانی و ۶.۳ میلیون هکتار اراضی مرتعی است.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دست‌کاشت و طبیعی در استان اصفهان داریم که بیشتر این جنگل‌ها در شهرستان‌های سمیرم و فریدون‌شهر است و جنگل‌های دست‌کاشت در مناطق بیابانی از جمله آران و بیدگل، سجزی، بادرود و ورزنه است که در این مناطق گیاهان تاغ برای پیشگیری از بیابان‌زایی کشت شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به آسیب‌های وقوع حریق به پوشش‌های گیاهی و مراتع ادامه داد: وقوع حریق می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوشش‌های گیاهی و مراتع وارد کند و در فصل گرم و خشک سال که علوفه کف مراتع خشک می‌شود، حریق افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد از سال گذشته تاکنون به علت تخریب مراتع، وقوع حریق ۱۵ درصد افزایش داشته است، با بررسی علت آتش‌سوزی‌ها نیز می‌توان گفت عواملی مانند گرمای بیش از حد هوا، گاهی صاعقه و عوامل غیرطبیعی با منشأ انسانی به صورت عمدی یا غیرعمدی، علت افزایش حریق‌ها بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته هشت مورد حریق رخ داد و به‌طور تقریبی هشت هکتار از مراتع تحت تأثیر این حریق‌ها قرار گرفت، این در حالی است که حریق‌های سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

استان اصفهان نیازمند بالگرد امدادی مجهز به سبد آب‌پاش است

وی با بیان اینکه استان اصفهان نیازمند بالگرد امدادی مجهز به سبد آب‌پاش است، افزود: از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درخواست داریم با توجه به جایگاه اصفهان در منطقه مرکزی و وجود مناطق مستعد آتش در مناطق غرب، جنوب و ارتفاعات که دسترسی برای خاموش کردن آتش مشکل است، بالگرد ویژه مجهز به سبد حمل آب برای این استان پیش‌بینی کنند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: لازم است دو پایگاه ثابت در مناطق سمیرم و چادگان برای پیشگیری و کنترل حریق احداث شود، همچنین اعتباراتی برای تهیه تجهیزات حمایتی و تکمیلی به استان تخصیص داده شود تا بتوان حریق‌ها را کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد از مساحت استان اصفهان تحت تأثیر خشکسالی و کم‌آبی است، با توجه به گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم، پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال حریق در مراتع صورت گیرد، به همین دلیل لازم است برنامه‌ریزی‌ها برای پیشگیری از رخداد حوادث انجام و اقدامات فنی، اجرایی و آموزشی در تمام مناطق اجرایی شود.

کد خبر 667498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.