محیط‌زیست چه اقدامات حفاظتی برای گونه‌های در حال انقراض انجام داده است؟

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان توضیحاتی درباره مجموعه اقدامات حفاظتی محیط‌زیست از گونه‌های در حال انقراض ارائه داد.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه استان اصفهان حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، اظهار کرد: این استان از ۴۴۵۰ متر از کوهستان‌های زاگرس در جنوب غرب اصفهان تا نواحی کویری در دشت کویر مرکزی بالغ‌بر ۳۷۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد و دارای اقلیم و زیستگاه‌های بسیار متنوع است.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی کشور ما به دلیل داشتن چهار فصل و تغییرات ارتفاعی گسترده بهترین و منحصربه‌فردترین تنوع زیستی را دارد و جزو هشت کشور اول در تنوع زیستی است، افزود: تا سال گذشته ۴۵۹ گونه مهره‌دار در استان شناسایی‌شده که شامل ۳۰۲ گونه پرنده، ۶۵ گونه پستاندار، ۳۲ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۸ گونه دوزیست و بالغ‌بر دو هزار گونه گیاهی مختلف می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درباره حدود ۲۵ گونه آسیب‌پذیر، کمیاب و نیز درخطر انقراض در استان، تصریح کرد: از گونه‌های شاخص حیات‌وحش کمیاب و در معرض خطر استان اصفهان می‌توان به یوزپلنگ آسیایی که به‌شدت در معرض انقراض بوده، پلنگ ایرانی، گونه‌های گربه شنی، سیاه‌گوش، گربه پالاس، شاهین، بالابان، هوبره و جبیر (غزال مینیاتوری) اشاره کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته اقدامات حفاظتی گونه‌های در خطر انقراض برای ۱۴ مورد گونه کمیاب در استان اصفهان انجام شد و یکی از دستاوردهای حفاظتی به‌رغم مشکلات عدیده مالی و نیروی انسانی و تجهیزات، مشاهده یک قلاده یوزپلنگ پس از ۱۳ سال در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد بود.

اکبری درباره زادآوری پلنگ در پناهگاه عباس‌آباد، افزود: در سال گذشته برای نخستین بار یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظتی کلاته دیده شد و همچنین در منطقه قمصر و برزک کاشان برای دومین بار پلنگ، مشاهده شده است.

وی گفت: وجود یوزپلنگ آسیایی درگذشته در پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نائین قطعی و تصویربرداری شده است و در مناطق دیگر از حاشیه زیستگاه‌های بیابانی استان اصفهان همچون پناهگاه‌های یخاب، کوه بزرگی و خارو امیدواریم یوزپلنگ ایرانی هنوز وجود داشته باشد؛ چرا که این مناطق جزو زیستگاه‌ها و گستره پراکنش تاریخی این گونه است و به دلیل شرایط زیستگاهی بکر، وجود طعمه، امنیت و وسعت بسیار زیاد احتمال کمی از بقای این‌گونه ارزشمند وجود دارد که نیازمند مطالعات و پایش‌های دقیق از جمله با روش دوربین‌گذاری تله‌ای است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اضافه کرد: درنتیجه حفاظت مؤثر و تلاش‌های گسترده و بی‌وقفه حفاظتی و احیای زیستگاه و جمعیت طعمه طی دو دهه گذشته، وجود پلنگ در پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد از هفت سال پیش تاکنون قطعی شده است و در این منطقه جمعیت زادآور و پویایی از پلنگ ایرانی وجود دارد و در زمستان سال گذشته در منطقه قمصر و برزک کاشان حضور پلنگ ایرانی اثبات شد.

وی با بیان اینکه برای اثبات گونه‌ای از حیات‌وحش که منقرض شده است باید آن‌گونه در طول چند دهه مشاهده نشود، افزود: برای نمونه گورخر آسیایی، گونه‌ای شاخص از حیات‌وحش که به‌صورت جمعیت‌های محلی در جغرافیای استان اصفهان بوده و انقراض پیدا کرده، آخرین مشاهدات این‌گونه در زیستگاه‌های بیابانی استان اصفهان در شهرستان‌های نائین، اردستان، آران و بیدگل و اطراف تالاب گاوخونی مربوط به حدود ۴۰ تا ۵۰ سال پیش بوده است که به دلیل نبودن زیرساخت‌ها و نیروی حفاظتی از بین رفته است.

اکبری ادامه داد: البته اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان طرحی مدنظر دارد که گورخر آسیایی را در زیستگاه‌های بیابانی استان اصفهان بتواند دوباره معرفی و احیا کند. طی ۳۰ تا ۵۰ سال گذشته برخی جمعیت‌های محلی از دیگر گونه‌ها هم حذف شده است که می‌شود می‌توان به حذف لکه‌ای آهو، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، سیاه‌گوش و یا گونه‌های دیگر در مقیاس محلی در برخی شهرستان‌ها اشاره کرد.

وی اظهار کرد: وقتی از سطح درخطر انقراض صحبت می‌شود، این موضوع به مواردی شامل تعیین طبقات حفاظتی و وضعیت گونه در فهرست قرمز نیازمند مطالعات علمی دقیق براساس متغیرهای مختلف از جمله میزان جمعیت، نسبت‌های جنسی، نرخ کاهش، محدوده پراکنش، وسعت زیستگاه و تهدیدهای بالفعل گونه و زیستگاه آن و به‌ویژه میزان جمعیت و مشاهدات در دوره‌های زمانی ۱۰ ساله است و براساس نتایج و شاخص‌های مختلفی گفته می‌شود، گونه موردنظر در چه سطح تهدید قرار دارد و آن‌گونه جانوری درخطر انقراض قرار دارد یا خیر.

کد خبر 667444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.