وقتی آقای خبرنگار فوت کوزه‌گری‌اش را رو می‌کند

کامران نجف‌زاده در کارگاهی با حضور اهالی رسانه اصفهان از فوت کوزه‌گری‌اش برای سوژه‌یابی و جذب مخاطب سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دومین برنامه از فصل دوم سری برنامه‌های عصر رسانه که بعد از ظهر امروز _پنجشنبه بیست‌وپنجم خردادماه_ به همت فرهنگسرای رسانه اصفهان برگزار شد، جمعی از اهالی رسانه اصفهان دور یک میز نشستند تا تجربیات کامران نجف‌زاده، خبرنگار سابق صدا و سیما را بشنوند، او پیش از این اعلام کرده بود دوره خبرنگاری‌اش به پایان رسیده است.

در ابتدای این نشست نجف‌زاده از اهمیت سناریونویسی در تهیه گزارش یا مستند سخن گفت. وی تاکید کرد: مهم‌ترین فاکتور در تهیه یک گزارش یا مستند؛ داشتن یک طرح و سناریو است. شما باید بتوانید پازل‌های گزارش را در ذهن خود بچینید. بدانید گزارش شما از چه نقطه‌ای آغاز شده است و کجا به پایان می‌رسد. بهتر است سناریو خود را مکتوب کنید.

نجف‌زاده با اشاره به اهمیت گزارش‌های تحقیقی، خاطرنشان کرد: خبرنگاری در دنیای امروز مرده، اما گزارش‌نویسی تحقیقی همچنان زنده است که برای این کار نیازمند تحقیق و جمع‌آوری داده‌های مستند هستیم.

وی ادامه داد: اهمیت گزارش‌های متکی به سناریو در حدی است که در بعضی از شبکه‌های تلویزیونی نویسندگان بزرگ به کمک گزارش نویسان می‌آیند.

در ادامه نجف‌زاده با اشاره به یکی از تجربیات خود بر لزوم نگاه کردن به مسائل از زاویه‌ای تاکید کرد. او از مصاحبه با نفر آخر کنکور گفت، فردی که پس از آن به یک انسان موفق تبدیل شد.

نجف‌زاده با بیان اینکه آنهایی قوی می‌شوند که تحقیقات قوی دارند، تصریح کرد: داشتن منابع آگاه اهمیت زیادی دارد، برای مخاطب امروزی حتی در کنار ارائه اطلاعات حقیقی نیازمند گمانه شکنی، ایجاد تعلیق و گره هستیم. باید مخاطب را غافلگیر کنید و نگذارید دستتان را بخواند.

وی در ادامه به اهمیت و تکنیک‌های سوژه‌یابی اشاره و توصیه کرد: خبرنگاران بر روند تحولات حوزه خود سوار باشند تا بتوانند سوژه یابی کنند، هیچ چیز به اندازه گفت‌وگو با فرد نمی‌تواند به شما سوژه بدهد. مصاحبه شونده خوب بیش از هر چیز دیگری می‌تواند به شما سوژه دهد تا حتی به گزارش تحقیقی تبدیل شود.

او تاکید کرد: پیش از مصاحبه باید مصاحبه شونده را دقیقاً شناخت و اسیر سوالات کلیشه‌ای نشد. باید مراقب بود لحن سوالات تصنعی یا زیادی خودمانی نباشد. ادب در مصاحبه اهمیت زیادی دارد. خبرنگار نباید سوالات خود را طولانی کند و مهم‌ترین چیز آن است که خوب بشنود و سوالات بعدی خود را از صحبت‌های مصاحبه شونده استخراج کند.

نجف‌زاده با تاکید بر اینکه امروز نیازمند مدل جدیدی از خبرنگاری و گزارشگری هستیم، خاطرنشان کرد: روزی که به دنبال پتروس فداکار رفتم متوجه شدم این شخصیت با نام دیگری از نوشته‌های یک نویسنده فرانسوی مشهور شده است و وجود خارجی ندارد، البته گاهی خبرنگار ترجیح می‌دهد برخی تابوها را نشکند.

وی تصریح کرد: در عصر جدیدی از ارتباطات و اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌ایم که مردم به غذایی برای روح خود نیاز دارند، در همین عصر در تولید محتوا و جذب مخاطب نوجوان به خوبی عمل نکرده‌ایم، به نحوی که این حوزه با خلأ مواجه است.

نجف‌زاده با بیان اینکه شناخت مخاطب اهمیت زیادی دارد و عامل مهم جذب مخاطب است، گفت: امید برای جامعه همچون اکسیژن برای زنده ماندن انسان است. امروز، من میگویم و تو باور کن گذشته است. باید صداهای مختلف را بشنویم و امید واقعی را به جامعه تزریق کنیم.

کد خبر 667408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.