شناسایی ۸۲۰۰ خودرو لوکس و ۱۵۰ خانه خالی در اصفهان

آنطور که مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان می‌گوید در استان اصفهان کمتر از ۱۵۰ واحد خانه لوکس شناسایی و از ۸۲۰۰ دستگاه خودرو لوکس ۲۲ میلیارد تومان مالیات وصول شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنطور که در بودجه سال جاری مطرح شده است، درآمدهای مالیاتی در این سند نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد افزایش یافته است. براین اساس درآمدهای مالیاتی در بودجه سال جاری ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. دولت سیزدهم افزایش پایه‌های مالیاتی را به عنوان راهکار افزایش درآمدهای مالیاتی مطرح کرده و تاکید دارد که افزایش درآمدهای مالیاتی از محل افزایش میزان مالیات تأمین نخواهد شد.

تعیین تکلیف پرونده‌های مالیاتی دوره‌های قبل که در هیئت‌های حل اختلاف و هیئت‌های رسیدگی بدوی مورد بررسی قرار می‌گیرد یکی از اهداف دولت در تحقق درآمدهای مالیاتی بوده و بر اساس آخرین اطلاعات از این محل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است.

از طرفی ۴۵ درصد از درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین می‌شود که با توجه به افزایش قیمت کالاها و تورم بیش از ۳۰ درصدی، درآمدهای ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، دولت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های بورسی را در دستور کار خود قرار داد که بر اساس آخرین آمار موجود ۳۳ هزار میلیارد تومان مالیات از سوی این شرکت‌ها ثبت شده است که منجر به رشد قابل ملاحظه در مالیات ارزش افزوده خواهد شد.

علاوه بر موارد گفته شده، از محل افزایش حقوق کارمندان نیز درآمدهای افزایش می‌یابد. در سال گذشته در قالب تبصره ماده ۱۰۰ مالیات برای اصناف رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت که این رشد به صورت توافقی تعیین شده بود اما امسال مالیات مقطوع ماده ۱۰۰ بر اساس واریز به پوزها دریافت خواهد شد. اداره کل مالیات ستانی از سلبریتی‌ها نیز راه اندازی شده که قراردادهای این افراد را بررسی و شناسایی می‌کند.

مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خودروهای لوکس نیز از جمله پایه‌های مالیاتی جدیدی است که تصویب شده تا از انجام فعالیت‌های سفته‌بازانه نیز جلوگیری کند.

برای اطلاع از جزئیات مالیات وصولی و هزینه کرد آن در استان اصفهان گفت‌وگویی با عباس مزیکی مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان اصفهان داشتیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

شناسایی ۸۲۰۰ خودرو لوکس و ۱۵۰ خانه خالی در اصفهان

واریز ۹۶۹ میلیارد تومان ارزش افزوده به حساب شهرداری اصفهان در سال جاری

ایمنا: سهم استان و شهرداری اصفهان از مالیات ارزش افزوده سال گذشته چقدر بوده است؟

مزیکی: در سال ۱۴۰۱، مجموعاً ۸,۹۰۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده دریافت و حدود ۷,۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به حساب شهرداری‌ها واریز شد و این در حالی است که سال گذشته ۲,۸۴۶ میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری اصفهان واریز شده بود.

در مجموع در استان اصفهان استان ۱,۸۷۵ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده در دوماهه ۱۴۰۲ به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده که از از میزان ۶۹۶ میلیارد تومان سهم شهرداری اصفهان بوده است.

ایمنا: سهم مالیات از بودجه استان چقدر است؟

مزیکی: در سنوات مختلف قاعده این بوده که ۹۸ درصد بودجه وصولی استان از محل مالیات تأمین می‌شود. امسال هم پیش بینی شده که ۹۸ درصد از ۴۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد استان درصد را مالیات تأمین کند. وصول مالیات در دو ماهه ابتدای سال نسبت به سایر ماه‌ها کمتر است. تا کنون در سال ۱۴۰۲، ۸۰ درصد بودجه پیش بینی شده محقق شده است. برنامه‌ریزی‌های لازم برای دریافت این مالیات و انجام تعهدات انجام شده است.

در سال ۱۴۰۱ درآمد استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بود. سازمان امور مالیاتی ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول کرده بود که در استان اصفهان ۹۸ درصد از این مالیات محقق شد. سهم درآمد استانی ما ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ نیز کاملاً محقق نشد. پالایشگاه باید خصوصی و استانی تلقی شود اما اکنون مالیات آن به حساب خزانه کل کشور منتقل می‌شود.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی چه تأثیری در مالیات‌ستانی داشته است؟

مزیکی: از سال ۱۴۰۰ که قانون بودجه تکلیف کرد سازمان امور مالیاتی گردش پوزها را به عنوان فروش در نظر بگیرد، مبنای محاسبه مالیاتی داده محور شد و تغییر کرد. امسال نیز مبنای محاسبه مالیات داده محور و بر اساس تراکنش‌های مالی، گردش حساب بانک، سوابق مالیاتی مودی و حتی معاملات خرید و فروش است.

یکی از راه‌های فرار مالیاتی از طریق دستگاه‌های پوز، دریافت پول نقد است. اما اگر گزارش مردمی در این بخش به سازمان امور مالیاتی برسد، این اقدام فرار مالیاتی به حساب آمده و فرد از معافیت‌های مالیاتی نیز محروم می‌شود.

همچنین گردش پوز با تعداد ویزیت پزشکان مقایسه شده و در صورت مغایرت، با آن برخورد خواهد شد. حتی برخی از پزشکان با استفاده از دستگاه‌های پوزی که به نام افرادی است که مشاغل معاف از مالیات دارند، فرار مالیاتی می‌کنند. این موارد نیز بررسی شده و با آن برخورد می‌شود. قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند از درصد زیادی از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. پیش‌بینی می‌شود این قانون تا سال آینده اجرایی شود.

در حال حرکت به سمت شفافیت مالی هستیم و اعتراضات به ضرایب نیز در نظر گرفته می‌شود. افراد باید اسناد و مدارک معاملات خود را نگهداری کنند تا در زمان حسابرسی بتوان با دقت بهتری عمل کرد. هنوز شیوه‌های سنتی در مالیات‌ستانی وجود داشته است.

شناسایی ۸۲۰۰ خودرو لوکس و ۱۵۰ خانه خالی در اصفهان

ایمنا: چه تعداد خانه خالی و خودرو لوکس در استان شناسایی شده است؟

مزیکی: هنوز ساز و کار و مبنای دقیقی برای تشخیص خانه‌های لوکس تدوین نشده و حتی مرجعی برای تعیین این موضوع وجود ندارد. یکی از مشکلات وصول مالیات بر خانه‌های خالی همین موضوع است. اکنون ساز و کار تعیین خانه‌های لوکس در شهرهای مختلف تفاوت دارد که همین موضوع منجر به اختلاف فاحش در تعداد خانه‌های لوکس استان‌های مختلف شده است.

معضل عمده شناسایی واحدهای لوکس بود. در شناسایی خانه‌های خالی نیز با همین معضل مواجه هستیم. اداره کل راه و شهرسازی آمار این خانه‌ها را اعلام کرد و در زمان مطالبه مالیات مغایرت‌هایی وجود داشت که منجر به اعتراض مردم شد. برخی از این افراد اعلام کردند که چنین خانه‌ای ندارند و یا سال‌هاست ساکن خانه‌های اعلام شده هستند.

۸۲۰۰ دستگاه خودرو لوکس با حدود ۷۵ میلیارد تومان مالیات شناسایی و ۲۲ میلیارد تومان مالیات در سال گذشته از این محل وصول شد. در سال جاری نیز تاکنون ۱۲ میلیارد تومان وصولی در این بخش داشتیم. مابقی افراد به مالیات تعیین شده برای خودروهای خود معترض بوده‌اند.

استفاده از قرض‌الحسنه‌ها برای فرار مالیاتی

ایمنا: میزان فرار مالیاتی در سال گذشته چقدر بوده است؟

مزیکی: برآوردها از فرار مالیاتی متفاوت است. برخی مالیات خود را کتمان می‌کنند و عده‌ای از افراد نزد سازمان امور مالیاتی پرونده ندارند. اگر اظهارنامه ارائه شده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد با واقعیت اختلاف داشته باشد، فرار مالیاتی شناسایی می‌شود. بررسی میزان نقدینگی موجود در جامعه و تولید ناخالص داخلی نسبت به مالیات نشان می‌دهد که چه میزان مالیات باید وصول شده باشد و از این طریق فرارهای مالیاتی شناسایی می‌شود.

برخی از افراد در سال‌های گذشته برای جلوگیری از شناسایی میزان تراکنش‌های خود به استفاده از حساب‌های قرض‌الحسنه روی آوردند. برخی از قرض‌الحسنه‌ها در طول یکسال بیش از یک شعبه درجه یک بانک ملی گردش حساب دارند. گردش مالی یک گروه در استان اصفهان در سال گذشته هزار میلیارد تومان بوده است و دو مورد از بزرگترین گردش‌های حقیقی مالی کشور مربوط به اصفهان است. البته در بیشتر موارد اشخاص حقیقی پشت این حساب‌ها نبوده و افراد دیگری از این حساب‌ها سو استفاده کرده‌اند.

شناسایی ۸۲۰۰ خودرو لوکس و ۱۵۰ خانه خالی در اصفهان

ایمنا: در بخش مالیات مشاغل چه چالش‌هایی وجود دارد؟

مزیکی: برخی از مشاغل ممکن است به اینکه امسال مشمول معافیت مالیاتی نشده و یا مالیاتشان اضافه شده است معترض باشند. امروز حتی برای برخی از دست‌فروشان نیز مالیات تعیین شده است. تبصره ۱۰۰ در این زمینه می‌تواند به کاهش ضرایب کمک کند. حساب‌های اجاره‌ای و معاملات کالا به کالا همچنان وجود دارد و باید به سمت مالیات‌ستانی بر اساس داده‌های صحیح حرکت کنیم.

برخی از مردم همچنان ذهنیت‌هایی مبنی بر لزوم معافیت مالیاتی با توجه به میزان تورم دارند و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم.

شهرداری‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی به مردم نشان دهند که مالیات ارزش افزوده در چه محل‌هایی مصرف شده است. این موضوع می‌تواند برای مردم انگیزه آفرینی کند. مردم اگر ثمرات مالیات پرداختی خود را ببینند رغبت بیشتری به پرداخت مالیات خواهند داشت.

کد خبر 667307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.