تعطیلی ۸۰۰ مدرسه غیردولتی متخلف/ نیم درصد از مدارس غیردولتی بالای ۵۰ میلیون شهریه می‌گیرند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت سیزدهم ۸۰۰ مدرسه غیردولتی که تخلف کردند، تعطیل کرده‌ایم و در برخورد با تخلف هیچ مسامحه‌ای نداریم.

‌به گزارش ایمنا، رضامراد صحرایی امروز -چهارشنبه بیست‌وچهارم خردادماه- در نشست سراسری مدیران بسیج فرهنگیان کشور، با گرامیداشت یاد شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد سازمان تابعه و جمعیت مخاطبان بوده که با دو دسته چالش بیرونی و درونی مواجه است.

وی افزود: منظور افرادی که برای رفع این چالش‌ها می‌کوشند این است که به سراغ عوامل بیرونی که آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرده است، بروید. اما بنده به عنوان یک معلم که از دل این نظام برخاستم و از دل روستا تا دانشگاه تحصیل کردم، مشکل آموزش و پرورش را از درون می‌دانم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از درون، دستگاه تعلیم و تربیت قوی شود و یک صدا از درون این وزارتخانه بیرون آید، تصریح کرد: لازم است تمام اجزای آن به هم بپیوندد و انسجام، هماهنگی، همدلی و همکاری در درون آموزش و پرورش شکل بگیرد؛ باید آموزش و پرورش قوی شود و قوی شدن آن از بیرون نیست بلکه خودش باید قوی شود.

وی ادامه داد: یک بُعد از مسائلی که می‌تواند آموزش و پرورش را قوی کند، این است که متمرکز بر اهداف اصلی شود؛ هر وقت هماهنگ، متعهد و متمرکز بر مسأله‌ای شویم، محدودیت‌ها مانع پیشرفت نخواهد شد؛ پیشرفت‌های بزرگ از دل محدودیت‌ها برخاسته است.

مراد صحرایی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ سال است که از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، گفت: سند تحول بنیادین بعد از ۱۰ سال هنوز نو است و سند پر از حرف دقیق، راهکار درست و برنامه‌هایی است که از آن استخراج شده است؛ این سند ۶ زیر نظام دارد و مجموعاً ۴۸۰ برنامه دارند. مدیر باید اولویت‌بندی کند و به اجرا بپردازد؛ اشکال کار ما این است که متمرکز نشدیم و از درون قوی نشدیم.

وی گفت: در اهمیت آموزش و پرورش صحبت کردیم و هرچقدر بگوییم باز هم جا دارد؛ اگر درباره اقتصاد و مسائل اجتماعی حرف داریم و اگر فرهنگ این کشور، شفاهی شده است، ریشه در آموزش و پرورش دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سال ۸۶ از آموزش و پرورش به دانشگاه رفتم. دو سال بعد شنیدیم درس انشا حذف شده است؛ تعدادی استاد جمع شدیم و گفتیم چرا این کار را انجام دادید؛ اگر قرار است یک درس بماند، همین درس است البته خواندن و نوشتن به معنای دقیق آن مدنظر است؛ نه خواندن به معنای روخوانی و نوشتن به معنای رونویسی؛ بلکه نوشتنی که فکر کردن در آن باشد.

وی ادامه داد: گروهی شدیم و با جدیت دنبال کردیم، آن زمان سند تحول بنیادین تصویب شده بود و برنامه درسی ملی شروع شده بود. آن زمان گفتم اگر یک دهه با آدم‌هایی مواجه شدیم که هر چه شنیدند، باور کردند، یادتان باشد مقصر شمایید. چون اگر آدم‌ها یاد بگیرند فکر کنند، به راحتی هر چیزی را نمی‌پذیرند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که برای قوی شدن باید آموزش و پرورش را از درون قوی کنیم؛ آموزش و پرورش چگونه قوی می‌شود وقتی به بحث فرایندها و عناصر توجه کنیم.

وی اضافه کرد: از جمله فرایندهای آموزش و پرورش می‌توان به آموزش، پرورش، تربیت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و مدیریت و راهبری اشاره کرد که باید این فرایندها متحد باشند؛ برخی معاونت‌ها، خودشان یک وزارتخانه هستند و انگار چندین وزارتخانه در دل وزارت آموزش و پرورش است که اینها را باید به هم متصل کرد و همه یک هدف داشته باشند؛ فرآیندها باید قوی شوند و اجزا در فرآیندها نقش خود را بیابند و پیش بروند.

صحرایی با بیان اینکه عناصر آموزش و پرورش شامل معلم، مؤلف و دانش‌آموز است، گفت: معلم قوی داشته باشیم، هر چیزی ضعیف باشد، پوشش می‌دهد؛ فرایند تربیت معلم از اواسط دهه ۸۰ مخدوش شد و ما الان نتیجه‌اش را می‌بینیم.

وی ادامه داد: این مثلث کتاب، معلم و دانش‌آموز باید به صورت کامل فرایندی باشد؛ یعنی سه ضلع این مثلث فلش دوجانبه است؛ کتابی که تهیه می‌شود باید با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان باشد چون کتاب را معلمی که در دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بیند، در مدرسه تدریس می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما خدمت به دانش‌آموز است، افزود: یک پیمایش ملی از اینکه دانش‌آموزان به چه چیزی نیاز دارند، پیدا نکردیم.

وی با بیان اینکه زیست بوم تربیتی ایران زیست بوم چند بعدی است، خاطرنشان کرد: نیم درصد از ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی بالای ۵۰ میلیون شهریه می‌گیرند؛ در این دولت، ۸۰۰ مدرسه غیر دولتی که تخلف کردند، تعطیل کرده‌ایم و در برخورد با تخلف هیچ مسامحه‌ای نداریم.

منبع: فارس

کد خبر 667203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.