۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
آخرین وضعیت اهدای خون در کشور

شاخص‌های اهدای خون در ایران مانند کشورهای پیشرفته است، حدود ۵۰ میلیون واحد خون در طول ده‌ها سال گذشته اهدا شده است، این در حالی است که خون اهدایی به سه قسمت گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود، یعنی در اصل ۱۵۰ میلیون واحد خون اهدا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای خون صد درصد داوطلبانه در کشور از سال ۲۰۰۷، اظهار کرد: خون اهدایی به سه قسمت گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های اهدای خون در ایران مانند کشورهای پیشرفته است و سال قبل در اهدای خون، کشور برتر آسیا شدیم، افزود: حدود ۵۰ میلیون واحد خون در طول ده‌ها سال گذشته اهدا شده است، یعنی در اصل ۱۵۰ میلیون واحد خون ملت، اکنون زنده است که این مهم توسط اهداکنندگان صورت گرفته و حتی می‌توان گفت بقای نسل ما در گروی فداکاری این اهداکنندگان بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: از سال ۲۰۰۷ اهدای خون صددرصد داوطلبانه در کشور داشتیم، سال قبل برای اولین بار در تاریخ اهدای خون صددرصد نیاز مراکز درمانی را تأمین کردیم؛ شاخص‌های اهدای خون در ایران مانند کشورهای پیشرفته است؛ علی‌رغم اینکه ما جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم و این سبب شده ما کشور مرجع سازمان بهداشت جهانی در منطقه شرق مدیترانه هستیم و سال قبل در اهدای خون کشور برتر آسیا شدیم.

وی تصریح کرد: یک پزشک انتقال خون اگر ۳۰ سال کار کند به طور تقریبی ۳۰۰ هزار خون و فرآورده تهیه می‌کند؛ آیا قدر این همکاران را می‌دانیم؟ چه اشکال دارد اهدا کنندگان خون را سرداران گمنام سلامت و پزشکان انتقال خون را سربازان گمنام سلامت بنامیم؟

اهدای خون سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد

سیدجعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به وضعیت درخشان اهدای خون ایران در میان کشورهای مدیترانه شرقی، اظهار کرد: ما امیدواریم همکاری‌های خود را با سازمان انتقال خون ایران گسترش دهیم تا در این زمینه اشتراک دانش را با سایر کشورهای منطقه نیز افزایش دهیم.

وی گفت: هر سال ۱۴ ماه ژوئن همه کشورها در سراسر جهان روز جهانی اهدا کنندگان خون را جشن می‌گیرند. کمپین امسال بر بیمارانی متمرکز است که به حمایت مادام‌العمر تزریق خون یا داروهای مشتق از پلاسما نیازمند هستند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به اینکه اهدای خون سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد، تصریح کرد: خون و محصولات آن می‌تواند به زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان، کودکان مبتلا به کم خونی شدید، بیماران مبتلا به اختلالات ارثی مانند تالاسمی، قربانیان تروما و شرایط اضطراری و بلایا کمک کند.

وی با اشاره به اینکه هر اهدای خون یا پلاسما یک هدیه ارزشمند است، اظهار کرد: این کمپین نقشی را که هر فرد می‌تواند با دادن هدیه ارزشمند خون یا پلاسما به طور مستمر برای اطمینان از عرضه سالم و پایدار خون و فرآورده‌های خونی برای همه بیماران نیازمند داشته باشد، برجسته کند.

اهدای خون موضوعی مردمی است

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اظهار کرد: انتقال خون یکی از پایه‌های اصلی طبابت و وجود آن لازم است. موضوع اهدای خون، موضوعی مردمی است و اعتمادسازی باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم تشویق شهروندان به اهدای خون و توجه مسئولان به این مهم، افزود: داشتن تعاملات گسترده با مراجع تصمیم‌گیری به خصوص مجلس شورای اسلامی باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 667135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.