تجربه‌های گردشگری منحصر به فرد در شهر قم

شهر قم، ستاره درخشان مذهب در ایران بوده که سالیانه تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت و شیعیان 12 امامی را به سمت خود می کشاند. این شهر به پایتخت علوم مذهبی و تولید کتاب بعد از تهران معروف بوده و علاوه بر اماکن مذهبی، جاذبه های تاریخی متعددی نیز دارد.

در این مقاله شما را با این شهر زیبا و جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا می کنیم.

معرفی شهرقم

قم یکی از عارفانه ‌ترین و معنوی ‌ترین شهرهای ایران بوده و به پایتخت مذهبی و فرهنگی ایران معروف است. این شهر در 120 کیلومتری پایتخت ایران، تهران قرار گرفته است. جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری در سال 1395 بیش از یک میلیون نفر بوده و هفتمین کلانشهر ایران محسوب می ‌شود. پیشبینی می‌ شود که جمعیت این شهر تا سال 1410 به بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر برسد. اکثریت مردمان این شهر مسلمان بوده و پیروان ادیان دیگر همچون مسیحیان و زرتشتیان جرو اقلیت‌ های جمعیتی محسوب می‌ شوند.

شهر قم بعد از مشهد، دومین شهر مذهبی و زیارتی کشور به شمار رفته و بیشتر محبوبیت و رونق خود را مدیون حرم حضرت معصومه است. این شهر در مجاورت دریاچه نمک آران و بیدگل قرار دارد و همانطور که گفته شد، تنها 2 ساعت با پایتخت کشور فاصله دارد. به طور کلی قم در بخش‌ های مرکزی رو به شمال کشور قرار داشته و با شهرهای مختلفی هم مرز است؛ شهر قم از شمال با تهران و کرج،‌ از جنوب با اصفهان و شیراز، ‌از شرق با دریاچه نمک و از غرب با فراهان، همدان و تفرش هم مرز و همسایه است.

شهر قم در یکی از مسیرهای شاه راه ایران قرار داشته و به همین خاطر است که مسافران زیادی برای رفتن به شهرهای دیگر از قم نیز عبور می کنند. همین موضوع باعث شده تا سالانه تعداد زیادی از افراد از این شهر معنوی دیدن کنند. شهر قم دارای جاذبه های گردشگری تاریخی متعدد است که این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری مناسب برای علاقه مندان به تاریخ تبدیل کرده است؛ اما چیزی که واضح و مشهود است، زیارتی بودن قم بوده و می توان ادعا کرد که بیش از 90 درصد مسافران قم برای زیارت اماکن مذهبی پا به این شهر می گذارند. حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران، دو ستاره درخشان این شهر هستند که نه تنها زائرین ایرانی، بلکه زائرین سراسر جهان را گرداگرد خود جمع کرده اند.

بهترین زمان سفر به قم

به طور کلی می توان گفت که قم در اقلیم گرم و خشک واقع شده و آب و هوای آن در فصل های گرم و سرد با هم تفاوت زیادی دارند. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر منطقه واقع شده در اقلیم گرم و خشک، تابستان‌ های بسیار گرم و زمستان های سرد و استخوان سوز دارد؛ قم نیز از این موضوع مستثنی نبوده و آب و هوای آن در فصل تابستان بسیار گرم و در فصل زمستان بسیار سرد است.

اگر شما نیز از طرفداران سفر در آب و هوای معندل و مناسب هستید، بهتر است فصل بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز را برای بازدید از جاهای دیدنی قم انتخاب کنید؛ به طور دقیق تر، ماه های فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر بهترین زمان های سفر به قم هستند.

سوغات قم

بدون شک همه ما مهم ترین و اصلی ترین سوغات قم را می شناسیم و بارها انواع آن را امتحان کرده ایم؛ درست است، این سوغات مشهور و محبوب قم همان شیرینی سوهان است که در سرتاسر شیرینی فروشی های ایران یافت می شود. از سوغاتی های خوراکی شهر قم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع سوهان ( بادامی، عسلی، کنجدی، لقمه ای، آجیلی، گزی، کره ای و گل)
  • حلوا
  • نان کسمه
  • قنبید

از دیگر سوغات و صنایع دستی قم می توان به موارد زیر اشار کرد:

  • قالی های دست باف
  • معرق کاری
  • مروا بافی
  • هفت سنگ
  • انگشترسازی
  • خرمهره سازی
  • تسبیح، سجاده و مهر
  • و...

بنابراین شما می توانید بعد از گشت و گذار در جاهای دیدنی قم، به سراغ تهیه سوغاتی های جذاب و وسوسه انگیز قم بروید و یادگاری خوب و ماندگاری را با خود به شهرتان ببرید.

3 جاذبه گردشگری برتر قم

جاذبه های گردشگری برتر قم عبارت اند از:

حرم مقدس حضرت معصومه

حرم حضرت معصومه نگین و قلب شهر قم بوده که به این شهر رونقی دیگر بخشیده است؛ کمتر کسی بدون زیارت حضرت معصومه، خواهر امام رضا این شهر را ترک می کند. این حرم در سال 1310 به عنوان آثار باستانی در لیست میراث فرهنگی ثبت شده است. حرم حضرت معصومه از بخش های بسیار مختلفی از جمله صحن‌های مختلف، شبستان، کتابخانه، کفش داری، رواق های متعدد و... تشکیل شده است.

جالب است بدانید که در این حرم،‌ چند تن از افراد مشهور همچون تعدادی از پادشاهان دوره قاجاریه و صفویه و مشاهیری همچون شاعر بزرگ پروین اعتصامی به خاک سپرده شده اند که بازدید از آن ها نیز خالی از لطف نیست.

بازار قدیم قم

بازار قدیم قم واقع شده در حاشیه خیابان طالقانی و حد فاصل خیابان عمار یاسر و خیابان 19 دی است که فاصله زیادی تا حرم حضرت معصومه ندارد؛ ساخت این بازار در دوره صفویه شروع شده و گسترش و رونق آن تا دوره های قاجاریه و پهلوی نیز ادامه داشته است. این اثر باستانی ارزشمند در سال 1376 در لیست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است. در این بازار قدم بزنید و در حین لذت بردن از معماری اصیل ایرانی،‌ خرید سوغاتی را نیز فراموش نکنید.

کاروانسرای دیر گچین

تجربه‌های گردشگری منحصر به فرد در شهر قم

این کاروانسرای بزرگ و گسترده بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به 1750 سال پیش برمی گردد. این بنا در دوران ساسانیان به دستور اردشیر ساسانی بنا شده است. این کاروانسرا از بخش های مختلفی همچون چهاردیواری‌ ها، اصطبل ها، اتاق های شاه نشین و عامه نشین و... تشکیل می شود.

خرید بلیط هواپیمای قم

تجربه‌های گردشگری منحصر به فرد در شهر قم

بهتر است که برای سفر به قم از یک هفته قبل نسبت به رزرو هتل های قم اقدام کنید. فلای تودی یکی از سایت‌ های مرجع معتبر برای رزرو بلیط هواپیما و اقامتگاه در قم است؛ شما می‌ توانید تمامی برنامه‌ریزی ‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند کلیک انجام دهید. از تخفیف‌ های دوره ‌ای این سایت برای بلیط هواپیما و هتل غافل نشوید.

کد خبر 667117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.