چه کشورهایی تعطیلات دو روزه دارند؟

هفته کاری چهار روزه در کشورهای دنیا در حال افزایش است. ده‌ها کشور از جمله بلژیک، ژاپن، آفریقای جنوبی و ایسلند، تعطیلات دو روزه دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از کشورهای جهان برای بهبود بهره‌وری کارمندان، تعداد روزهای کاری را کاهش داده‌اند تا سلامت روحی و روانی شهروندان خود را تضمین کنند.

مزیت‌های هفته کاری چهار روزه

هفته کاری چهارروزه در بسیاری از مناطق جهان، نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته است و میزان بهره‌وری، روحیه و فرهنگ تیمی را در آن‌ها بهبود بخشیده است. داشتن زمان شخصی بیشتر، باعث کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت از زندگی کارمندان شده است. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که هفته‌های کاری چهار روزه به اندازه هفته‌های کاری پنج روزه کارایی دارد و باعث کاهش استرس کارمندان می‌شود. اگرچه هیچ کشوری به‌طور کامل یک هفته کاری چهارروزه را نپذیرفته است، اما بعضی کشورها در حال آزمایش آن هستند. در ادامه شما را با چهار کشور آشنا می‌کنیم که هفته کاری چهار روزه را به طور گسترده پذیرفته‌اند یا در حال آزمایش آن هستند:

آفریقای جنوبی

بیش از ۵۰۰ کارمند در ۲۸ شرکت آفریقای جنوبی، هفته کاری چهار روزه را از مارس تا سپتامبر به‌طور آزمایشی، ادامه می‌دهند و قرار است آزمایش دوم در ماه ژوئن آغاز شود. این آزمایش از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ استفاده می‌کند، به‌طوری‌که کارگران ۱۰۰ درصد دستمزد را برای کار در ۸۰ درصد مواقع دریافت می‌کنند و ۱۰۰ درصد از خروجی معمول خود را ارائه می‌دهند.

هفته کاری چهار روزه در کشورهای جهان

بلژیک

در اوایل سال ۲۰۲۲، دولت بلژیک بسته اصلاحاتی را اعلام کرد که به کارگران این حق را می‌دهد که به جای پنج روز، چهار روز، بدون از دست دادن حقوق کار کنند. این قانون به‌طور رسمی در نوامبر ۲۰۲۲ اجرا شد. بر اساس این طرح، انتظار می‌رود کارگران به جای پنج روز، همان مقدار ساعت را در چهار روز (طولانی‌تر) حفظ و یک روز مرخصی اضافی برای جبران آن دریافت کنند.

ایسلند

ایسلند در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، یکی از بزرگترین آزمایش‌های هفته کاری چهارروزه را تا به امروز با شرکت نزدیک به ۲۵۰۰ نفر اجرا کرد. این کارآزمایی به عنوان یک "موفقیت قاطع" در میان محققان در نظر گرفته شد و کارمندان، رفاه بیشتر، تعادل بین کار و زندگی و بهبود بهره‌وری را گزارش کردند.

ژاپن

در سال ۲۰۲۱، دستورالعمل‌های سیاست اقتصادی سالانه ژاپن به کارمندان اجازه می‌داد هفته کاری چهارروزه و تعطیلات آخر هفته سه‌روزه را انتخاب کنند. به گزارش واشنگتن پست، توصیه تغییر هفته کاری چهارروزه، برای بهبود تعادل بین کار و زندگی کارمندان، اختصاص دادن زمان بیشتر برای مراقبت از اعضای خانواده، ادامه تحصیل یا بیرون رفتن با دوستان مؤثر است. تعدادی از شرکت‌ها در ژاپن نظیر مایکروسافت و پاناسونیک، هفته‌های کاری چهارروزه را در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ آزمایش کرده‌اند. سایر شرکت‌ها در ژاپن نیز هفته کاری چهارروزه را به‌طور دائم اجرا کرده‌اند. هفته کاری چهارروزه در کشورهای دنیا برای چندین دهه، به عنوان یک مفهوم حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شد که مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما اکنون به یک سیاست جدی برای کسب‌وکارهایی که برای مبارزه با فرسودگی شغلی و حفظ کارمندان خود تلاش می‌کنند، تبدیل شده است.

کد خبر 667095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.