گذرنامه زیارتی؛ پایانی بر حسرت جا ماندن از زیارت اربعین

اگرچه هر سال شرایطی پیش پای زائران گذاشته می‌شد تا راحت‌تر به سفر اربعین بروند، اما باز هم افرادی بودند که به دلیل نرسیدن مجوز خروج از کشور از زیارت اربعین جا می‌ماندند؛ امسال با صدور گذرنامه زیارتی این مشکل به‌طور کلی رفع شد و دیگر کسی به دلیل نداشتن گذرنامه حسرت به دل زیارت اربعین نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال از ماه‌ها قبل از اربعین حسینی مسئولان و رسانه‌های مختلف به افرادی که قصد سفر اربعین و زیارت عتبات عالیات را دارند تأکید می‌کنند که دریافت گذرنامه را به روزهای آخر موکول نکنند و هرچه سریع‌تر با اطمینان خاطر جهت دریافت گذرنامه اقدام کنند.

با وجود این تأکیدات همیشگی، باز هم برخی هم‌وطنان که دقیقه ۹۰ قصد سفر و زیارت اربعین می‌کنند، در ایام نزدیک به اربعین و روزهای شلوغ پلیس +۱۰ اقدام به دریافت گذرنامه می‌کنند که ممکن است در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

گذرنامه زیارتی؛ پایانی بر حسرت جا ماندن از زیارت اربعین

اگرچه هر سال تمهیداتی اندیشیده می‌شود و شرایطی پیش پای زائران گذاشته می‌شود تا راحت‌تر فرایند خروج از مرز را طی کنند و برای مثال سال‌های گذشته طرح‌های برگه گذر موقت اربعین یا صدور گذرنامه در ۷۲ ساعت را اجرا کردند، اما باز هم افرادی بودند که به دلیل نرسیدن مجوز خروج از کشورشان از زیارت اربعین و هم‌سفرهایشان جا ماندند.

داستان معطلی زائران در شهرهای مرزی

از سوی دیگر در مرزهای کشور نیز سال گذشته مشکلاتی در پذیرش برگه‌های گذر موقت اربعین پیش آمد و برخی زوار مجبور به بازگشت یا معطلی در شهرهای مرزی شدند.

خبر ناگهانی؛ عراق، برگه‌های گذر موقت اربعین را قبول نکرد!

یازدهم شهریورماه ۱۴۰۱ بود که طرف عراقی برگه‌های گذر موقت اربعین را قبول نکرد و رئیس گذرنامه عراق بیان کرد که تا آن لحظه هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای از طرف وزارت کشور عراق به مرز زرباطیه فرستاده نشده است؛ بلافاصله رایزنی‌های مسئولان ایرانی برای حل این مشکل آغاز شد.

پس از مدتی رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که با مذاکراتی که انجام شد، مشکل پذیرش نکردن برگ گذر ویژه اربعین برطرف شد و تنها موارد اندکی بودند که دستگاهی که مرز عراق داشت آن را ناخوانا می‌دانست، که مقرر شد نفراتی از مرکز پلیس گذرنامه در مرز مستقر باشند.

از سوی دیگر اعلام کردند که با این حال باز هم برای اتباع افغانستانی که به نوعی برگ تردد ندارند، مسئولان در حال رایزنی هستند تا مشکل آن‌ها هم برطرف شود.

گذرنامه زیارتی؛ پایانی بر حسرت جا ماندن از زیارت اربعین

گذرنامه زیارتی، پایانی بر حسرت جا ماندن از همسفران

امسال، اما از ماه‌ها قبل مذاکرات مسئولان جمهوری اسلامی ایران و عراق برای تسهیل سفر زوار اربعین آغاز شد و این مذاکرات نتایج و توافقات خوبی به دنبال داشت.

یکی از این توافقات، صدور «گذرنامه زیارتی» برای متقاضیان بود که باعث شد دیگر زائری به دلیل نداشتن مجوز خروج از مرز در حسرت زیارت اربعین نماند.

پلیس مهاجرت و گذرنامه ایران برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفت تا نوع جدیدی از گذرنامه را با نام گذرنامه زیارتی صادر کند، تا سفر اربعین برای همه اقشار جامعه امکان‌پذیر باشد؛ بر اساس اخبار اعلام شده این گذرنامه جدید در نخستین فاز تنها برای سفر زیارتی اربعین صادر می‌شود، اما با توجه به اینکه این گذرنامه ۱۲ برگ دارد، مشخص است که سفرهای زیارتی بیشتری در آن پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیز اعلام کرده است که در آینده این گذرنامه برای سفرهای حج و سفر به سوریه هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ این گذرنامه به دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و مشمولان خدمت سربازی هم داده می‌شود تا بدون گذاشتن وثیقه برای خروج از کشور بتوانند به‌صورت رایگان با گذرنامه زیارتی به سفر اربعین بروند.

نحوه دریافت گذرنامه زیارتی اعلام شد

ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای درخصوص نحوه دریافت گذرنامه زیارتی اعلام کرد: «برای دریافت گذرنامه زیارتی اربعین می‌بایست افراد پس از ثبت‌نام در سامانه سماح از طریق مراجعه به درگاه پلیس من و یا مراجعه حضوری به ادارات پلیس گذرنامه مراکز استان‌ها نسبت به اخذ گذرنامه موصوف اقدام نمایند.

افرادی که بیش از دو سال از اعتبار گذرنامه آنان گذشته نیز می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه سماح با مراجعه به ادارات پلیس گذرنامه مراکز استان‌ها نسبت به اخذ مهر تمدید گذرنامه خود اقدام کنند.

تبصره - لازم به ذکر است گذرنامه زیارتی اربعین و یا ممهور کردن و تمدید اعتبار گذرنامه‌های منقضی صرفاً برای سفر به کشور عراق تا پایان ماه صفر اعتبار داشته و جهت هرگونه سفر در غیر ایام اربعین یا به سایر کشورها الزاماً گذرنامه بین‌المللی معتبر خواهد بود.»

گذرنامه زیارتی؛ پایانی بر حسرت جا ماندن از زیارت اربعین

هیچ مشکلی در فرایند صدور گذرنامه زیارتی نداشته‌ایم

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در این زمینه اظهار کرد: با وجود اینکه نخستین بار است که گذرنامه زیارتی در کشور صادر می‌شوند، هیچ مشکلی در فرآیند کار مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی پلیس، صدور گذرنامه و تحویل سه‌روزه از زمان درخواست است، افزود: این مسئله نیز عملیاتی شده، اما در برخی روزها که با پیک تقاضا مواجه هستیم ممکن است حداکثر این زمان به پنج روز کشیده شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا همچنین درباره صدور گذرنامه‌های عادی و سیاحتی نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی این مجوز خروج نیز ظرف حداکثر ۹ روز تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به شرایط تحویل گذرنامه‌ها افزود: تمام گذرنامه‌ها از طریق پست تحویل متقاضیان خواهد شد و از مردم می‌خواهیم که از مراجعه حضوری به اداره گذرنامه یا پست جهت جلوگیری از ازدحام و تسهیل در خدمت‌رسانی خودداری کنند.

در مرز گذرنامه‌ای صادر نخواهد شد

ذوالقدری همچنین از زائران اربعین خواست که پیش از عزیمت به این سفر معنوی نسبت به دریافت گذرنامه اقدام کنند، زیرا هیچ گذرنامه‌ای در مبادی مرزی صادر نخواهد شد؛ مبادی مرزی فقط برای بررسی گذرنامه است.

ثبت گذرنامه زیارتی ۲۴ ساعته انجام می‌شود!

روزهای گذشته رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز اظهار اعلام کرد که به‌منظور ارائه بهتر خدمات به زائران اربعین حسینی، ثبت گذرنامه زیارتی در استان به‌صورت بیست‌وچهارساعته انجام می‌شود.

نعمت‌الله طاهرپور اظهار کرد: این اقدام در راستای تسریع در تحویل گذرنامه زائران اربعین صورت می‌گیرد تا بدون نگرانی و مراجعات مکرر بتوانند امکان این سفر معنوی را داشته باشند.

گذرنامه زیارتی؛ پایانی بر حسرت جا ماندن از زیارت اربعین

وی افزود: افرادی که از بیست‌ونهم مردادماه به قرارگاه اربعین واقع در خیابان «رودکی» اصفهان مراجعه و برای دریافت گذرنامه زیارتی درخواست خود را ثبت کرده‌اند بعد از ۴۸ ساعت می‌توانند گذرنامه خود را از اداره پست مرکزی دریافت کنند.

رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی اصفهان تاکید کرد: کارکنان اداره تابعه به صورت شبانه‌روزی در حال ثبت و صدور گذرنامه‌های زیارتی هستند تا بتوانند متقاضیان تشرف به عتبات عالیات را یاری رسانند.

روزانه ۹۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی صادر می‌شود

سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در خصوص آخرین وضعیت صدور گذرنامه اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و اقدام مناسب و افزایش ۴۰۰ درصدی تجهیزات چاپ و به‌کارگیری تعداد زیادی از کارکنان متخصص و افزایش ساعت کاری به سه شیفت، خوشبختانه در حال حاضر به صورت روزانه بیش از ۹۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی صادر می‌شود.

وی افزود: از ابتدای ماه صفر تاکنون، ۷۸۰ هزار گذرنامه زیارتی صادر شده و بیش از ۵۵۰ هزار برچسب تمدید به گذرنامه‌های منقضی الصاق شده است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با تلاش همکارانم در مراکز گذرنامه سراسر کشور بیش از ۳ میلیون و ۲۰ هزار جلد گذرنامه عادی نیز صادر شده است.

کد خبر 666966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.