آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی/ قوه قضائیه هیچ مسامحه‌ای با فساد ندارد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هفته گذشته یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی تاریخ کشور پرونده موسوم به رستمی صفا، مربوط به یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران شبکه بانکی کشور صادر شد؛ این اقدام نشان داد که قوه قضاییه هیچ گونه مسامحه‌ای با فساد ندارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه امروز _سه‌شنبه، هفتم شهریورماه_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: هفته گذشته یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی تاریخ کشور پرونده موسوم به رستمی صفا یکی از بزرگترین بدهکاران شبکه بانکی کشور صادر شد، این اقدام نشان داد که قوه قضائیه هیچ‌گونه مسامحه‌ای با فساد ندارد.

وی ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی (ع)، افزود: براساس دستور رئیس قوه قضائیه مجموعه دستگاه قضا همپای مردم، مشتاق زیارت اباعبدالله‌الحسین (ع) آماده است تا به صورت همه جانبه برای رفع موانع شرکت زائران حسینی در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) اقدام کرده و تمام امکانات خود را در این رابطه بسیج کنند، طبق این دستور اعلام شده تا بسیج امکانات نباید موجب غفلت سایر بخش‌های قوه قضائیه از ایفای مسئولیت‌های روزمره باشد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به هشتم شهریورماه، سالروز شهادت شهدای دولت، گفت: شهیدان رجایی و باهنر دو نمونه از رهروان مکتب امام خمینی (ره) بودند که خدمت بی‌منت به مردم، تلاش خستگی‌ناپذیر برای رفع مشکلات آن‌ها و حرکت به سمت عدالت‌ورزی را سرلوحه کار خود کرده بودند، شهیدان باهنر و رجایی عدالت را سرلوحه کار خود قرار دادند و با مظلومیت نام خود را جاودانه ساختند، همچنین عدالت تنها در یک محور وجود ندارد، عدالت را باید در جامع محورهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ببینیم و به آن نائل شویم.

وی ادامه داد: هفته گذشته بیست و چهارمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع توجیه و تبیین قانون جدید مجلس و مبارزه با فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار و دستوراتی برای انسجام بخشی در حرکت آتی دستگاه قضائی صادر شد.

ستایشی با بیان اینکه عدالت به معنای وسیع کلمه است و عدالت در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضائی مد نظر است، گفت: عدالت تنها در محکمه مدنظر نیست همان طور که رئیس قوه قضائیه روز گذشته در جلسه شورای قضائی مطرح کردند، عدالت تنها در یک محور مدنظر نیست که بگوییم عدالت در احکام قضائی متجلی می‌شود، این یک بخش مؤثر و وزین است، اما عدالت را بایستی را در تمامی محورهای نظام ببینیم و به آن دست یابیم.

وی اضافه کرد: هفته گذشته بیست و چهارمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب کشور با موضوع توجیه و تبیین قانون جدید انتخابات مجلس و مبارزه با فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد که در این همایش، دستورات موکدی از سوی رئیس دستگاه قضا برای انسجام بخشی به حرکت آتی دستگاه قضا در حرکت تحولی ریل پیش رو صادر شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره نحوه برخورد با جرایم مشهود گفت: تاکید رئیس قوه قضائیه بر لزوم برخورد ضابطان با نظارت دادستان‌ها نسبت به جرایم مشهود از جمله جرایم فرهنگی نظیر جرم بی‌حجابی عده‌ای معدود در جامعه با استفاده از ظرفیت قانون فعلی تا به سرانجام رسیدن قوانین جدید بوده، مقررات مواد ۴۵ و ۴۶ قانون آئین دادرسی کیفری در خصوص نحوه برخورد با جرایم مشهود، واضح است.

وی گفت: رئیس قوه قضائیه به طور مستمر تاکید دارد که جرم بی‌حجابی جرمی مشهود است و در این زمینه قانون وجود دارد و کیفیت برخورد با جرم مشهود در قانون مشخص است و ضابطان موظف به برخورد با جرایم مشهود هستند و در این رابطه توصیه‌ها و دستورات لازم را در سال گذشته به دستگاه و بخش‌های ذی‌صلاح را صادر کردیم، معتقدیم که ضابطین اعم از عام و خاص با جدیت و توجه تکالیف قانونی خود را انجام خواهند.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره حواشی انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی

ستایشی درباره حواشی انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی افزود: این پرسش باید از افرادی شود که به صورت مستقیم مسئول رسیدگی به این فرایندها هستند. اگر تخلف و یا سوءمدیریتی صورت گیرد یا شکایتی از روندها و فرایندها شود دستگاه قضائی با رعایت مقررات قانونی ورود می‌کند.

برخورد با گران‌فروشی بلیت در آستانه اربعین

وی درباره اقدامات دستگاه قضائی در حوزه برخورد با گران‌فروشی بلیت در آستانه اربعین گفت: در این رابطه در دادستانی تهران چهار پرونده قضائی مشتمل بر ۸۵ سایت که مرتکب تخلف شدند تشکیل شده است، ۵۷ سایت غیرمجاز و آژانس شناسایی شدند، ۵۴ مورد استعلام از حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور به عمل آمده که ۷۱ سایت مجاز و غیرمجاز مرتکب تخلف شدند. حسب مورد بعضی سایت‌ها مسدود شده‌اند.

احصای ۲۱۰ گلوگاه فسادخیز

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: قوه قضائیه از طریق سازمان بازرسی کل کشور سه راهبرد را مورد توجه قرار داده است؛ تقویت شفافیت و پاسخگویی، ارتقای مبارزه با فساد، پیشگیری از فساد در دستگاه‌های اداری. سامانه ۱۳۶ ارتقا پیدا کرده است. در آذر ماه سال گذشته همایش ملی ارتقای شفافیت برگزار شد و سازمان بازرسی در راستای تحقق مصوبات این همایش خود را مکلف به انتشار پیام‌های غیرطبقه‌بندی شده کرد، تاکنون ۲۱۰ گلوگاه فسادخیز احصا شده است. در راستای پیشگیری از فساد، مکاتبات هشداری متعددی به دستگاه‌های اجرایی کشور ارسال شده است.

سهامداران سدید نگران نباشند

وی در خصوص پرونده سهامداران سدید گفت: فرایندهای رسیدگی در حوزه و موضوع‌های کیفری، جزایی و حقوقی به موجب قانون قوانین شکلی کامل احصا و مشخص شده است.

ستایشی ادامه داد: در طرق فوق‌العاده با سه موضوع فرجام‌خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض ثالث مواجه هستیم، پرونده سدید مشمول مقررات ماده ۴۷۷ شده است و براساس تدبیر رئیس قوه قضائیه این موضوع قابل رسیدگی است، سهامداران سدید نگران نباشند، چرا که حقی از آن‌ها تضییع نخواهد شد.

پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی به کجا رسید؟

وی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: چهار نفر از ۲۸ متهم با قرار بازداشت موقت در زندان هستند؛ سایر متهمان با وثایق سنگین و به لحاظ صدور قرار قبولی وثیقه آزاد هستند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در حال حاضر ۷۵ نفر از مجموع ۱۵۲ مالباخته، وجوه امانی خود را از بانک ملی اخذ و پس از مصالحه نسبت به بانک ملی رضایت کامل و بدون قید و شرط خود را اعلام کرده‌اند، پرونده در حال رسیدگی است، اهتمام ما بر این است که تا پایان شهریورماه این پرونده به سرانجام برسد.

کد خبر 666963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.