زنده‌گیری ماده یوز "تلخاب" اقدامی صحیح یا غلط؟

طی روزهای گذشته در فضای مجازی تصاویری از یوزپلنگ ماده "تلخاب" به همراه توله‌هایش منتشر شد، این در حالی است که نگرانی‌ها از زنده‌گیری این گونه روبه انقراض افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنده‌گیری یوزها قصه تکراری حیات وحش بوده، این در حالی است که زنده‌گیری این گونه آن‌ها را یک قدم بیشتر به سمت سمت انقراض سوق می‌دهد؛ سال گذشته نیز یک توله یوز توسط چوپانی از مناطق حفاظت شده توران زنده‌گیری شد، اما وضعیت مناسبی نداشت.

طی ده‌های گذشته برنامه‌هایی در خصوص حفاظت از یوزها در کشور مطرح شد اما هنوز تکلیف این برنامه که برای گونه‌هایی از حیات وحش در حال انقراض در نظر گرفته شده است، مشخص نیست.

در حال حاضر تصمیماتی برای حفاظت از این نسل ارزشمند توسط وزارت راه و شهرسازی گرفته شده است که از جمله این تصمیم‌ها؛ نصب دوربین‌های سرعت سنج جدید و تصویب سرعت مطمئنه و ارسال پیامک سرعت غیرمجاز و جریمه در همان لحظه در برخی محورها، طراحی مبلمان جاده‌ای و نصب تابلوهای اطلاعاتی جدید با محوریت محور یوزپلنگ آسیایی، برپایی نمایشگاه دائمی از تصاویر یوز ایرانی و خطرات متصور برای آنان در مجتمع‌های رفاهی بین راهی و تدوین سند جامع بالادستی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی توسط سازمان محیط زیست بوده است.

در روزهای گذشته تصاویری از یوزپلنگ ماده به نام "تلخاب" به همراه توله‌هایش در فضای مجازی منتشر شد که این تصاویر منجر به افزایش امیدواری برای بقای این گونه از حیات وحش شد؛ اما در کنار امیدواریم برای بقای این گونه حیات وحش نگرانی‌ها برای زنده‌گیری آن افزایش یافته است،

برخی عنوان کردند که هرب و تلخاب، دو یوز زادآور توران زنده‌گیری می‌شوند و به پناهگاه تکثیر در اسارت منتقل می‌شوند یا برای ردیابی و رفتار شناسی قلاده‌گذاری می‌شوند، اما این خبر خوشایند نیست؛ چراکه ردیابی و قلاده‌گذاری موقعی رخ می‌دهد که جمعیت پایداری از یوزپلنگ آسیایی را در طبیعت شاهد باشیم اما اکنون با وجود اینکه این جمعیت در حال انقراض است، خبر زنده‌گیری این دو یوز چندان خوشایند نیست..

حفاظت از یوز در زیستگاه از وظایف ما است

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد ساخت سایت نگهداری یوز در اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان برای ایجاد سایت یوز اعلام آمادگی کرده است، هنوز هیچ تصمیمی برای این کار گرفته نشده و همه چیز در حد پیشنهاد است و هیچ قطعیتی وجود ندارد.

وی درباره تأمین یوز این سایت، افزود: اگر این سایت ایجاد شود یوز را از طبیعت برای رفتن به این مرکز جدا نخواهیم کرد، بلکه اگر یوزی در اسارت تکثیر شود آن را به این سایت منتقل می‌کنیم ولی همه چیز در مرحله بررسی است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: وظیفه ما حفاظت از گونه در زیستگاه است و هیچ هدفی برای زنده‌گیری یوز در طبیعت نداریم، در حاضر بحثی برای انتقال دو توله یوزها نداریم.

تاکنون ۸ یوز در پروژه تکثیر تلف شدند

نوید زمانی، فعال محیط‌زیست اظهار کرد: زنده‌گیری یوزها در طبیعت مخفیانه بود نه نوع تله معلوم شد، نه به کارشناسان اطلاع دادند، نه اعضای تیمی که یوز را زنده‌گیری کردند معلوم شد تنها یوز نر غالب توران را از طبیعت جدا کردند. یوزها را به صورت بد و با نیسان و خاور و در سکوت خبری از پردیسان به توران انتقال دادند.

وی افزود: هشت یوز تاکنون در پروژه تکثیر تلف شدند و تمام توله‌هایی که در اسارت به دنیا آمدن از بین رفتند؛ هیچ جوابی برای اینکه چرا هزینه تکثیر در اسارت را صرف ایمن‌سازی جاده نکردند، ندارند. آنها در مورد اینکه برای یوزها در توران چه اتفاقی رخ می‌دهد و بودجه این طرح از کجا آمده است جوابی نداده‌اند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: یوز در اسارت حتی در بهترین شرایط و امکانات به سختی تولید مثل می‌کند، جمعیت بنیانگذار گونه با دو تا چهار قلاده شکل نمی‌گیرد، یک جمعیت کمینه زیستگاه داریم که تعداد این جمعیت باید بالا باشد که بتواند زادآوری داشته باشد. با شرایطی که در حال حاضر یوزپلنگ دارد، گرفتن یوز از این جمعیت پایین که شکننده است فقط صدمه به یوزپلنگ‌ها است. کار تکثیر در اسارت تاکنون تنها دستاوردی که داشته است، شکست بوده و نتایج قابل لمسی تاکنون از طرف انجمن یوز ارائه نشده است.

این فعال محیط زیست گفت: زنده‌گیری این حیوان کار اشتباهی است و آخرین ضربه را به باقی مانده یوز می‌زند. انجمن یوز از خارج از ایران پول می‌گیرد و به جای اینکه خرج حفاظت زیستگاه شود خرج نابودی یوز می‌شود، سازمان حفاظت محیط‌زیست چرا مجوز حضور این افراد در زیستگاه را می‌دهد؟ چه کسی مجوز زنده‌گیری به این افراد داده است؟ هدف نهایی آنها خودنمایی و جلب توجه است.

احتمال زنده‌گیری توله‌های تلخاب

علیرضا یکتانیک، فعال محیط زیست اظهار کرد: احتمال دارد که انجمن یوز ایران شروع به زنده‌گیری توله‌های "تلخاب" کند، زیرا برای ادامه تکثیر آنها یوز می‌خواهند، در هر پروژه حفاظتی پویایی جمعیت است که نوید تنازع بقا را می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی ماده‌ای وجود دارد که چهار توله به دنیا می‌آورد، این گنج بی‌قیمتی برای این گونه در معرض انقراض است، آیا در این شرایط حساس باید این ماده را گرفت؟ در اینجا مسئله تنوع محیط‌زیست ایران است که مطرح می‌شود، اینکه به سمت نابودی این تنوع و حذف یک گونه می‌رویم، چه کسی می‌خواهد این کار را انجام دهد. انجمن یوز به یوزپلنگ به شکل تجارت نگاه می‌کند. در سایت توران دوربین‌های ماهواره‌ای و درهای برقی نصب شده است که باید دید هزینه این‌ها از کجا می‌آید و چه پشتوانه‌ای تأمین کننده تجهیزات است.

کد خبر 666928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.