ماهانه هر بیمار اوتیسمی چقدر هزینه دارد؟

بر اساس اعلام مسئولان از هر یکصد کودک متولد شده در کشور یک نفر به اوتیسم مبتلا می‌شود، این در حالی است که بیماران مبتلا به اوتیسم هزینه‌های بسیار بالایی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوتیسم یک اختلال عصبی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار شخص تأثیر می‌گذارد. اگرچه این بیماری در هر سنی قابل تشخیص است، اما به طور معمول نشانه‌های آن در دو سال اول زندگی پدیدار می‌‎شوند، به همین دلیل به عنوان یک اختلال تکاملی توصیف می‌شود. افراد از هر جنسیت، نژاد و قومیت ممکن است اختلال طیف اوتیسم را تجربه کنند.

از هر ۱۰۰ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران از هزینه ماهانه ۱۰ میلیون تومان برای بیماران طیف متوسط و شدید اوتیسم در کشور خبر داد، اظهار کرد: از بین هر ۱۰۰ نفر کودک متولد شده یک کودک مبتلا به اوتیسم در کشور وجود دارد که جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار خانواده شناسایی شده داریم اما به نظر می‌رسد حداقل ۱۰۰ هزار خانواده اوتیسمی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌هایی که دارای کودکان زیر شش سال هستند باید به مراکز مراجعه کنند، افزود: اوتیسم درمان ندارد و باید متخصصانی از بخش‌های مختلف حضور داشته باشند تا به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به شناسایی ۲۳ سازمان برای رسیدگی به مشکلات اوتیسم، تصریح کرد: اگر رسیدگی به کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شود قابلیت بهبود دارد و افراد مبتلا می‌توانند در آینده در جامعه حضور داشته باشند که نیازمند همکاری این ۲۳ سازمان است، از این میان وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت سه سازمان اصلی هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی اقدامات دیگر نیز قابلیت تحقق دارد از جمله اینکه فروشگاه‌های شهروند می‌توانند فروشگاه‌های دوستدار اوتیسم باشند، مراکز درمانی شرکت شهر سالم می‌توانند مراکز دوستدار اوتیسم باشند.

صالح غفاری با اشاره به اینکه در کشور هیچ کلینیک تخصصی مناسبی برای رسیدگی به کودکان مبتلا به اوتیسم وجود ندارد، گفت: در حال حاضر گودبرداری مجتمع مرتبط با این موضوع در عید غدیر انجام خواهد شد که خیران داخل و خارج از ایران در این امر مشارکت دارند و حمایت شورا نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

خانواده فرد اوتیسمی فشار زیادی را تحمل می‌کنند

پیش‌تر نیز سجاد بهجتی، مدیر واحد آگاهی‌بخشی انجمن اوتیسم ایران اظهار کرد: در بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها شاید آگاهی‌بخشی به عنوان یک نقش مکمل باشد، اما در خصوص اوتیسم اگر جامعه آگاه شود، خانواده‌ای که از یک فرد دارای اختلال اوتیسم نگهداری می‌کند، راحت‌تر زندگی می‌کند.

وی افزود: خانواده یک فرد اوتیسم همواره فشار زیادی را متحمل می‌شود و حتی ممکن است از دید فردی که از اوتیسم آگاهی ندارد، محکوم به تربیت نکردن درست فرزند خود شوند؛ به همین دلیل در سال ۱۴۰۲ کاری خواهیم کرد تا جامعه شرایط این خانواده را درک کند و فشار از روی آنها برداشته شود.

مدیر واحد آگاهی‌بخشی انجمن اوتیسم ایران خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها برطرف کردن نیازهای روزمره مانند خرید از سوپرمارکت است؛ گاهی صاحب مغازه شناختی از اوتیسم ندارد و ممکن است به خاطر به هم ریختن یک قفسه یا بی‌قراری‌های فرد اوتیسم، خانواده را همراهی نکند. از آنجایی که افراد دارای اختلال اوتیسم چهره عادی دارند، بنابراین وجود اختلال آنها از چهره قابل تشخیص نیست و یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که کسب و کارها شناختی حداقلی از اوتیسم داشته باشند و با صبوری خانواده را همراهی کنند.

کد خبر 666896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.