اعلام زمان ثبت‌نام «گذرنامه زیارتی» برای اربعین + جزئیات

زائران عتبات عالیات برای شرکت در مراسم اربعین ۱۴۰۲ می‌توانند از گذرنامه زیارتی که اعتبار پنج‌ساله و هزینه پایین‌تری دارد، استفاده کنند؛ از این‌رو ثبت‌نام برای دریافت این گذرنامه از یکم ماه محرم آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام مسئولان، زائران کربلا برای اربعین امسال می‌توانند از گذرنامه زیارتی استفاده کنند که این نوع گذرنامه مزایایی نسبت به گذرنامه بین‌المللی دارد.

گذرنامه زیارتی با اعتبار پنج‌ساله، تعداد صفحات کمتر و هزینه به مراتب پائین‌تر از گذرنامه بین‌المللی، تنها در راستای سفر زیارتی آسان و ارزان، مراحل چاپ اولیه را گذرانده و در حال حاضر نسخه آزمایشی آن صادر شده است و بعد از گذراندن مراحل مختلف با اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به صدور عمومی آن اقدام می‌شود.

از آن جایی که تعداد تقاضای صدور گذرنامه در روزهای گذشته نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است، مسئولان ایرانی با مقامات عراقی در راستای صدور گذرنامه زیارتی هماهنگی‌های لازم را انجام دادند تا زائران با سهولت بیشتری برای سفر به کربلا اقدام کنند.

گذرنامه زیارتی در مراحل آزمایشی است

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اظهار کرد: متقاضیان دریافت گذرنامه زیارتی از بیست‌وهشتم تیرماه مصادف با یکم ماه محرم می‌توانند درخواست خود را در دفاتر پلیس +۱۰ یا سامانه «پلیس من» ثبت کنند.

وی در خصوص آخرین جزئیات ثبت درخواست گذرنامه زیارتی افزود: در راستای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی (ع)، گذرنامه زیارتی طراحی و هم‌اکنون در حال طی مراحل آزمایشی بوده و از یکم محرم به مرحله صدور انبوه می‌رسد.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا تصریح کرد: متقاضیان دریافت و صدور گذرنامه زیارتی می‌توانند از دو طریق درخواست خود را ثبت کنند؛ شیوه اول بدین صورت است که متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه پلیس من و درج اطلاعات خواسته شده در آن سامانه، درخواست خود را ثبت کرده و در نهایت بعد از صدور و چاپ گذرنامه، آن را از طریق پست دریافت کنند؛ در روش دوم افراد با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ و ثبت درخواست خود تقاضای گذرنامه زیارتی را ثبت کنند که پس از صدور به آدرس متقاضی با پست ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش و سعی مأموران پلیس گذرنامه بر این است که در اسرع وقت این گذرنامه صادر شود، خاطرنشان کرد: اولویت ما این است که گذرنامه زیارتی در کمترین زمان ممکن چاپ شود و به دست متقاضی برسد.

سردار ذوالقدری در خصوص اعتبار گذرنامه‌های بین‌المللی برای سفر زیارتی به خصوص اربعین حسینی (ع) گفت: گذرنامه‌های بین‌المللی اعتبار خود را برای تمام سفرهای خارجی چه زیارتی و چه سیاحتی دارا است؛ اما گذرنامه زیارتی برای افرادی که فقط قصد سفر زیارتی آن هم عتبات عالیات را دارند طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است.

وی افزود: نکته دیگر درباره گذرنامه زیارتی این است که قیمت این گذرنامه‌ها به مراتب کمتر از هزینه گذرنامه بین‌المللی بوده و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت آنها است؛ البته قیمت نهایی گذرنامه زیارتی به زودی و در جلسه وزارت کشور تعیین می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در پاسخ به این سوال که آیا با شروع ثبت‌نام درخواست متقاضیان گذرنامه زیارتی از اول محرم با ازدحام مراجعان مواجه خواهیم شد یا خیر؟ گفت: پلیس گذرنامه امسال حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار پیامک به افراد ارسال کرد؛ آن هم افرادی که گذرنامه آن‌ها کمتر از شش ماه اعتبار داشته یا اعتبار گذرنامه پایان یافته بود؛ همچنین به زائرانی که در سه سال گذشته در اربعین حسینی (ع) به عتبات عالیات سفر داشته و در حال حاضر اعتبار گذرنامه‌شان منقضی شده یا رو به اتمام است نیز پیامک ارسال شد که خوشبختانه این افراد با دریافت پیامک پلیس گذرنامه، برای صدور گذرنامه جدید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کردند.

وی در پاسخ به این سوال که فرآیند صدور گذرنامه زیارتی و همچنین مدارک لازم برای دریافت این مدل گذرنامه چیست، خاطرنشان کرد: فرآیند درخواست و صدور گذرنامه زیارتی همانند گذرنامه بین‌المللی است؛ یعنی همان مدارک و اطلاعات مورد نیاز است؛ اما اگر قرار باشد تغییراتی صورت بگیرد، از همان یکم ماه محرم در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود.

افزایش ۳۱ درصدی صدور گذرنامه نسبت به سال گذشته

پیش‌تر نیز سرهنگ نعمت‌الله طاهرپور، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در دو ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۶۱ هزار جلد گذرنامه در اصفهان صادر شده است که با توجه به این تعداد، شاهد افزایش ۳۱ درصدی صدور گذرنامه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی درباره مدت زمان صدور گذرنامه افزود: در حال حاضر تحویل گذرنامه توسط پست از زمان تحویل مدارک صدور گذرنامه به دفاتر پلیس +۱۰، حدود یک هفته زمان می‌برد و با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر، در پی افزایش تقاضای صدور گذرنامه، مدت زمان تحویل آن طولانی‌تر می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان اصفهان تصریح کرد: زائران و افرادی که در ایام آتی قصد سفر به خارج از کشور دارند، درخواست صدور گذرنامه خود را به لحظات آخر موکول نکنند و از اکنون نسبت به پیگیری صدور گذرنامه خود در دفاتر مربوطه اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تسهیل در صدور گذرنامه ویژه اربعین، تفاهم لازم با دولت عراق صورت گرفته و مراحل تکمیل شدن آن، تحت پیگیری است و مراتب این موضوع به محض عملیاتی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 666886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.