چه زنانی واجد شرایط اهدای خون هستند؟

در حالی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، اما این قشر استقبال کمتری از اهدای خون دارند و تنها پنج درصد از زنان خون اهدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که ۲۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما شاهد مشارکت کم‌رنگ بانوان در اهدای خون هستیم. مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه‌بر ترویج رفتارهای انسان دوستانه در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده‌ها در اهدای خون بردارند و مروجان خوبی در فرهنگ‌سازی اهدای خون باشند.

۵ درصد از اهداکنندگان خون بانوان هستند

طی روزهای گذشته مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار کرد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و این گروه استقبال کمی دارند و تنها حدود پنج درصد از اهدای خون توسط بانوان انجام می‌شود؛ در صورتی که در برخی از کشورها میزان اهدای بانوان حدود ۵۰ درصد است و شاید دلیل آن هم این بوده که امکانات و زیرساخت‌ها در بسیاری از نقاط کشور فراهم نشده است.

وی افزود: بیشترین اهداکنندگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند و با افزایش سن به مرور این گروه از دایره اهدای خون خارج می‌شوند و اگر جوانان را جایگزین نکنیم در آینده با کمبود اهداکنندگان مواجه می‌شویم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت اهدای خون بانوان و جوانان به ضرورت حضور همه طیف‌های اجتماعی در این فعالیت‌ها، گفت: به واسطه سازمان‌های مردم‌نهاد از حمایت از هنرمندان، نام‌آوران ورزشی، خادمان رضوی، متنفذان بازار، فعالان رسانه‌ای و مجموعه‌داران بهره‌مند هستیم و امیدواریم این فعالیت‌ها مفید واقع شود.

آمار اهدای خون پایین بانوان یک نوع چالش است

سیدمنتظر شبر، مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: ما مدت‌ها است دستگاه سنجش فقر خون و آنمی در اختیار داریم و هر فردی که به ما مراجعه کند، می‌توانیم با یک آزمایش ساده از نوک انگشت به او اعلام کنیم که آیا کم‌خونی دارد یا خیر؟ در این خصوص زنان نباید نگرانی داشته باشند؛ چراکه پزشکان مجرب ما در مصاحبه اولیه اگر کمترین شکی به کم‌خونی فرد داشته باشند از او تست هموگلوبین می‌گیرند تا اهدای خون بدون نگرانی انجام شود.

وی با بیان اینکه آمار اهدای خون پایین بانوان یک نوع چالش است، افزود: ما سلامت و مشکل کم‌خونی افراد را به صورت تخصصی بررسی می‌کنیم و در صورتی که فرد شرایط اهدای خون نداشته باشد، به هیچ عنوان از او خون گرفته نمی‌شود؛ چراکه سلامت اهداکنندگان مهم است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تصریح کرد: تقاضای ما مراجعه همه افراد به مراکز اهدای خون است؛ در نهایت ممکن است این مراجعه به یک کشف رایگان تبدیل شود و فرد متوجه کم‌خونی خود شود و به دنبال درمان برود.

وی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس، زنان نیمی از نیاز به خون را در کشور تأمین می‌کردند اما اکنون شاید جمعیت زنان اهداکننده خون به پنچ درصد برسد.

شبر درباره فواصل زمانی مجاز اهدای خون اضافه کرد: مردان طی یک سال چهار مرتبه و زنان طی یک سال سه مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند، در هر بار اهدای خون نیز ۴۵۰ سی‌سی خون گرفته می‌شود و بدن نیز به‌راحتی توانایی جبران این میزان خون گرفته شده را دارد و بعد از چهار هفته این مقدار خون در بدن بازسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا جمعیت بیشتری از اهداکنندگان خون را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: به‌طور تقریبی تا ۹۰ درصد اهداکنندگان خون مردان هستند و این شرایط به دلایل مختلفی از جمله شرایط جسمی زنان است که نگران هستند کم‌خونی داشته باشند و خون اهدا نمی‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: در استان تهران چندین نفر (مرد) اهداکننده مستمر خون داریم چنانچه حتی افرادی را در جامعه آماری خود داریم که نزدیک به ۲۰۰ بار خون اهدا کرده‌اند، از افرادی که هیچ‌وقت خون اهدا نکرده باشند و بالاتر از ۶۵ سال باشند، خون نخواهیم گرفت؛ چراکه ممکن است برای سلامتی آن‌ها ضرر داشته باشد اما اگر فرد پیش از آن هم اهداکننده مستمر خون بوده باشد، بدنش به این روند عادت کرده است و تا ۷۰ سالگی می‌تواند اهدای خون انجام دهد، حداقل سن اهدای خون نیز ۱۸ سال است.

ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون بانوان

فرشته آرامش، مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل انتقال خون استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به حائز اهمیت بودن سلامت اهداکننده و گیرنده خون، مراجعه‌کنندگان مراکز اهدای خون، تحت مشاوره و معاینه قرار می‌گیرند و در صورت داشتن شرایط اهدا، پذیرش می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون بانوان ادامه داد: هنگام مراجعه بانوان برای اهدای خون، آزمایش کم‌خونی از آن‌ها گرفته می‌شود و در صورت داشتن شرایط اهدا، پذیرش خواهند شد.

کد خبر 666861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.