آموزش تشخیص اخبار جعلی به شهروندان کرواسی

کرواسی با توجه به تأثیرات چشمگیر اشاعه اخبار جعلی، دروغ و نادرست به برگزاری جلسات آموزشی تشخیص این اخبار از اخبار درست و واقعی برای جوانان شهر اقدام کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انجمن «ترویج شهروند فعال کرواسی» در همکاری با اتحادیه پان-اروپایی این کشور، به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های محلی اجتماعی خود، به برگزاری جلسات آموزشی تشخیص اخبار درست از نادرست طی سه کارگاه آموزشی اقدام کرده است. بیش از ۱۷۰ جوان کروات می‌توانند در این کارگاه‌ها مهارت‌هایی برای مقابله با اطلاعات نادرست کسب کنند.

انجمن یادشده با هدف ترویج ایده مشارکت شهروندان در زندگی اجتماعی تأسیس شده است و با هدف ترویج دموکراسی و حقوق بشر، مقابله با تبعیض، ارتقای برابری جنسیتی و مقابله با انواع نابرابری‌های اجتماعی، فقر، محرومیت و خشونت در انواع مختلف آن فعالیت می‌کند. این انجمن در مسیر دستیابی به اهداف خود کودکان، نوجوانان و جوانان را در مورد انواع مهارت‌ها، مشارکت‌های اجتماعی، نحوه توسعه برنامه‌ها و استراتژی‌های مورد نیاز برای جامعه آموزش می‌دهد.

آموزش‌های کارگاه‌های آموزشی تشخیص اخبار جعلی با بودجه اتحادیه اروپا برگزار شد. به‌عنوان نخستین مرحله ۱۰ جوان از کرواسی و ۲۰ جوان از بلغارستان و رومانی در کارگاه‌های ظرفیت‌سازی برلین و پورتو شرکت کردند تا گروهی متشکل از ۳۰ متخصص جوان رسانه را در زمینه‌های روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی، علوم سیاسی و وبلاگ‌نویسی تشکیل دهند.

آموزش تشخیص اخبار جعلی به شهروندان کرواسی

متخصصان پس از کسب دانش جدید و مهارت‌های لازم به آموزش علم خود به جوانان محلی در کارگاه‌های یادشده پرداختند و آن‌ها را با ابزارها و تکنیک‌های تشخیص اخبار جعلی و اطلاعات نادرست، همچنین راهکارهای مقابله با این اخبار آشنا کردند تا ضمن این‌که توانایی شرکت‌کنندگان در شناسایی جنبه‌های مختلف مسائل روز دنیا ارتقا پیدا می‌کند، ابزارهای کلاسیک و مدرن در دسترس برای مقابله با پدیده اطلاعات نادرست در فضای دیجیتال نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

کارگاه‌ها در کنار معرفی موضوعات و ابزارهای یادشده، در ابتدای هر آموزش در مورد حقیقت در عصر رسانه‌های دیجیتال، ماهیت اخبار جعلی، تبلیغات و سواد رسانه‌ای، همچنین نقش اشاعه اخبار جعلی در نفرت‌پراکنی اطلاعاتی کوتاه ارائه می‌دهند و پس از ارائه هر موضوع و ابزار جلسات پرسش و پاسخ برگزار می‌کنند.

سوالات مطرح‌شده در این جلسات باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو می‌شود و با سطح بالایی از حضور، بازخورد و ارزیابی‌های مثبت از هر آموزش همراه است. به این ترتیب می‌تواند تأثیر بسیاری بر مشارکت‌کنندگان در کارگاه‌ها و آگاهی آن‌ها از اخبار جعلی و اطلاعات نادرست داشته است که تأثیر مستقیم این امر در سطوح بالاتر جامعه نیز به میزان چشمگیری قابل مشاهده است.

کد خبر 666825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.