خواص اسطوخودوس برای اعصاب + نحوه مصرف

یک متخصص طب سنتی با اشاره به خواص اسطوخودوس برای تسکین اعصاب گفت: دم‌کرده اسطوخودوس فرانسوی برای رفع خستگی عصبی، سردردهای تنفسی و قولنج استفاده می‌شود و در درمان میگرن بسیار مؤثر است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه اسطوخودوس فرانسوی از خانواده نعنایان اظهار کرد: لاوندولا یکی از نام‌های گیاه اسطوخودوس فرانسوی بوده است، زمان گلدهی و زمان برداشت ساقه و گل‌های این گیاه در تیر و مردادماه است.

وی افزود: اسطوخودوس فرانسوی گیاهی با طبیعت گرم و خشک، بوته‌ای با ساقه‌ای منشعب و پوشیده از برگ‌های باریک است، در انتهای ساقه‌ها خوشه‌ای از گل‌های آبی رنگ می‌روید و تمام گیاه عطر خوشایندی از خود متصاعد می‌کند.

این متخصص طب سنتی با بین اینکه گیاه اسطوخودوس فرانسوی بومی شرق مدیترانه و بیشتر در باغ‌ها و مزرعه‌ها کشت می‌شده است، تصریح کرد: برای مصارف دارویی ساقه گلدار آن را می‌چینند و پس از آن که گل‌ها روی ساقه‌ها خشک شدند آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به مصرف می‌رسانند.

وی ادامه داد: ساقه‌ها را در هوای گرم و خشک می‌برند و روی سبد در محلی سایه و در جریان هوا پهن می‌کنند تا خشک شوند، این گیاه عطری خوشایند و طعمی تلخ دارد و محتوی اسانس (ژرانیول و بورنئول) همچنین ۱۲ درصد تانن دارد که از آن به عنوان ملین سبک استفاده می‌شود.

اسطوخودوس را چگونه مصرف کنیم؟

یوسفیان با اشاره به نحوه مصرف گیاه اسطوخودوس گفت: بیشتر اوقات در مصارف خارجی یعنی در شست‌وشوها و کمپرس‌ها از این گیاه استفاده می‌شود، اسطوخودوس فرانسوی همچنین مسکن خفیفی است و از اسانس آن در ترکیبات ضدروماتیسمی استفاده می‌شود؛ این گیاه رفع‌کننده ترشحات، بازکننده گرفتگی، مجاری عروقی و مقوی بدن و دل و روح و ضماد پخته آن برای درد مفاصل نیز استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: دم‌کرده آن برای رفع خستگی عصبی، سردردهای تنفسی همچنین قولنج استفاده می‌شود و در درمان میگرن بسیار مؤثر است، همچنین از روغن آن جهت مالیدن روی سینه در موارد اسپاسم‌های آسم و برونشیت می‌توان بهره برد.

این متخصص طب سنتی گفت: بیشتر مصرف این اسانس در صنایع بهداشتی و آرایشی است، این گیاه عطر خوبی دارد به همین دلیل از ترکیبات اصلی ادکلن‌ها است؛ گل‌های خشک شده آن را برای معطر ساختن لباس‌ها و فراری دادن بید به‌کار می‌برند، اسطوخودوس عسل‌دهنده بسیار خوبی است.

وی درباره موارد منع مصرف و احتیاط گیاه اسطوخودوس اضافه کرد: مصرف بیش از ۱۰ گرم از این گیاه در روز باعث تپش قلب و صدمه به دستگاه تنفسی می‌شود، این گیاه همچنین عطش‌آور است و مصرف زیاد آن آشفتگی ایجاد می‌کند.

یوسفیان با بیان اینکه مصرف گیاه اسطوخودوس فرانسوی به دلیل خاصیت قاعده‌آوری در دوران بارداری ممنوع است، خاطرنشان کرد: این گیاه به دلیل نبود مستندات علمی در دوران شیردهی باید با احتیاط و مشورت پزشک مصرف شود.

کد خبر 666811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.