دستور رئیس دستگاه قضا برای تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارها

با دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی از تک تک انبارهای گمرکات و بنادر و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بازدید به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایمنا، سعید بابازاده، مدیر کل دفتر بازرسی امور سازمان بازرسی در برنامه میز اقتصاد درباره اینکه روند همکاری قوه قضائیه و سازمان بازرسی با دستگاه‌های دولتی مانند گمرک و اموال تملیکی به چه صورت است و پس از سفر رئیس قوه قضائیه به مازندران فرایند ترخیص و تعیین و تکلیف کالا به چه صورت شکل گرفته است؟ اظهار کرد: موضوع رسوب کالا در بنادر و در بحث سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از موضوعاتی بوده که موجب دغدغه خاطر رئیس قوه قضائیه و کل نظام شده است. پس از ورود جدی که وی به انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و انبارهای گمرکات داشت متأسفانه مشاهده شد که بخش عظیمی از این کالاها در سالیان متعدد رسوب کرده و موجب فساد کالا شده است.

وی تصریح کرد: با دستور جدی که رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور داد، دفتر ویژه بازرسی امور ویژه در یک بازه زمانی کوتاه از تک تک انبارهای مربوط به گمرکات و بنادر و همچنین سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بازید به عمل آمد.

مدیر کل دفتر بازرسی امور سازمان بازرسی افزود: در حال حاضر آنچه که در بحث رسوب کالا در گمرکات وجود دارد و طبق بازدیدی که قبل از عید از بندر امام خمینی (ره) انجام شد متوجه شدیم که متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی که متولی اصلی واردات کالای اساسی است در دو زمینه دقت نظر لازم را ندارند و در آسیب‌شناسی که انجام دادیم به این موضوع رسیدیم.

بابازاده اظهار کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه هشداری در این زمینه قبل از سال جدید محضر ریاست جمهور و قوه قضائیه ارسال کرد، در این نامه اعلام شد که متأسفانه در تخصیص و تشخیص نیاز اولیه کشور دقت لازم به عمل نمی‌آید و مازاد بر نیاز کشور واردات داریم که این موجب عواملی است که در رسوب کالا نقش داشته است و یکی از این موارد، عدم تخصیص ارزی بوده که متأسفانه بانک مرکزی باید پیش از ثبت سفارش نیازسنجی و تخصیص ارز داده می‌شود تا بعد نسبت به واردات کالا اقدام انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر بعد از ورود جدی که سازمان بازرسی کل کشور انجام داد و هماهنگی خوبی که بین بدنه دولت و قوه قضائیه شکل گرفته شاهد کاهش رسوب کالاهایی هستیم که در بنادر وجود دارد و نسبت به گذشته بحث واردات و ترخیص به محیط و داخل کشور با نظم و ترتیب بهتری صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر بازرسی امور سازمان بازرسی افزود: در حال حاضر با بدنه گمرک و بدنه وزارت جهاد کشاورزی که شرکت پشتیبانی امور دام است و بانک مرکزی با تعاملات خوبی صورت گرفته است که شاهد کاهش موضوعات هستیم و نکته مهم این است که سازمان بازرسی کل کشور لحظه‌ای و به صورت مداوم نسبت به رصد کالاها اقدام می‌کند تا شاهد تضییع حقوق بیت‌المال از باب رسوب و فساد کالاها نباشیم.

بابازاده در ادامه درباره ذرت‌های بندر امیرآباد اضافه کرد: زمانی که دفتر ویژه بازرسی امور ویژه در شهریور سال ۱۴۰۱ به موضوع ترخیص ذرت‌های بندر امیرآباد ورود کرد، مجموع ذرت آلوده و رسوب کرده بندر امیرآباد، ۶ هزار و ۸۰۰ تن بود که چهارهزار تن با دستور ویژه سازمان کل بازرسی کل کشور ترخیص شده بود و مقدار دو هزار تنی که باقی مانده بود روند کار این مقدار نیز انجام شده بود، لذا سازمان بازرسی در خصوص این ذرت‌های آلوده اقدامات لازم اعم از نامه هشداری و پیگیری‌های لازم را انجام داده بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در بندر امام خمینی (ره) یک رسوب کالا در محیط بندر و گمرک و یک رسوب کالا در کشتی داریم که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص به رئیس جمهور نامه نیز ارسال کرده است و حتماً باید اقدامات عاجل در بحث تخصیص ارز صورت گیرد، زیرا در منطقه بندر امام خمینی (ره) با گرمای هوا رو به رو هستیم که احتمال فساد کالا وجود دارد بنابراین در این راستا باید پنجره واحدی میان جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و… شکل گیرد تا شاهد تضییع حقوق بیت‌المال نباشیم.

کد خبر 666792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.