از صعود تا سقوط

کاهش تدریجی قیمت خودرو ناشی از ریزش نرخ ارز و دیگر سیاست‌های دولتمردان از اتفاقات خوشایند هفته‌های اخیر است، این‌چنین که خودروهای پرطرفدار با افت قیمت قابل‌توجهی روبه‌رو بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریزش قیمت خودرو در یک‌ماهه گذشته تا جایی پیش رفت که حتی در برخی از خودروها کاهش بیش از ۲۰ درصد را شاهد بوده‌ایم، به‌ویژه مونتاژی‌ها که نسبت به خودروهای داخل در کاهش قیمت سبقت داشته‌اند.

سقوطی که بنا بر اظهارات مسئولان مربوطه احتمالاً ادامه‌دار و به دلایلی چون افت نرخ ارز، اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی به‌خصوص در بخش تعاملات خارجی و مذاکرات، جدیت گرفتن واردات خودرو به‌ویژه خودروهای کارکرده، ثبت‌نام‌های سامانه یکپارچه و کاهش تقاضا در بازار آزاد بوده است و حتی مطرح می‌شود با عرضه خودروهای کارکرده وارداتی قیمت‌ها کاهش بسیار بیشتری را تجربه می‌کنند.

با این شرایط و بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام گرفته به‌علاوه اخبار و گزارش‌های منتشر شده خودروهای پرطرفدار ایران‌خودرو کاهش ۲۰ تا ۸۰ میلیونی داشته‌اند همچنین خودروهای سایپا در مدت چند روز، با افت قیمتی قابل‌توجهی روبه‌رو شده که این عقب‌نشینی قیمتی در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

چندی پیش حمیدرضا قندی، فعال بازار خودرو با اشاره به ریزش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: محصولات سایپا حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، محصولات ایران خودرو و محصولات مونتاژ مانند هایما بسته به نوع خودرو از ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون کاهش قیمت داشته‌اند، همچنین خودروهای چینی از ۲۰۰ تا یک میلیارد کاهش داشته را تجربه کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که رکوردداران کاهش قیمت کدام خودروها هستند، می‌گوید: هایما تا دو میلیارد نیز کاهش قیمت را تجربه کرد و اکنون ۱.۵ میلیارد تومان در بازار معامله می‌شود. ۲۰۷ و دنا تا ۲۰۰ میلیون کاهش قیمت داشته‌اند، در محصولات گروه سایپا نیز کوییک ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان و شاهین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کاهش را تجربه کرده‌اند. تیگو ۸ پرومکس نیز یک میلیارد کاهش قیمت داشته و اکنون در بازار حدود سه میلیارد تومان معامله می‌شود. ایکس ۵۵ و ایکس ۲۲ اتومات حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ارزان شده است. خودروهای خارجی نیز با توجه به کاهش نرخ ارز و ورود ماشین‌های چینی، بسته به نوع خودرو بین ۵۰۰ تا دو میلیارد تومان کاهش قیمت را ثبت کردند.

وی اضافه می‌کند: علت اصلی کاهش قیمت خودرو ترکیدن حباب بازار است و همه کاهش قیمت‌ها را نمی‌توان ارزانی تلقی کرد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار خاطرنشان می‌کند: رکود بازار و عقب نشینی خریداران، کاهش قیمت ارز، ثبت نام‌های سامانه یکپارچه و افزایش عرضه خودروسازان تا سال آینده از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار است.

قندی اضافه می‌کند: با توجه به افزایش ثبت نام‌ها در سامانه یکپارچه، افرادی که به نیت سوداگری ماشین خریداری و احتکار کرده بودند، ماشین‌های خود را به بازار عرضه کرده و موجب کاهش قیمت شده‌اند.

از صعود تا سقوط

عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار خودرو تا کجا؟

اکنون پرسش اصلی، دلایل ریزش قیمت خودرو پس از گرانی‌های پی‌درپی ماه‌های گذشته است؟ موضوعی که مسئولان و فعالان این بازار در پاسخ به آن دلایلی را مطرح می‌کنند که هر کدام سهمی در آرامش این بازار داشته است.

به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران، با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته نوسانات ارزی نداشتیم و عرضه خودرو نیز به نسبت خوب بود و مباحث مربوط به واردات خودروی نو و کارکرده هم مطرح شد، موجب شده که بازار خودرو روند کاهشی بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت بازار هنوز نسبت به کارخانه بالاست، اضافه می‌کند: به‌طورکلی به دلیل محدودیت عرضه و انحصار، قیمت خودرو در ایران بالاست، اگر واردات انجام و عرضه هم بیشتر شود قطعاً فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کمتر می‌شود، درصورتی‌که واردات خودروهای دست دوم عملیاتی شود به‌احتمال‌زیاد قیمت‌های بازار حتی شاید به زیر قیمت کارخانه برسند.

گفتنی است که آخرین اظهارات سرپرست وزارت صمت در ارتباط با واردات خودروهای کارکرده این چنین بوده است: «جلسات تخصصی پیرامون طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس برگزارشده و به‌زودی در صحن مجلس مطرح‌شده و به‌کارگیری گذاشته خواهد شد؛ چنانچه این طرح رأی بیاورد و تصویب نهایی شود، ما آمادگی کامل برای عملیاتی شدن آن را خواهیم داشت.»

افت نرخ ارز، بازار خودرو را مهار کرد

در ارتباط با مهم‌ترین دلیل ریزش قیمت خودرو احمد بهرامی، فعال این بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تعاملاتی که در این هفته‌ها ایران با کشورهای منطقه برقرار کرده است، به‌علاوه اخبار مثبت برجامی از دلایل اصلی برای افت نرخ ارز و در نتیجه تأثیر بر قیمت کالاهایی مانند خودرو بوده است.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد قیمت ارز شاه‌کلید تعیین نرخ همه کالاها باشد زمانی که نرخ آن افت هرچند کمی هم داشته باشد اجناس وابسته و حتی غیر وابسته به ارز هم‌تغییر نرخ می‌دهند و در صورت افزایش نرخ ارز هم، نرخ‌ها صعودی می‌شود.

این فعال می‌گوید: اما اینکه ریزش تا چه زمان ادامه‌دار خواهد بود بستگی به سیاست‌های دولتمردان دارد که تا چه میزان بازار ارز کنترل شود، ارتباطات بین‌المللی چه جهتی پیدا کند و همچنین واردات خودرو به کجا برسد؟

از صعود تا سقوط

سامانه یکپارچه دلیل اصلی برای شرایط آرام بازار خودرو است

رضایی‌نیا دیگر فعال بازار خودرو نیز به ایمنا می‌گوید: بازار خودرو در این هفته‌های گذشته شرایط نسبتاً خوبی را پیداکرده اما هنوز قیمت‌ها به زمستان ۱۴۰۱ هم نرسیده است زیرا در این مدت کوتاه به‌طور عجیبی خودرو گران شد.

وی در ارتباط با مهم‌ترین دلیل آرامش نسبی این بازار توضیح می‌دهد: عمده‌ترین عامل، جدای از افت نرخ ارز، کاهش تقاضا در این بازار است. با فعال شدن سامانه یکپارچه خودرو و ثبت نام متقاضیان در این سامانه، از میزان تقاضا در بازار آزاد کاسته شد که این موضوع موجب سقوط قیمت‌ها گردید.

این فعال بازار خودرو اضافه می‌کند: پیش‌ازاین باوجود فروش‌های فوق‌العاده، نابسامانی بزرگی در این بازار ایجاد می‌شد از طرفی ورود دلالان و از سویی شانس اندک متقاضیان اصلی خودرو شرایط نامطلوبی را به وجود می‌آورد اما اکنون سامانه یکپارچه باعث شد همه متقاضیان که دارای شرایط لازم بودند به‌طور یکسان از امکان ثبت‌نام و خرید خودرو با نرخ کارخانه برخوردار شوند که تأثیرات مثبت این تصمیم، در بازار امروز مشاهده می‌شود.

افزایش عرضه با واردات خودرو

همچنین یکی دیگر از فعالان این بازار با این باور که افزایش عرضه موجب بهبود شرایط هر بازار خواهد بود به ایمنا می‌گوید: انتشار اخبار واردات خودرو اعم از نو و کارکرده تأثیر بسیار مثبتی بر بازار آزاد داشته است به‌خصوص خودروهای دست‌دوم که باقیمت مناسب‌تری هم عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: قطعاً واردات خودروهای کارکرده نه‌تنها به منفعت خریداران و متقاضیان خودروهای خارجی است بلکه در صنعت خودروی داخلی هم تأثیرگذار خواهد بود. از طرفی فضایی رقابتی را فراهم می‌کند از سویی حساسیت‌های موجود بر بازار خودروی داخل را کاهش می‌دهد و همچنین با افزایش عرضه ریزش قیمتی بیشتری را در این بازار موجب می‌شود همان‌گونه که در این مدت، هم اخبار این تصمیم، بازار را تحت تأثیر خود درآورد. مشخص است با عملیاتی شدن این اقدام، شرایط بسیار بهتر خواهد شد.

از صعود تا سقوط

نمایان شدن تأثیرات سیاست‌های وزیر استیضاح شده

قابل‌ذکر است علاوه بر اظهارات ارائه شده از سوی مسئولان و فعالان بازار خودرو در ارتباط با دلایل کاهش قیمت‌ها در این بخش، ازنقطه‌نظر عده‌ای از کارشناسان، علت عمده بهبود شرایط این بازار به ثمربخش شدن سیاست‌های فاطمی امین وزیر استیضاح شده صمت بازمی‌گردد.

واقعیت آن است از دیدگاه این افراد، ریزش قیمت خودرو که از اردیبهشت‌ماه شروع شد به تدابیری مربوط است که این وزیر در راستای سامان بخشی بازار در پیش‌گرفته بود و اکنون نتایج آن در حال نمایان شدن است. به عبارتی سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت صمت در شکل‌گیری سامانه یکپارچه خودرو باعث شد نقدینگی‌های سرگردان ساماندهی و به سوی بازار خودرو هدایت گردد و تقاضاهای کاذب هم مرتفع شود.

حذف قرعه‌کشی و جایگزینی سیستم نوبت‌دهی که از فروردین‌ماه امسال آغاز شد توانست نرخ افسارگسیخته خودرو را مهار کند. علاوه بر آنکه سیاست‌ها و تدابیر بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، توانست این مسیر را هموارتر کند. قطعاً کاهش بیشتر قیمت ارز، بازار خودرو را به آرامش بیشتری نزدیک خواهد کرد.

کد خبر 666790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.