نباید رتبه علمی کشور در تولید علم کاهش یابد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید رتبه علمی کشور را در تولید علم کاهش دهیم، گفت: باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست شورای مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ سال پیش نوشته شده و نیاز است که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری به روزرسانی شود.

وی افزود: روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و لازم است که در نسخه جدید به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقاد برخی درخصوص توجه به مقاله گفت: بحث در این زمینه مغالطه است و اشکالاتی که مطرح می‌شود دقیق نیست زیرا نباید رتبه علمی کشور در تولید علم را کاهش دهیم، بلکه باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.

خسروپناه با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها افزود: خوشبختانه نشست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با جدیت از سوی وزیر علوم و اعضا دنبال می‌شود اما به نظر می‌رسد که گفتمان‌سازی لازم درباره این سند صورت نگرفته است زیرا بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند. لازم است در این زمینه جلسات مباحثه‌ای با حضور رؤسای دانشگاه‌ها برگزار تا آشنایی لازم با این سند ایجاد شود.

وی درباره الگوی حکمرانی علم و فناوری گفت: سه نوع حکمرانی هرمی، شبکه‌ای و بازاری در دنیا مطرح است. باید مدل حکمرانی در علم و فناوری را مشخص کنیم، اگر این‌گونه نشود در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توصیه کرد: باید مدلی برای حکمرانی انتخاب شود که اعضای هیئت علمی بیشترین مشارکت را داشته باشند، این‌گونه موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

خسروپناه حکمرانی را دارای سه رکن سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری دانست و گفت: متأسفانه هم‌اکنون استادان دانشگاه‌ها فقط در تصدی‌گری ایفای نقش می‌کنند در صورتی که باید بتوانند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری مشارکت داشته باشند.

وی پیشنهاد کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی یا منطقه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت استادان تشکیل شود تا از طریق این هیئت‌ها اقداماتی نظیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نباید وحدت حوزه و دانشگاه منحصر به یک هفته و برگزاری همایش‌ها باشد بلکه نیاز است تشکیلاتی با عنوان کانون حکمت و علم و دین ایجاد شود که ثمرات علمی و کاربردی داشته باشد.

خسروپناه موافقت خود را با تشکیل مراکز یکپارچه آموزش عالی در استان‌ها اعلام کرد و افزود: این مراکز می‌توانند موضوع ادغام‌های مراکز دانشگاهی را دنبال کنند.

وی با انتقاد از توسعه نیافتن رشته‌های هنر در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: مقطع تحصیلات تکمیلی برای بسیاری از رشته‌های بومی در دانشگاه‌ها ایجاد نشده است، باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تصمیماتی که در زمینه سازمان ملی سنجش صورت گرفته گفت: این موضوع در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود و اگر دیدگاه‌های اصلاحی در این زمینه وجود دارد می‌توان از آن طریق پیگیری کرد.

کد خبر 666776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.