ورود موادمخدر به ایران نزولی شد؟

جمهوری اسلامی ایران بر اساس استراتژی متوازن با مواد مخدر مبارزه می‌کند که این استراتژی در برگیرنده مبارزه با عرضه مواد مخدر در مبادی ورودی و خروجی کشور همچنین کنترل دقیق نقاط ایست بازرسی در اقصاء نقاط کشور، کاهش تقاضا و آسیب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان در سه چهار سال گذشته ۱۰ برابر شده و این موضوع بسیار مهم‌تر از سایر مجازات، اظهار کرد: به عبارتی در حوزه مقابله، این اقدامات منجر به این شده است که ورود مواد مخدر به ایران حدود ۱۵ درصد کاهش یابد.

وی در خصوص افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و خبرهایی مبنی بر کاهش تولید تریاک در افغانستان، افزود: روند افزایشی تولید مواد مخدر در افغانستان از حدود ۲۰ سال پیش، بعد از اشغال افغانستان توسط ناتو و آمریکایی‌ها شروع شده و به طور تقریبی به افزایش ۵۰ برابری رسیده یعنی از حدود ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۰ میلادی به بالغ بر ۹ هزار تن رسیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نکته بسیار مهم افزایش تولید مواد مخدر صنعتی است، تصریح کرد: در دوره‌ای که طالبان حاکمیت را در دست گرفته است، شاهد افزایش تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی مانند گذشته هستیم، این روند افزایشی که شروع شده همچنان ادامه دارد؛ از این رو تصمیمات موقتی گرفته شد و دستوراتی در برخی از مناطق خاص دادند و تولید مواد مخدر سنتی کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در افغانستان بر اساس آمار رسمی سازمان ملل، افزایش تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی را شاهد هستیم، به نظر با حرف و گفتار نمی‌شود تولید را کاهش داد و باید در عمل دیده شود که در عمل شاهد افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم.

سردار مؤمنی تاکید کرد: ممکن است در استانی این اتفاق افتاده باشد و تولید کاهش پیدا کرده باشد اما سرجمع آمار رسمی سازمان ملل، مشاهده‌ها و اطلاعات ما این است که افزایش تولید مواد مخدر را در افغانستان داریم.

افزایش آمار کشفیات مواد مخدر صنعتی از سوی ایران

سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با اشاره به حجم بسیار بالای تولید موادمخدر در کشور افغانستان، اظهار کرد: چند سالی است که در کشور افغانستان علاوه بر تولید مواد مخدر سنتی از جمله تریاک، مرفین و هروئین، شاهد افزایش تولید مواد روانگردان متامفتامین یا همان شیشه نیز هستیم.

وی با اشاره به افزایش آمار کشفیات مواد مخدر صنعتی از سوی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای استکباری علیه کشور ایران، با جانفشانی کارکنان در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم مجهز بودن قاچاقچیان به سلاح‌های پیشرفته، شاهد توفیقات روز افزونی در حوزه کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی و جنوب شرقی هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا با اشاره به اهتمام و جدیت پلیس جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این بلای خانمان سوز فراتر از مرزهای کشور، به اصل مسئولیت‌پذیری مشترک سایر کشورها، گفت: اقدامات مقابله با قاچاق مواد مخدر مستلزم فهم مشترک و انجام اقدامات اساسی از سوی تمام اعضای جامعه بین‌المللی است و هیچ کشوری به تنهایی قادر به رفع چالش‌ها و معضلات این حوزه نیست، به طوری که شهادت بیش از چهار هزار نفر و مجروحیت بیش از ۱۲ هزار نفر از نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی از طرفی نمایانگر تنهایی جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله و از سویی دیگر سند محکمی از عزم جدی ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سطح منطقه و بین‌الملل است.

قاچاق مواد مخدر تهدید جدی برای جامعه بین‌المللی است

پیش‌تر نیز اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد افیونی به میزان ۳۲ درصد افزایش یافته و پیش‌سازهای شیمیایی به یک تجارت دوسویه تبدیل شده است، به طوری که این مواد به صورت فزاینده‌ای از کشورهای صنعتی به افغانستان که هیچ مصرف قانونی ندارد.

وی افزود: قاچاق و صرفاً در تولید هروئین، مرفین و متامفتامین به کار گرفته می‌شود و این یک تهدید جدی برای جامعه بین‌المللی است که ابتدا کشورهای منطقه و به‌خصوص کشورهای همجوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران، در خط مقدم این مبارزه جهانی با هجمه بزرگ قاچاق مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن از جمله شرارت، تروریسم، قاچاق انسان، آدم ربایی، سیل عظیم مهاجران غیرقانونی و تحرکات مسلحانه از منشأ افغانستان روبه‌رو است که خسارت‌های مالی و انسانی فراوانی را به ایران تحمیل می‌کند، در این خصوص، میلیاردها دلار که می‌توانست برای برنامه‌های توسعه پایدار کشور هزینه شود در مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اهتمام و جدیت پلیس جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این بلای خانمان سوز فراتر از مرزهای کشور، خاطرنشان کرد: اقدامات مقابله با قاچاق مواد مخدر مستلزم فهم مشترک و انجام اقدامات اساسی از سوی تمام اعضای جامعه بین‌المللی است و هیچ کشوری به تنهایی قادر به رفع چالش‌ها و معضلات این حوزه نیست، به طوری که شهادت بیش از چهار هزار نفر و مجروحیت بیش از ۱۲ هزار نفر از نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی از طرفی نمایانگر تنهایی جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله و از سویی دیگر سند محکمی از عزم جدی ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سطح منطقه و بین‌الملل است.

کد خبر 666667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.