چه تعداد خانه محیط زیست در سال جاری ایجاد می‌شود؟

با توجه به شعار مردمی‌سازی حفاطت از محیط زیست در دولت سیزدهم، طرح ایجاد خانه محیط زیست تهیه شد و در استان‌ها به اجرا درآمد، سال گذشته حدود ۸۶خانه محیط زیست در استان‌ها ایجاد شد و در سال جاری نیز قرار است دو هزار خانه محیط زیست دیگر ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش با تاکید بر مردمی بودن دولت سیزدهم و با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی با تکیه بر این موضوع که محیط زیست میراث بین نسلی است که همه در حفاظت از آن‌ها مکلف هستند، طرح ایجاد خانه‌های محیط زیست برای مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست مطرح شد؛ این در حالی است که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر اهمیت نقش مردم در حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: طرح خانه‌های محیط زیست برای شبکه‌سازی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نیروهای جهادی برای حفظ محیط زیست مطرح شده است.

برنامه‌ریزی برای حفاظت از محیط زیست روستایی

نورالله مرادی، معاون مشارکت‌های مردمی و سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ایجاد نهضت تولید محتوا برای آموزش مردم در زمینه حفاظت از محیط زیست ضروری است.

وی با بیان اینکه شوراها یکی از ارکان حکمرانی است که زمینه مشارکت مردمی در خصوص مدیریت شهرها و روستاها را فراهم می‌کند، گفته بود: شوراهای روستایی و شهری کشور با عددی نزدیک به ۱۲۸ هزار نفر گروه عظیمی محسوب می‌شود که با توجه به جایگاه اجتماعی‌شان می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند. با توجه به وجود ۳۹ هزار روستای دارای شورا در سراسر کشور، می‌توان گفت ظرفیت بالایی برای انتقال مفاهیم آموزشی وجود دارد.

معاون مشارکت‌های مردمی و سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شوراها منتخبان مردم روستاها و شهرها هستند که با تعامل و مشارکت مردم همچنین انتخاب دهیار و شهردار آشنا با مباحث محیط زیستی می‌توانند در زمینه آموزش و مشارکت بسیار مؤثر و نقش‌آفرین باشند که در این خصوص اولین گام، تأسیس خانه‌های محیط زیست برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی، انتقال تجربه و کارگاه‌های آموزشی با مشارکت شوراهای شهرها و روستاها است.

وی درباره آخرین وضعیت خانه‌های محیط زیست، ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به دو هزار خانه محیط زیست به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست در تمام استان‌ها ایجاد شده است و توانستیم با طراحی مناسب بخشی از مردمی‌سازی محافظت از محیط زیست را در این مکان‌ها پیش ببریم.

مرادی گفت: عمده رویدادهای محیط زیستی تعریف شده در خانه‌های محیط زیست و در حضور فعالان و علاقه‌مندان حوزه محیط زیست برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش سازمان بر کیفی‌سازی فعالیت‌ها و خانه‌های محیط زیست است، اضافه کرد: خانه‌های محیط زیست در مدارس‌، کتابخانه‌ها، کانون‌های پرورش فکری، روستاها و مساجد احداث شده‌اند و تا پایان سال نیز همایشی برگزار و فعالیت‌های آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم و برترین آن‌ها به لحاظ کیفیت عملکرد در حوزه فعالیت‌های محیط زیستی را انتخاب خواهیم کرد.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برای ایفای نقش بهتر جهت حفاظت از محیط زیست نهضت تولید محتوا نیز ایجاد شده است تا محتوای مناسب در حوزه چند رسانه‌ای، محتوای مکتوب، اینفوگرافیک و انیمیشن تولید شود و برای آموزش مردم در خانه‌های محیط زیست به نمایش بگذاریم.

ضرورت ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست

سید ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اهمیت ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای آنکه بتواند محیط زیست کشور را به درستی مدیریت کند به فرهنگ‌سازی، آموزش و ارتقای سواد محیط زیستی آحاد جامعه و تربیت نسل محیط زیستی نیاز دارد. هرچند در دهه اخیر نیز توجه مردم به موضوعات محیط زیستی عمیق‌تر شده است و به بسیاری از رویدادها و اتفاقات حوزه محیط زیست، حساسیت نشان می‌دهند و مطالبه‌گر هستند که این مسئله نشان دهنده افزایش آگاهی و شناخت عموم مردم است البته در حال حاضر در ابتدای مسیر فرهنگسازی محیط زیست هستیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با شعار و رویکرد مردمی‌سازی روی کار آمد، ادامه داد: بسیاری از امور دولتی در سازمان حفاظت محیط زیست نیز به مردم وابسته است که به این شیوه مدیریتی "مردم‌پایه" گفته می‌شود، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست با این خصوصیت، می‌تواند الگوی مناسبی برای تحقق رویکرد مردمی‌سازی باشد.

مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اولین خانه محیط زیست در استان اردبیل ایجاد شد و پس از آن دو خانه محیط زیست در البرز، سه خانه محیط زیست در استان فارس، ۱۱ خانه محیط زیست در اصفهان، ۱۱ خانه محیط زیست در لرستان، ۱۲ خانه محیط زیست در سیستان و بلوچستان، ۱۴ خانه محیط زیست در کردستان و ۱۲ خانه محیط زیست در قزوین ایجاد شده است.

وی ادامه داد: خانه‌های محیط زیست فرصتی برای خدمت به مردم است، در این مقطع حساس که مشارکت اجتماعی در کشور نیاز به تقویت دارد، ایجاد بستر مناسب برای اجرایی شدن این مهم در قالب خانه‌های محیط زیست علاوه بر مردمی‌سازی امور و تقویت مشارکت مردم در تصمیم‌ها و اجرای برنامه‌های مشارکت محور میدانی، با ارتقای سواد محیط زیستی آحاد جامعه و ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست، به طور قطع به حفاظت از محیط زیست ارزشمند کشور کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 666625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.