بهترین استراتژی‌های شهری برای کاهش اثر تغییرات اقلیمی

گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد حاکی از افزایش دمای زمین و لزوم پیاده‌سازی پروژه‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات تغییرات اقلیمی است؛ به نظر می‌رسد که شهرهای آمریکایی نسبت به سایر نقاط دنیا در مبارزه با این بحران موفق عمل کرده‌اند و به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحران‌ها و حوادثی که همه‌روزه در سراسر جهان به دنبال تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد، مدیران را به تلاش برای مبارزه هرچه بیشتر با آن سوق داده و این در حالی است که ابزارهای نوینی نظیر دسترسی هوشمند به داده‌ها آن‌ها را قادر به مبارزه موفق‌تر با این بحران کرده است. در واقع برنامه‌ریزان در اغلب شهرهای جهان عزم خود را جزم کرده‌اند اغلب متفاوت با گذشته و از طریق بهره‌برداری از فناوری‌های روز دنیا کارآمدی انرژی و حمل‌ونقل را در شهرهای خود بهینه کنند و از این طریق انتشار گازهای آلاینده را در شهرهای خود کاهش دهند که این امر به سهم خود می‌تواند آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به حداقل برساند. به نظر می‌رسد که بسیاری از شهرهای آمریکایی در مبارزه با بحران اقلیم و آلودگی هوا تدابیری ارزشمند و اثربخش پیاده کرده‌اند که الهام از آن‌ها توسط مدیران سایر نقاط دنیا می‌تواند آینده‌ای سبز و پایدار را برای زمین و ساکنان آن رقم بزند. در ادامه به معرفی موفق‌ترین شهرهای آمریکا و استراتژی‌های آن‌ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی پرداخته می‌شود.

بوستون؛ افزایش بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی و بهبود پساکرونایی

مدیران بوستون پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ طرحی را ارائه داده بودند که قرار بود به دنبال اجرای آن، استفاده از خودروهای شخصی برای سفرهای یک‌نفره تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کند که انتشار ویروس کرونا پیاده‌سازی این پروژه را با مشکل مواجه کرد. اما به دنبال مهار ویروس کرونا، مدیران شهر یک بار دیگر تلاش‌های خود را برای تشویق شهروندان به تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی آغاز کردند و برای این منظور، طرحی آزمایشی را ارائه دادند که بر اساس آن، تعداد مسافران روزانه در وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه‌سواران در پنج منطقه با بیشترین آسیب‌پذیری از انتشار ویروس کرونا به حدود هزار نفر می‌رسید. در این طرح، تنها بر تشویق مردم به استفاده از اتوبوس، مترو و دوچرخه‌سواری تاکید نشد، بلکه افزایش گرایش مردم به پیاده‌روی برای پیمودن مسیرهای کوتاه را نیز به دنبال داشت.

میشل وو، شهردار بوستون پس از موفقیت‌آمیز بودن مرحله آزمایشی تصمیم گرفت خدمات اتوبوسرانی رایگان را در مناطق مختلف گسترش دهد تا از این طریق، افراد بیشتری را به تردد از طریق آن سوق دهد و به دنبال آن، اثرات زیست‌محیطی حمل‌ونقل و به تبع تغییرات اقلیمی را به حداقل برساند.

بهترین استراتژی‌های شهری برای کاهش اثر تغییرات اقلیمی

کلمبوس؛ ترویج اهداف عدالت زیست‌محیطی

اقداماتی که مدیران کلمبوس در ایالت اوهایو با هدف کاهش ۴۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ اعمال می‌کنند، نه‌تنها از این نظر، بلکه از جنبه‌های مختلف دیگر به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک زیادی کرده است. اندرو گینتر، شهردار کلمبوس، استدلال کرده است که مبارزه با تغییرات اقلیمی اعمال اقداماتی نظیر بهبود حمل‌ونقل شهر و توسعه فرصت‌های متعدد در زمینه مشاغل سبز را می‌طلبد که این مولفه‌ها به سهم خود می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشد. توسعه مشاغل سبز به‌ویژه در زمینه‌هایی نظیر نصب پنل‌های خورشیدی و تأمین نیروی تجدیدپذیر برای منازل مسکونی و کسب‌وکارها که بخشی ضروری از طرح تأمین انرژی پاک شهر به‌شمار می‌رود، می‌تواند به ایجاد بیش از چهار هزار شغل در سراسر شهر منجر شود که این امر به سهم خود در کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان نقش مهمی ایفا کند.

بهترین استراتژی‌های شهری برای کاهش اثر تغییرات اقلیمی

دنور؛ توسعه نیروی کار سبز

بدیهی است که توسعه آینده پایدار مستلزم ایجاد مشاغل سبز است که به نظر می‌رسد مدیران دنور در بخش‌های توسعه اقتصادی و مبارزه با تغییرات اقلیمی در این زمینه اقدامات جالبی پیاده کرده‌اند. این افراد همزمان با اعمال تمام طرح‌های اثربخشی که برای کاهش انتشار کربن اراده داده‌اند، همواره تلاش کرده‌اند رفاه شهروندان را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند که برای این منظور به آموزش افراد در رشته‌های مربوط به اقلیم و محیط زیست پرداخته و آن‌ها را برای استخدام در این صنعت به کار گرفته‌اند. شهردار دنور در پاییز سال گذشته مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار دلار را به عقد قراردادهایی با شش نهاد شهری اختصاص داد که به ازای آن قرار شد مؤسسات طرف قرارداد به آموزش مشاغل مربوط به محیط زیست به شهروندان بیکار بپردازند و آن‌ها را به‌طور کامل برای استخدام در حوزه مشاغل انرژی سبز آماده کنند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۳، اشتغال زنان و صاحبان کسب و کارهای کوچک برای این منظور مورد هدف برنامه‌ریزان دنور قرار گرفته و قرار است زنانی با بیشترین نیاز به کسب درآمد، در رأس استخدام مشاغل سبز شهر قرار گیرند.

بهترین استراتژی‌های شهری برای کاهش اثر تغییرات اقلیمی

هونولولو؛ تسریع پیاده‌سازی اقدامات شهری برای تردد اتوبوس‌های تندرو

اگرچه هونولولو به علت برخورداری از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی با کیفیت و پیشرفته در سراسر ایالات متحده آمریکا و حتی جهان شهرت دارد، با این حال مدیران همواره در تلاش هستند شرایط بهتری را برای عبور و مرور از طریق این خودروها اعمال کنند تا به واسطه افزایش گرایش مردم به بهره‌گیری از آن‌ها برای تردد خود، نرخ انتشار گازهای آلاینده ناشی از رفت و آمد خودروهای خصوصی را به حداقل برسانند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از ساکنان مرکز شهر در ساعات اوج شلوغی معابر از طریق اتوبوس‌های عمومی تردد می‌کنند و این در حالی است که همواره وجود ترافیک‌های سنگین در مرکز شهر، عبور و مرور این وسایل نقلیه سبز را با اختلال و تأخیر مواجه می‌کند. البته توسعه یک مسیر جدید برای رفت و آمد اتوبوس‌های تندرو در یکی از پرترددترین مناطق شهر، مشکلات عبور و مرور شهروندان در این زمینه را به حداقل رسانده و همواره بر تعداد افرادی افزوده است که اتوبوس‌های تندرو را برای رسیدن به مقاصد خود در شهر انتخاب می‌کنند. مدیران هونولولو ادعا کرده‌اند که از این پس سرمایه‌های بیشتری را به توسعه مسیرهای مربوط به اتوبوس‌های تندرو اختصاص خواهند داد و تلاش خواهند کرد در مقایسه با اولین مسیر شهر که احداث آن حدود سه دهه طول کشید، پروژه‌های جدید را با سرعت بیشتری پیاده کنند.

بهترین استراتژی‌های شهری برای کاهش اثر تغییرات اقلیمی

کد خبر 666622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.