۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
قلمکار اصفهان ثبت جهانی شد

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان از ثبت جهانی قلمکاری اصفهان به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

مجدالدین تاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به سرقت رشته‌های هنری ایران توسط کشورهای دیگر، ما باید تمام رشته‌های که فعال در حوزه صنایع‌دستی هستند، به ثبت جهانی برسانیم.

وی افزود: خوشبختانه اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی، دومین رشته شاخص صنایع‌دستی اصفهان را به ثبت جهانی رساند و بعد از میناکاری، قلمکار اصفهان را به نام اصفهان و هنرمندان صنایع‌دستی به ثبت جهانی رساندیم.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: اتحادیه صنایع‌دستی استان در حال پیگیری ثبت جهانی سایر رشته‌های صنایع‌دستی استان اصفهان است. رشته‌های بعدی که قرار است در استان اصفهان به ثبت جهانی برسد به ترتیب شامل قلم‌زنی و چلنگری است.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی‌شدن یک رشته از صنایع‌دستی گفت: برای ثبت جهانی‌شدن یک رشته صنایع‌دستی، ابتدا باید تعداد هنرمندان صنایع‌دستی آن رشته در شهر مورد نظر باشد و پس از ارائه مستندات و طرح برای ثبت، ابتدا آن رشته ثبت ملی و سپس ثبت جهانی می‌شود.

تاج گفت: متأسفانه قانونی در اداره ثبت وجود دارد که هرماه بیش از دو رشته صنایع‌دستی را نمی‌توان ثبت ملی کرد، در صورتی که کشورهای دیگر به‌راحتی در حال ثبت ملی رشته‌های صنایع‌دستی خود هستند و محدودیتی در ثبت به‌صورت ماهانه ندارند.

وی با اشاره به مزیت ثبت جهانی‌شدن رشته‌های صنایع‌دستی اظهار کرد: ثبت جهانی رشته‌های مختلف صنایع‌دستی می‌تواند از لحاظ اقتصادی برای هنرمندان این رشته‌ها ارزش‌آفرینی کند و همین امر باعث رونق اقتصاد هنر در آن شهر می‌شود.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه اینکه بخشی از جواز کسب رشته‌های صنایع‌دستی را اتحادیه و بخشی معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صادر می‌کنند، آمار دقیقی از تعداد کارگاه‌ها و افرادی که در حوزه قلمکار در اصفهان فعالیت می‌کنند، ندارم اما بر اساس آمار اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان، هم‌اکنون حدود ۵۰۰ جواز کسب از سوی این اتحادیه برای رشته صنایع‌دستی صادر شده است.

کد خبر 666609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.