مرمت پل تاریخی انزلی در گرو همکاری میراث فرهنگی

شهردار بندرانزلی گفت: سازه بخش پیاده‌روی پل تاریخی انزلی کاملا فرسوده شده است و باید به سرعت مرمت شود، اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی ‌و گردشگری در این زمینه با شهرداری همکاری موثری ندارد و مانع بازسازی پل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احداث پل قدیمی انزلی سال ۱۳۱۴ شمسی به طول ۱۲۷.۵۰ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۶.۵ متر و ساخت سه دهانه با استفاده از بتن مسلح توسط کمپانی (سنتاب) آلمانی و شرکت‌های مختلف از جمله «موتلا» که سوئدی بود، آغاز شد و طی ۱۸ ماه به اتمام رسید. با احداث این پل از خردادماه سال ۱۳۱۷ راه ارتباطی آذربایجان رشت - قزوین - تهران برقرار شد. این پل در حال حاضر مسیر ارتباطی روی آب‌راه انزلی محسوب می‌شود که مرکز این شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند. مرمت این پل تاریخی طی ماه‌های اخیر با حواشی همراه بوده و نیازمند همراهی سایر نهادها از جمله میراث فرهنگی با شهرداری است.

اداره کل میراث فرهنگی مانع از اجرای طرح مرمت می‌شود / ‏‬ تردد روی پل برای شهروندان خطرناک است

مهدی خلیلی، شهردار بندرانزلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بخشی از پیاده‌روی پل تاریخی انزلی در گذشته با الوارهای چوبی احداث شده بود که چندین بار ریزش کرد. حدود هشت سال پیش، الوارهای فرسوده برچیده و ورق‌های آهنی جایگزین آن شد، طی این مدت ورق‌ها به دلیل بارش نزولات آسمانی و رطوبت زیاد پوسیده است و به علت خطرناک بودن، سازه پل باید به‌سرعت مرمت و بازسازی شود.

وی افزود: شهرداری امسال با وجود شرایط دشوار اقتصادی و محدودیت منابع مالی با برگزاری مناقصه عمومی و انتخاب پیمانکار واجد شرایط، مرمت و بازسازی سازه پیاده‌روی پل انزلی را با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال آغاز کرد، اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان مانع اجرای این پروژه عمرانی شده است.

شهردار انزلی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرمت آثار و اماکن تاریخی است، اما این نهاد تاکنون برای بازسازی پل انزلی و بسیاری از آثار تاریخی شهر اقدام مناسب و مؤثری انجام نداده است.

خلیلی تصریح کرد: در حال حاضر امکان ریزش سازه پیاده‌روی پل انزلی وجود دارد و تردد روی آن بسیار خطرناک است؛ لذا از اداره میراث فرهنگی انتظار داریم در اجرای این پروژه با شهرداری همکاری و تعامل بیشتری داشته باشد.

وی گفت: به منظور جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، شهرداری در صورت لزوم ورودی‌های پیاده‌روی پل را مسدود خواهد کرد و مراتب طی نامه‌ای به فرمانداری شهرستان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، بندرانزلی با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است.

کد خبر 666597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.