۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
جاده چالوس بازگشایی می‌شود

جاری شدن سیل، ریزش کوه و رانش زمین که روز پنجشنبه هجدهم خردادماه جاده چالوس را مسدود کرده بود، پس از تلاش نیروهای امدادی و راهداری این جاده بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای گذشته جاری شدن سیل، ریزش کوه و رانش زمین باعث مسدودی جاده چالوس شده بود که خسارت‌های مالی و زیرساختی به همراه داشت، این در حالی است که از تونل پنج جاده کرج_چالوس حوالی سد امیرکبیر تا تونل یک با ریزش کوه و انسداد و تخریب جاده مواجه شده بود.

همچنین تمام افرادی که در سیل متوقف شده بودند به مکانی امن هدایت شده و اسکان یافتند، خودروها نیز در مسیر جایگزین که از سوی راهداری ایجاد شده از این محور خارج شدند؛ با این وجود بازسازی محور توسط نیروهای وزارت راه و شهرسازی با جدیت پیگیری و اجرایی شد.

در این راستا اعلام شده بود که جاده کرج - چالوس تا اطلاع ثانوی مسدود است و عملیات بازگشایی مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

جزئیات جدید از بازگشایی تونل‌های جاده چالوس

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۱.۷ میلیون تن تراشه‌های سنگ و گل و لای وارد منطقه سیل‌زده چالوس شده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا عملیات تخلیه تونل‌های آسیب‌دیده از سیل را طی روزهای آینده انجام دهیم.

وی با اشاره به آخرین جزئیات تخلیه گل و لای از تونل‌های جاده چالوس، افزود: این حجم از گل و لای و سنگ‌های بزرگ را بعد از سال ۱۳۵۰ که شاهد بارش برف سنگینی در استان‌های کشور بودیم را به یاد ندارم؛ در آن سال بسیاری از روستاهای کشور زیر برف مدفون شدند، اما همین چند روز گذشته دیدیم که چگونه بارش سنگین باران حجم زیادی از سنگ‌های بزرگ و گل و لای را به تونل‌های جاده چالوس سرازیر کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در بارش‌های اخیر در منطقه جاده چالوس پنج تونل این جاده به شدت در گل و لای مدفون شده است که از آن جمله می‌توان به تونل شماره دو به تونل‌های ۲A و ۲B اشاره کرد.

وی با اشاره به تخلیه یکی از تونل‌های جاده چالوس، گفت: تونل شماره دو در حال تخلیه است و حجم بسیار زیادی از سنگ و گل و لای به این تونل وارد شده و این کار به شدت عملیات تخلیه را کُند کرده است؛ همچنین حدود ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تن تراشه‌های سنگ از اطراف جاده چالوس وارد رودخانه و تونل‌ها شده است.

نامی ادامه داد: ۲۲ دستگاه تجهیزات سنگین از استان البرز که از راهداری و شهرداری این استان بوده در منطقه مشغول به کار هستند و تلاش می‌کنند تا عملیات تخلیه این میزان گل و لای و سنگ‌های عظیم الجثه را انجام دهند؛ تونل شماره دو جاده چالوس مملو از سنگ‌ها و گل و لای و آب است که بین آن‌ها سنگ‌های عظیم الجثه‌ای بوده که کار عملیات تخلیه را با کندی روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی امدادگران و سازمان مدیریت بحران، اضافه کرد: مشکل بعدی ما منطقه حوالی رستوران شاندیز است که بین ۶۵ تا ۷۰ متر و عمق ۳۰ متر آب به پایین سرازیر شده است که اینجا نیز دارای شیب تندی بوده و باید با دقت تخلیه شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به عملیات امداد و نجات در این منطقه، گفت: پنج دستگاه سواری که در کنار رودخانه پارک شده بود در این حادثه غرق شده بودند که توسط امدادگران سه دستگاه بیرون کشیده شد و دو دستگاه دیگر همچنان در میان گل و لای قرار دارند.

وی با اشاره به مفقودان احتمالی این حادثه، خاطرنشان کرد: تاکنون مراجعه‌ای مبنی بر مفقود شدن نداشته‌ایم و امیدوارم برای شهروندانی که در مسیر تونل ۲A و ۲B در تردد بوده‌اند، اتفاقی نیفتاده باشد؛ از این رو از شهروندان می‌خواهیم تا به هشدارهای صادر شده هواشناسی و سازمان مدیریت بحران توجه و از توقف در مسیرهای خطرناک خودداری کنند.

ارتفاع گل و لای در جاده چالوس به ۲ متر رسید

پیش‌تر نیز رضا اکبری، معاون سازمان راهداری با بیان اینکه بازسازی کامل جاده چالوس اعتبار هزار میلیاردی نیاز دارد و عملیات اجرایی آن تا مهر سال جاری به طول خواهد انجامید، اظهار کرد: برای خاک‌ریزی دره ۵۰ متری که در سیلاب روز پنجشنبه ایجاد شده تا ۱۰ روز تردد از چالوس امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی درباره آخرین وضعیت چالوس بعد از سیل روز -پنجشنبه هجدهم خردادماه- گفت: هشت نقطه از محور چالوس که در محدوده بالادست و پایین دست سد کرج قرار دارد، حدود دو متر زیر گل و لای قرار گرفته و ارتفاع گل و لای و سنگ پرتاب شده روی جاده چالوس به دو متر رسیده است.

معاون سازمان راهداری افزود: از صبح روز -جمعه نوزدهم خردادماه- کار آزادسازی خودروهای مانده در گل و لای با به‌کارگیری ۱۲ دستگاه ماشین آلات آغاز شد و مسافرانی که خودروهای خود را رها کرده بودند روز -شنبه بیستم خردادماه- به محل سانحه بازگشتند تا بتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.

کد خبر 666582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.