فراخوان طراحی و توسعه راهکار تنظیم‌گری وزارت جهاد کشاورزی

ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال با همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در فراخوانی از علاقه‌مندان و متخصصان دعوت کرد تا راهکارهای نوآورانه خود در خصوص تنظیم‌گری وزارت جهاد کشاورزی ارائه دهند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در فراخوانی خواست علاقه‌مندان اطلاعات مورد نیاز در حوزه «طراحی و توسعه راهکار تنظیم‌گری وزارت جهاد کشاورزی» را تا پنجم تیرماه ارسال کنند.

از آنجا که بخش مهمی از تأمین امنیت غذایی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، این وزارتخانه با به کارگیری ابزارهای متنوع از جمله تخصیص ارز، خرید تضمینی، مدیریت تعرفه‌های گمرکی، تخصیص نهاده‌ها با نرخ مخفف و غیره درصدد مدیریت زنجیره تامین محصولات غذایی، حفظ امنیت غذایی و کنترل قیمت‌ها است.

وزارت جهاد کشاورزی برای اطمینان از سرعت و صحت در اعمال سیاست‌های مدیریتی خود نیازمند استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات است و خوشبختانه در سال‌های گذشته سامانه‌های متعددی در جهت اعمال این سیاست‌ها و یا نظارت بر حسن اجرای آنها ایجاد شده است. این پروژه اهدافی چون یکپارچه‌سازی سامانه‌های موجود، پر کردن خلاء‌ها و در نهایت ایجاد نظام منسجم تنظیم‌گری برای اعمال سیاست‌ها و نظارت بر حسن اجرای آنها را دنبال می‌کند.

رویکرد این پروژه ایجاد یک سامانه یک‌تکه برای پیاده‌سازی همه نیازهای وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه هدف از آن ایجاد سکویی برای تنظیم‌گری است که امکان می‌دهد بازیگران مختلف در قالب کارگزار (اپراتور) ضمن انتفاع تجاری در انجام ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی مشارکت کنند.

نظارت بر صحت اجرای سیاست‌ها در فرآیندهای مختلف، ابزاری منسجم و یکپارچه برای اعمال سیاست‌ها و تسریع در مشاهده آثار مثبت و منفی سیاست‌های اعمال شده از اهم نیازمندی‌های این وزارتخانه اعلام شده است.

در این فراخوان تاکید شده است که بهره‌بردار باید بتواند تعرفه‌ها و قواعد مختلف را با سرعت به‌روز و اعمال کند. برخی از این تعرفه‌ها در حد تنظیم یک عدد هستند مثل تعیین «حداکثر طول دوره جوجه‌ریزی». برخی دیگر قواعد پیچیده‌تری هستند مثل تعیین «میزان استحقاق ارز ترجیحی بر مبنای عملکرد قبلی متقاضی».

همچنین در صورتی که به‌روزرسانی تعرفه‌ها و قواعد نیازمند فرایندی اداری مثل تصویب یک کارگروه باشد، چرخه تصمیم‌گیری باید داخل سیستم قابل تعریف و اجرا باشد. در پایان فرآیند، قواعد اعمال می‌شود. در صورتی که اعمال تعرفه‌ها و قواعد نیازمند داده‌های قبلی و سوابق فعالیت‌های متقاضی باشد، این داده‌ها باید توسط تنظیم‌گر از سامانه‌های مرجع واکشی شود.

کد خبر 666557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.