اقدامات دولت برای کمک به خطوط هـوایی/ فعالان صنعت هواپیمایی چه می‌گویند؟

درحالی که شرکت‌های هواپیمایی پس از افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما مجددا از کم بودن آن صحبت می‌کنند، دلایلی وجود دارد که براساس آن نرخ بلیت هواپیما هم‌اکنون نیز گران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقاضای افزایش قیمت بلیت هواپیما موضوعی است که این روزها مجدداً توسط برخی از فعالان این حوزه مطرح شده و البته پیش از این نیز مطرح بوده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد که مهم‌ترین دلیل آن افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها بوده است. شورای عالی هواپیمایی کشور پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی قیمت بلیت را در آن زمان ارائه کرد و پس از آن با ابلاغ رئیس جمهور، این شورا از تعیین قیمت بلیت هواپیما منع و تعیین قیمت بر عهده ستاد تنظیم بازار گذاشته شد.

در آن زمان دادستانی نیز به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما ورود و اعلام کرد که قیمت بلیت‌ها پروازهای داخلی باید به نرخ‌های پیشین بازگشته و مجوزی برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها وجود ندارد.

این درحالی است که با افزایش تورم و شرایط اقتصادی کشور، بیشتر هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت و باتوجه به ثابت ماندن نرخ بیلت براساس اعلام فعالان تشکل‌های این صنف، ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولت زیان ده شده‌اند. تعداد زیادی از هواپیماهای موجود در ناوگان هواپیمایی کشور غیر فعال بوده و شرکت‌های هواپیمایی نیز نقدینگی لازم برای تأمین موتور و قطعات به منظور تعمیرات ناوگان غیر فعال را ندارند.

سران سه قوه پیش از شروع سال جدید تاکید کردند که تا پایان سال ۱۴۰۲ همه نرخ‌ها برای بلیت هواپیما باید توسط ستد تنظیم بازار تعیین و ابلاغ شود اما در نهایت در تاریخ سی ام اردیبهشت‌ماه سال جاری ستاد تنظیم بازار افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما را تصویب کرد.

با این وجود، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اظهارات اخیر خود گفته است که «که با فشار غیرقانونی به قیمت، بسیاری از مردم که تاکنون با اتوبوس، ماشین و قطار سفر می‌کردند، به سمت هواپیما روی می‌آورند».

این اظهارات منجر به واکنش کاربران فضای مجازی شد و برخی از آنان اظهار کردند که حمل و نقل هوایی مخصوص قشر خاصی نبوده و این دیدگاه در واقع طبقه بندی کردن خدمات عمومی است. یکی دیگر از موضوعاتی که منجر به واکنش به این اظهارات شده است؛ استفاده از سوخت یارانه‌ای در هواپیماهاست که برخی به استناد آن معتقدند اکنون هم قیمت بلیت هواپیما گران است. بر اساس آمار منتشر شده، با فرض اینکه قیمت هر لیتر سوخت جت ۶۰۰ تومان باشد، شرکت‌های هواپیمایی در هر لیتری که سوخت مصرف می‌کنند بالغ بر ۲۲ هزار تومان یارانه انرژی دریافت خواهند کرد، مجموع این مبلغ در سال به حدود ۳۷ همت می‌رسد.

همچنین با توجه به اینکه تعداد کمی از مردم از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می‌کنند، استفاده از سوخت ارزان یارانه‌ای برای آنان با عدالت در تناقض است. البته با توجه به وجود تحریم‌ها صنعت هواپیمایی امروز با مشکلات بسیاری مواجه است که به نظر می‌رسد دلیل محکمی بر حمایت دولت از این صنعت و اعطای سوخت یارانه‌ای به آن است.

اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است اجرای قانون و شناورسازی نرخ بلیت هواپیما تنها راهکار رفع مشکلات این حوزه است.

کمبود بیش از ۴۰۰ هواپیما در ناوگان هوایی کشور

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: براساس پژوهش‌هایی که پیش از این در دانشگاه امیرکبیر انجام شده است، کشور ما به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد. اکنون حدود ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ هواپیما فعال است و پرواز می‌کند.

وی افزود: اگر نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها تأمین شود، امکان تعمیرات و فعال کردن هواپیماهای غیرفعال وجود دارد. میانگین سن هواپیماهای کشور اکنون ۲۸ سال است. باتوجه به اینکه دولت مجوز متعادل سازی نرخ بلیت هواپیما را به شرکت‌ها نمی‌دهد؛ شرکت‌ها دچار کمبود نقدینگی شده‌اند. این موضوع در کنار ارائه نشدن تسهیلات توسط دولت منجر شده امکان برگرداندن هواپیماهایی که زمین گیر می‌شوند وجود نداشته باشد.

قیمت بلیت هواپیما حتی هزینه‌های جاری شرکت‌ها را نیز تأمین نمی‌کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: هواپیما وسیله‌ای است که موتور نقش اساسی را در آن دارد. موتورها تا میزان مشخصی پرواز را پشتیبانی می‌کنند. پس از پرشدن ظرفیت موتور هر هواپیما، باید موتور جدیدی جایگزین شده و موتور پیشین تعمیر شود. شرکت‌ها اکنون نقدینگی لازم برای این کار را در اختیار ندارند و قیمت بلیت هواپیما حتی هزینه‌های جاری شرکت‌ها را نیز تأمین نمی‌کند بنابراین امکان سرمایه گذاری برای خرید موتور هواپیمای جدید و یا تعمیر موتورهای فرسوده وجود ندارد.

اسعدی سامانی اضافه می‌کند: شرکت‌های هواپیمایی اکنون فقط توانایی خدمات رسانی و انجام پروازهای جاری و همچنین تأمین هزینه‌های جاری را دارند. اگر دولت قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اجرایی کند مردم بیشتر می‌توانند از امکان سفر با هواپیما استفاده کرده و امکان رشد این صنعت نیز فراهم می‌شود.

قانون شناورسازی بلیت هواپیما اجرا شود

وی تصریح می‌کند: راهکار بهبود صنعت هواپیمایی در کشور ما پیش از این در قانون پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم و ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تاکید شده است. براین اساس دولت باید از نرخ گذاری در این حوزه خارج شده و تعیین قیمت بلیت را به ساز و کار عرضه و تقاضا واگذار کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: تجربه آزادسازی نرخ بلیت در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ نشان داد که اگر بلیت هواپیما براساس عرضه و تقاضا تعیین شود؛ نه تنها تعداد ناوگان هواپیمایی را می‌توان افزایش داد بلکه تعداد مسافران پروازهای داخلی نیز افزایش می‌یابد.

اسعدی سامانی تصریح می‌کند: بنابراین اگر قانون اجرا شود صنعت هواپیمایی رشد یافته و مردم بیشتر می‌توانند از مزایای این صنعت بهره ببرند.

وی همچنین درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما تاکید می‌کند که قانون در این خصوص باید اجرا شود، اگر نرخ بلیت هواپیما شناور باشد مسائل این حوزه رفع خواهد شد.

کد خبر 666499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.