تکلیف پرستاران طرحی دوران شیوع کرونا مشخص می‌شود

در برنامه هفتم توسعه از موضوع پرستاری بحثی به میان نیامده است، اما پیشنهادهایی در این لایحه مطرح شده و لازم است تکلیف پرستاران به‌ویژه پرستاران دوران شیوع کرونا مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اعطای ۲۵ تا ۳۰ هزار مجوز استخدام به وزارت بهداشت، از تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و تبصره‌ای در سال آینده خبر داده و گفته بود: موضوع تبدیل وضعیت کارکنان دولت در مجلس شورای اسلامی مصوب و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است که این مهم برای نیروهای پرستاری شرکتی و تبصره‌ای امنیت و انگیزه شغلی بسیار خوبی را ایجاد خواهد کرد.

پرستاران دوران شیوع کرونا باید استخدام شوند

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری با مخالفت با احیای دوره بهیاری اظهار کرد: پرستاران دوران شیوع کرونا باید استخدام شوند؛ سازمان نظام پرستاری دارای قانون است، گذشته از اینکه همه در مجموعه نظام و انقلاب و کشور، اعتقاد داریم که باید به عنوان فدایی عمل کنیم و در دولت نیز به عنوان افرادی که موفقیت دولت را می‌خواهند، عمل کنیم. در وزارتخانه‌ها نیز به‌طور قطع حرکت باید در همین عقربه‌ای باشد که کلیت نظام و دولت انجام می‌دهد و در نهایت به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها می‌رسد و سازمان نظام پرستاری نیز وظایف و مصوباتی دارد.

وی افزود: یکی از مباحث در سازمان نظام پرستاری مقررات انسانی و اخلاق حرفه‌ای است، به عنوان مثال در بحث انتظامات و نظامات حرفه‌ای هیئت‌های انتظامی را داریم؛ در بحث اخلاق حرفه‌ای نیز این موارد وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در سال ۹۹ که مقام معظم رهبری در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ورود کردند، کدهای اخلاقی را نوشتیم و منشور اخلاقی را تدوین کردیم و بنا شد که دو واحد بحث اخلاق حرفه‌ای در دانشکده‌ها تدریس شود؛ در زمینه استانداردهای حرفه‌ای، استانداردهای خدمتی را داریم که در این زمینه کتاب استانداردهای خدمتی و بسته‌های خدمتی تدوین شده که بحث نیروی انسانی هم یکی از آن‌ها است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ ما تمام فعالیت‌ها را گرامی می‌داریم، اما نقص‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود، نه اینکه ضرورت مسئله پاک و برای آن جایگزین غلطی معرفی شود.

میرزابیگی گفت: در سال جاری ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تعرفه‌های خدمات پرستاری وارد نظام سلامت می‌شود، اگر وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه یا هر دستگاه دیگری کم‌کاری می‌کند، پرستاران باید در موضع حق‌خواهی در مقابل این کم‌کاری قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه موضوع بعدی بحث استخدام نیروها است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایط بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه قرار داریم. در لایحه برنامه هفتم توسعه از موضوع پرستاری چیزی وجود ندارد، البته پیشنهادهایی در این لایحه مطرح کرده‌ایم که در جلسات با معاونت پرستاری مورد استقبال قرار گرفته، اما در این لایحه به قانون بهره‌وری نیز تعرض شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: برای استخدام در سال‌های ۹۸ و ۹۹، حدود ۵۲ هزار و ۲۰۰ نفر سقف استخدام بود و اکنون نیز ۲۵ هزار نفر است که البته همه آن برای پرستاری نیست و بخشی از آن به بیمارستان‌های تازه تأسیس اختصاص دارد که انتظار می‌رود در سال جاری نیز استخدام‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بحث دیگر احیای دوره کاردانی بهیاری و کمک بهیاری است، گفت: سازمان نظام پرستاری با این طرح مخالف است و هر تغییری که بخواهد ایجاد شود، باید معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری و مجموعه‌های علمی دور هم بنشینند و تصمیم بگیرند، نه اینکه یک معاونت فارغ از نظر دیگران برای این موضوع تصمیم‌گیری کند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، بحث پرستاران طرحی و تمدید طرحی در ایام کرونا است که دولت وقت وعده داده بود این پرستاران استخدام می‌شوند؛ درخواست ما نیز این است که ستاد کرونا در این زمینه تشکیل شود.

امنیت شغلی و تبدیل وضعیت پرستاران از مشکلات آن‌ها است

پیش‌تر احمدرضا یزدان‌نیک، معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از مشکلات پرستاران، امنیت شغلی و تبدیل وضعیت آنها است، اظهار کرد: پرستارانی بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما به صورت تبصره‌ای فعالیت دارند؛ چه توجیهی وجود دارد که یک فرد بیش از ۲۰ سال، نیروی تبصره‌ای باشد؟، در دوران پیک و همه‌گیری بیماری کرونا، نیروی پرستار ۸۹ روزه استخدام شد و افرادی که خدمت آنها به پایان رسیده بود، با حقوقی نازل تمدید طرح شدند، اما به محض به پایان رسیدن پیک‌های کووید _۱۹، به صورت ناجوانمردانه‌ای عذر آنها خواسته شد.

وی با بیان اینکه با به اجرا گذاشته شدن قانون استخدام ایثارگران، تعداد قابل توجهی پرستار بدون بررسی صلاحیت، استخدام شدند، افزود: طرح فوق‌العاده خاص به برخی سازمان‌ها ابلاغ شده است و پرستاران پیگیر این موضوع هستند، اما هنوز به آنها تعلق نگرفته است. شاید با وجود تعلق طرح فوق‌العاده خاص به حوزه پرستاری، شکاف درآمدی پرستاران مقداری پر و رضایتی نسبی در جامعه پرستاری ایجاد می‌شد.

یزدان‌نیک با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا سیمای اجتماعی پرستاران مقداری بهبود پیدا کرد، اما موقتی بود، اضافه کرد: در صورت بهبود وضعیت حال حاضر برای پرستاران، شاهد ماندگاری افراد در این شغل خواهیم بود. دوران همه‌گیری کرونا برای قشر پرستار، تلفات زیادی داشت و پرستاران از نظر جسمی، جانی و روانی دچار آسیب شدند. در این دوران بیش از ۱۰۰ پرستار شهید مدافع سلامت شدند و تعدادی بسیاری نیز اعضای خانواده خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر اینکه در طول مدت همه‌گیری بیماری کرونا شاهد فرسودگی بسیاری در پرستاران بودیم، گفت: حمایت و رسیدگی کافی به پرستاران در طول همه‌گیری بیماری کرونا وجود نداشت و خدمات مشاوره‌ای، حمایتی و مشوق‌های مادی و معنوی برای این قشر آن‌گونه که باید در نظر گرفته نشد.

کد خبر 666477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.