کدام رشته‌ها در اولویت‌ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان قرار دارد؟

اولویت‌های هدایت تحصیلی سال آینده دانش‌آموزان در حالی اعلام شد که به نظر می‌رسد ورودی‌ رشته‌های ریاضی و هنرستان‌ها افزایش و سهمیه رشته‌های تجربی و انسانی کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورودی دانش‌آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱، حدود ۲۷.۱۲ درصد بود که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ درصد و به نصف کاهش پیدا کرد. در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش‌آموزان رشته ریاضی‌فیزیک بودیم.

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: افزایش ورودی‌های رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری و افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مجموع رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش، در اولویت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای سال آینده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما این است که سهم رشته علوم انسانی و تجربی برای سال آینده کاهش و به ازای آن سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک افزایش پیدا کند، افزود: سهم آموزش فنی و حرفه‌ای ما از ۳۷.۵ درصد در پایه دهم به ۳۹.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و به همان نسبت سایر دانش‌آموزان در شاخه نظری درس می‌خوانند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی‌های رشته ریاضی فیزیک در سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: امسال هدف‌گذاری کردیم تا در پایه دهم هنرستان‌ها بتوانیم ۴۱.۵ درصد دانش‌آموزان را هدایت کنیم و برنامه‌ریزی شده است تا حدود ۱.۵ درصد در رشته ریاضی‌فیزیک افزایش داشته باشیم و حدود ۰.۲ درصد نیز در رشته‌های تجربی و انسانی کاهش سهمیه جمعیت دانش‌آموزان را شاهد باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: افزایش ورودی‌های رشته ریاضی‌فیزیک در شاخه نظری و افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مجموع رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش در اولویت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای سال آینده است.

ضرورت هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان

پیش تر نیز محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان اظهار کرد: تصویب نظام جامع مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی وزیر آموزش و پرورش بستری را برای یک هدایت تحصیلی مناسب فراهم می‌کند، بر این اساس شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان باید به درستی اتفاق بیفتد.

وی افزود: یکی از آسیب‌های دوران شیوع کرونا "هدایت تحصیلی" بود و فرصت آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل و دیگر اقدامات به‌خوبی فراهم نشد. استفاده از ظرفیت معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تلاش هستیم در سال تحصیلی آتی مشارکت معلمان که نقش کلیدی در شناسایی استعداد و توانمندی دانش‌آموزان دارند را افزایش دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت‌آموزی و کارآفرینی در متوسطه اول و دوم نظری با محوریت برنامه درسی از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۳۶.۳۵ درصد است و در تلاش هستیم با برنامه ریزی‌های انجام شده آن را به ۴۵ درصد برسانیم. البته تنها به دنبال افزایش کمی نیستیم و به ارتقای کیفی نیز توجه داریم.

وی گفت: لازم است دانش‌آموزان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که در پایان دوره تحصیل مهارتی را کسب کرده باشند، باید از ظرفیت صاحبان مشاغل بهره‌مند شویم، شهرک‌های صنعتی فرصت خوبی است و از استان‌ها خواسته‌ایم برای ایجاد هنرستان‌های همجوار در شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش این است که تا پایان برنامه هفتم کشور به سهم واقعی مدنظر رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها و توسعه رشته ریاضی‌فیزیک در آموزش و پرورش برسیم.

کد خبر 666445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.