رصد خوشه ستاره‌ای M92 را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: M92 با قدر ۶.۴ جرم کم‌نوری است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان به‌کمک یک دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ این خوشه را مشاهده کرد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه به رویداد نجومی یکشنبه _بیست‌ویکم خردادماه_ اظهار کرد: خوشه کروی M92 در صورت فلکی جاثی یا هرکول به‌خوبی در آسمان قابل رصد است و با میل ۴۳ درجه و ۸ دقیقه قوسی شمالی، دیدن آن از نیم‌کره شمالی زمین راحت‌تر است و از عرض‌های پایین‌تر از ۲۶ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست.

بیشتر بخوانید: تقویم نجومی خردادماه ۱۴۰۲ (بخش چهارم) + دانلود جدول کامل

وی افزود: خوشه کروی M92 از مختصات رصدخانه لارستان تمام شب قابل مشاهده خواهد بود. به این صورت که در زمان غروب، حدود ساعت ۱۹:۵۲ ،۴۰ درجه بالاتر از افق شمال شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود، سپس در ۲۳:۵۳، ۷۴ درجه بالاتر از افق شمالی ناظر زمینی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و قبل از طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۳:۵۰، ۴۰ درجه بالاتر از افق شمال غربی غیر قابل رصد خواهد شد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه‌های کروی از ده‌ها تا صدها هزار تا حتی یک میلیون ستاره تشکیل شده‌اند. این خوشه‌ها تقریباً گرد بوده و بیشتر از ستارگان پیر تشکیل شده و همه در ارتباط گرانشی با هم هستند. تشکیل این خوشه‌ها به زمان شکل‌گیری کهکشان راه شیری بازمی‌گردد. M92 با قدر ۶.۴ جرم کم‌نوری است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان به‌کمک یک دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ این خوشه را مشاهده کرد. فاصله M92 از زمین حدود ۲۶ هزار سال نوری ست.

کد خبر 666386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.