تاثیر سیاست‌های دولت بر رشد اقتصادی / پیش‌بینی بانک جهانی تحقق‌پذیر است

یک اقتصاددان گفت: در کشورهایی که اقتصاد که در سطوح پایین قرار دارد، نرخ رشد سرعت بیشتری دارد، بنابراین پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران تحقق‌پذیر است، فقط لازم است سیاست‌های اخیر دولت همچنان تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی کشورها که به‌تازگی منتشر شده است، ایران و چین در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی را تجربه کرده‌اند و آمریکا و اروپا در حالت رکود قرار گرفته‌اند. براین اساس پیش‌بینی شده که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۲ درصد رشد کند و این در حالی است که براساس این گزارش با توجه به سیاست‌های کاهش تورم پولی کشورها در سال ۲۰۲۲، نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری ۲.۱ درصد خواهد بود.

این گزارش همچنین اشاره کرده است که رشد اقتصادی ایلات متحده در سال جاری از ۲.۱ به ۱.۱ درصد خواهد. همچنین، اقتصاد چین امسال ۵.۶ درصد رشد می‌کند. این در حالی است که بنا بر پیش‌بینی بانک جهانی روسیه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری خواهد داشت و با رشد منفی ۰.۲ درصدی روبه‌رو خواهد شد، در حالی که شاهد رشد اقتصادی منفی ۲.۱ درصد در سال قبل بوده است.

علاوه بر این، بانک جهانی در گزارشی با عنوان دورنمای اقتصادی جهان آمار مربوط به رشد اقتصادی ۷۲ کشور در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ را منتشر کرده است که براساس آن اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته ۴.۷ درصد رشد کرده است. همچنین ایران از نظر رشد اقتصادی در میان ۷۲ اقتصاد دنیا در پاییز گذشته در رتبه ۱۵ جهان قرار گرفته است، یعنی تنها ۱۴ کشور رشد اقتصادی بیشتری نسبت به ایران در این دوره داشته‌اند.

رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته در حالی است که متوسط رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته در این دوره تنها ۱.۲ درصد بوده است. اقتصاد آمریکا در این زمان تنها ۰.۹ درصد، منطقه یورو ۱.۸ درصد و ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرده‌اند. کشور در حال توسعه‌ای مثل چین نیز در این دوره رشد ۲.۹ درصدی و هند رشد ۴.۵ درصدی داشته‌اند. متوسط رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در زمستان گذشته برابر با ۴.۹ درصد برآورد شده است.

در اقتصادهای پیشرفته سرعت رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند

رحمان سعادت، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زمانی که کشورها به لحاظ رشد اقتصادی در سطح بالایی قرار می‌گیرند، به نوعی ترمز رشد کشیده شده و میزان رشد کاهش پیدا می‌کند. تغییرات رشد در اقتصادهایی که در سطوح بالا قرار دارد، کمتر بوده است و این به معنای آن نیست که کشورها رشد اقتصادی خوبی ندارند، بلکه درجه و میزان رشد آنها کمتر است.

وی افزود: گزارشی که بانک جهانی درخباره رشد اقتصادی ایران منتشر کرده که از بعضی جهات صحیح است. در طول ۱۰ سال گذشته به دلیل تحریم‌های مختلف، بسیاری از زیرساخت‌ها و عوامل تولید انسانی و همچنین سرمایه‌های ایران بلااستفاده مانده بود. بسیاری از کارخانه‌ها نتوانستند با حداکثر ظرفیت تولید فعالیت کنند یا سرمایه در گردش وارد کشور نشده است و در فروش کالاها و صادرات با مشکلات زیادی مواجه بودیم.

تأثیر مثبت سیاست‌های اقتصادی دولت بر رشد اقتصادی

این اقتصاددان گفت: با توجه به تغییر رویه‌ای که در شرایط فعلی اتفاق افتاده همچنین دیپلماسی فعال منطقه‌ای که ایران طی یک‌سال گذشته در پیش گرفته است. به نظر می‌رسد با عادی‌سازی روابط با عربستان، مصر و برخی کشورهای مسلمان که در ۱۰ سال گذشته روابط چندان خوبی با آنها نداشته‌ایم، می‌توانیم در خط تولید خود، بسیاری از ظرفیت‌های بلااستفاده را در مدار قرار دهیم همچنین از بازارهای منطقه‌ای و جهانی برای عرضه محصولات استفاده کنیم.

سعادت اضافه کرد: این موارد می‌تواند منجر به رشد سریع در اقتصاد کشور شود. در کشورهایی که اقتصاد که در سطوح پایین قرار دارد، نرخ رشد سرعت بیشتری دارد، بنابراین پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران تحقق‌پذیر است فقط لازم است سیاست‌های اخیر دولت همچنان تداوم داشته باشد.

رشد اقتصادی کارنامه خوبی برای دولت است

وی تصریح کرد: دولت سیاست‌های اقتصادی خوبی در پیش گرفته است که از جمله آن می‌توان به سیاست‌های خارجی اشاره کرد. وزارت اقتصاد مولدسازی را در دستور کار قرار داده است و برنامه دارد که دارایی‌های غیرمولد را به مولد تبدیل کند که این کار در رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار است. همچنین بانک مرکزی مرکزی نیز سیاست‌های پولی تدوین کرده است تا انضباط مالی خوبی در حوزه بانکی ایجاد کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه به نظر می‌رسد با مجموع این اقدامات، رشد اقتصادی امسال به ارقام مناسبی برسد، گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت به دنبال آن است که کارنامه خوبی از عملکرد خود ارائه دهد. رشد اقتصادی منجر به کنترل تورم و افزایش اشتغال می‌شود که این موضوع کارنامه خوبی را برای دولت به‌همراه دارد.

کد خبر 666377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.