کاهش گرمای شهر آمریکایی با آسفالت‌های زیستی

۱۰۰ مایل از خیابان‌های شهر فینیکس با روکش‌ خنک‌کننده پوشیده شده است تا مانع تشکیل جزایر گرمایی در شهر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دمای هوای شهرها نسبت به حومه‌ها، به‌طور میانگین ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر است و همین امر باعث ایجاد مناطقی با عنوان جزایر گرمایی در شهرها می‌شود که به ویژه در بافت‌های متراکم دیده می‌شود. علاوه بر آلودگی ناشی از تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی، پوشش بتنی ساختمان‌ها و آسفالت خیابان‌های شهری نقش مهمی در افزایش دمای هوا ایفا می‌کند، چرا که این دو ماده حجم عظیمی از نور خورشید را به خود جذب می‌کنند و از این طریق، زمین را گرم نگه می‌دارند و در عین حال نیز آن را ساطع می‌کنند.

برنامه استفاده از روکش خنک‌کننده در خیابان‌های شهر فینیکس از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شده است و در خیابان‌های ده‌ها محله و پارکینگ‌های سطح شهر اعمال شده است. این روکش خنک‌کننده که بر سطح خیابان قرار می‌گیرد، محصولی مبتنی بر آب، غیرسمی و قابل بازیافت است که به آسفالت می‌چسبد و همین ویژگی‌ها باعث دوستدار محیط زیست شدن این ماده شده است.

خنک شدن شهر آمریکایی با روکش‌های زیستی

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا برای تجزیه و تحلیل تأثیر این روکش خنک‌کننده بر گرمای شهر با یکدیگر همکاری کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دمای سطوح شهر در ساعات ظهر و بعدازظهر بین ۱۰.۵ تا ۱۲ درجه فارنهایت است و دمای سطح هنگام طلوع خورشید به طور متوسط ۲.۴ درجه کمتر است.

دوام این روکش که به عنوان ضدآفتاب برای آسفالت عمل می‌کند، در حال بررسی است تا مشخص شود آیا عمر سطح آسفالت را نیز افزایش می‌دهد یا خیر. آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهد که دمای مرکز آسفالت با وجود این روکش کاهش پیدا کرده است و این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن شود.

کشورهای استرالیا، کانادا، سنگاپور و امارات متحده عربی با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان درخواست‌های خود برای داشتن این روکش‌ها رابه فینیکس ارسال کرده‌اند.

خنک شدن شهر آمریکایی با روکش‌های زیستی

کد خبر 666375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.