مهم‌ترین علل ناباروری مردان چیست؟

یک متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری مردان گفت: آزواسپرمی که ناشی از نبود اسپرم در مایع منی بوده، علت ۱۵ درصد از موارد ناباروری و عاملی شایع بین حدود یک درصد از مردان است.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره درمان ناباروری مردان بدون اسپرم اظهار کرد: یکی از علل اصلی ناباروری مردان که به‌طور معمول هیچ‌گونه علامت خاصی از خود نشان نمی‌دهد، اسپرم صفر یا آزواسپرمی نام دارد؛ آزواسپرمی که ناشی از نبود اسپرم است، علت ۱۵ درصد از موارد ناباروری مردان و عاملی شایع بین حدود یک درصد در مردان است.

وی افزود: صفر بودن اسپرم در مردان به شرایطی گفته می‌شود که به دلایلی از جمله اختلالات مربوط به هورمون‌ها و غدد، اختلالات مربوط به بیضه و فرایند تولید اسپرم یا انسداد در مسیر انتقال اسپرم در نتایج آزمایش اسپرموگرام هیچ اسپرمی یافت نشود.

متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری مردان تصریح کرد: این امکان وجود دارد که صفر بودن اسپرم به علت وجود اختلالات انسدادی باشد، در این مواد بیوپسی بیضه به عنوان یکی از راه‌های درمان اسپرم صفر مطرح می‌شود که در نتیجه پزشک متخصص درمان ناباروری می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف نمونه‌برداری از بیضه، موفق به پیدا کردن اسپرم و اجرای روش‌های کمک باروری همچون آی‌وی‌اف و میکرواینجکشن شود.

وی با اشاره به بیماری‌ها و عوامل مهم ایجاد ناباروری در مردان خاطرنشان کرد: ابتلاء به بعضی بیماری‌ها مانند واریکوسل یا واریس بیضه نیز از مهم‌ترین عوامل ناباروری مردان محسوب می‌شود، بعضی دیگر از بیماری‌های عامل ناباروری مردان عبارت از سابقه بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، بیضه نزول‌نکرده و مصرف سیگار و قلیان است.

کد خبر 666366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.