دلایل ریزش بورس را بدانید / بازار به پول جدید نیاز دارد

نامه مدیرعامل ایران‌خودرو به سازمان بورس در خصوص تحقق نیافتن سود ناشی از طلب دولت، گزارش عملکرد منفی برخی شرکت‌های تاثیرگذار و کاهش قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان از دلایلی بود که موجب شد بازار بورس هفته را با ریزش ۷۳ هزار واحدی آغاز کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته _ شنبه بیستم خردادماه ۱۴۰۲_ شاخص بورس تهران با ریزش ۷۳ هزار واحدی کار خود را به پایان رساند؛ ریزشی که مجدد ترس به دل برخی سهامداران انداخت اما سهامداران باید بدانند که شاخص کل از دی‌ماه ۱۴۰۱ تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری که شاخص کل به قله دو میلیون و ۵۳۵ هزار واحد رسید، ۶۴ درصد رشد کرد و روند متعادل و اصلاحی آن بعد از رشد قابل توجه عادی است.

اما سوال اصلی سهامداران آن است که آیا وحشت و ترس سال ۹۹ مجدد بازار را فراگرفته است؟ چند هفته گذشته این جو بازار را فراگرفته اما پس از استراحت و اصلاحی که صورت گرفت، کم‌کم فشار خرید افزایش پیدا کرد و در نهایت بازار به تعادل رسید تا اینکه شاخص کل روز گذشته ریزش ۷۳ هزار واحدی را تجربه کرد.

ریزش ۳.۲۱ درصدی شاخص کل در روز گذشته دلایل بنیادی دارد، مهم‌ترین علت آن نامه جنجالی مدیرعامل ایران خودرو به سازمان بورس در خصوص عدم تحقق سود ناشی از زیان این خودروساز به علت قیمت‌گذاری دستوری بود، گرچه نماد خودرو در روز گذشته متوقف بود اما این نامه تأثیر زیادی در جو بازار گذاشت.

علت دیگر ریزش سنگین بورس ورود دلار به کانال ۴۰ هزار تومان بود، پس از مدت‌ها سرانجام دلار توانست به زیر ۵۰ هزار تومان برسد که این موضوع نیز منجر به برداشت و تحلیل نادرست سهامداران از تأثیر نرخ ارز در بورس و سهام دلاری شد، برداشت اغلب سهامداران آن است که با کاهش نرخ ارز سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه این تحلیل صحیح نیست. در نهایت کاهش نرخ ارز نیز جو روانی منفی را میان سهامداران تشدید کرد.

با توجه به روند افزایش مجامع بورسی، احتمال داده می‌شود تا عرضه‌ها در بازار افزایش پیدا کند، بنابراین برای بهبود وضعیت کلی بورس باید منابع جدید به سمت بازار حرکت کند تا طرق تقاضا تقویت شود و افت بازار جلوگیری کند.

 دلایل ریزش بورس را بدانید / بازار به پول جدید نیاز دارد

گزارش برخی شرکت‌ها ضعیف بود

مصطفی مصری‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره ریزش سنگین بازار سرمایه در روز گذشته، اظهار می‌کند: اواخر خرداد و اوایل تیرماه موعد مجامع و ارائه گزارشات عملکرد یک‌ساله شرکت‌ها است. اواخر هفته گذشته ذوب‌آهن گزارش عملکرد خود را ارائه کرد. با توجه به زیان ۹ ماهه این شرکت، انتظار می‌رفت که عملکرد خوبی نداشته باشد و همین اتفاق افتاد و ذوب‌آهن ۷۶ تومان زیان اعلام کرد که با وجود رشد قیمت دلار، نشان‌دهنده عملکرد ضعیف این شرکت است.

وی می‌افزاید: عملکرد منفی ذوب‌آهن بر سهام گروه فلزات اساسی تأثیر گذاشت و روز گذشته نیز ذوب‌آهن یکی از بیشترین حجم‌های صف فروش را به خود اختصاص داد.

شفاف‌سازی ایران‌خودرو، عامل منفی شدن سهام خودرویی بازار

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: از طرف دیگر ایران‌خودرو نیز در اقدامی با هدف شفاف‌سازی اعلام کرد عددی که طی شش ماه به عنوان سود ناشی از طلب این شرکت از دولت شناسایی شده است (۲۰ هزار میلیارد تومان) قابل تحقق نیست و این عدد از سود شرکت کاسته می‌شود که در حقیقت به زیان شرکت اضافه می‌شود. این موضوع نیز اثر مستقیمی بر سایپا و سایر نمادهای گروه خودرویی داشت. البته نماد ایران‌خودرو روز گذشته بسته بود که اگر باز شود صف فروش سنگینی نیز ایجاد می‌کند.

مصری‌پور اضافه می‌کند: از طرف دیگر اخبار خوش مذاکرات و سیاست بین‌الملل منجر به کاهش قیمت دلار شد، به نحوی که پس از چندین ماه دلار به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسید. این موضوع نیز از نظر روانی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد واهمه می‌کند، چراکه معتقدند با کاهش قیمت دلار، ارزش سهام دلاری نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به رکودی که در بازار مسکن و خودرو ایجاد شده است، این انتظار وجود داشت که بازار سرمایه تحت تأثیر افت قیمت دلار کاهش قیمت داشته باشد و این موضوع نیز فشار فروش ایجاد کرد، مجموع این عوامل باعث شد روز گذشته بازار خوبی نداشته باشیم.

 دلایل ریزش بورس را بدانید / بازار به پول جدید نیاز دارد

بازار وارد فاز بحرانی نشده است

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: از دی‌ماه تا اردیبهشت‌ماه بازار حدود دو برابر شد و شاخص کل، بازدهی قابل توجهی داشت. بنابراین طبیعی بود که از اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادماه بازار خنثی یا نزولی باشد و از نظر روانی اصلاح کند، در واقع بازار وارد فاز بحرانی نشده است.

مصری‌پور اضافه می‌کند: فارغ از گزارش‌هایی که منفی بوده، گزارش عملکرد شرکت‌ها به‌طور عمده خوب بوده است. با برگزاری مجامع این شرکت‌ها تا پایان تیرماه به نظر می‌رسد آن‌ها بتوانند سودهای خوبی تقسیم کنند. به عنوان مثال پتروشیمی شازند ۱۰۱ درصد سود تقسیم کرد. این اتفاق در سایر پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی رخ می‌دهد. این اتفاق منجر به ورود حدود ۸۰۰ تا ۱,۰۰۰ میلیارد تومان پول به عنوان سود نقدی در چرخه بازار خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: ارزش‌گذاری شرکت‌ها بر مبنای سودآوری آنها است که براساس دلار نیمایی محاسبه می‌شود. دلار نیما در زمانی که قیمت دلار آزاد به ۶۰ هزار تومان رسیده بود، ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان بود. بنابراین شرکت‌ها دلار خود را با قیمت‌های بیش از این به فروش نرساندند و این واهمه که افت قیمت دلار منجر به افت سودآوری شرکت‌ها می‌شود، صحیح نیست. چه بسا زمانی که نرخ دلار آزاد کاهش پیدا می‌کند، فرصتی برای بانک مرکزی ایجاد می‌شود که با کم کردن فشار بر عرضه حواله‌های نیما، قیمت ارز را به سمت تک‌نرخی ببرد و نرخ دلار نیما انعطاف بیشتری داشته یا حتی رشد کند.

 دلایل ریزش بورس را بدانید / بازار به پول جدید نیاز دارد

کاهش قیمت دلار آزاد در بلندمدت تأثیری بر بورس ندارد

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: کاهش قیمت دلار آزاد عاملی نیست که در بلندمدت بتواند بر سودآوری شرکت‌ها تأثیر منفی بگذارد و نباید منجر به فرار سرمایه‌گذاران از بورس شود.

مصری‌پور اظهار می‌کند: از سال‌های گذشته این گزاره که گروه خودرویی لیدر بازار است همواره وجود داشته است اما اگر همبستگی آن با بازار به صورت علمی بررسی شود، این ادعا قابل اثبات نیست. در شش ماه گذشته که بازار با رشد قابل توجهی همراه بود، سهام دلاری و فلزات اساسی عملکرد خوبی داشت.

وی ادامه می‌دهد: دلیلی ندارد یک شرکت زیان‌ده که افق روشنی برای فعالیت ندارد، راهبر بازاری باشد که مبنای قیمت‌گذاری و سودآوری متفاوتی دارد. کاهش سود خودرویی‌ها حتی در برخی از بنگاه‌های بالادست، منجر به سودآوری هم می‌شود. بنابراین منطقی نیست که بازار از سهام خودرویی‌ها که فقط ۱۰ درصد سهام را در اختیار دارد، پیروی کند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در بلندمدت هیچ عامل منفی‌ای بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند. شرایط اقتصاد ما چندان پیش‌بینی‌پذیر نیست اما با شرایط فعلی و با در نظر گرفتن وضعیت نقدینگی و تورم فعلی، نمی‌توان انتظار داشت بورس از مدار خارج شود. پیش‌بینی می‌شود در ادامه بازار سرمایه با نرخ منطقی رشد کند، در مجموع وضعیت شرکت‌ها خوب است و در شرایط رکود قرار نداریم.

کد خبر 666254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.