وضعیت بورس امروز/  دلایل ریزش ۷۳ هزار واحدی شاخص کل چه بود؟

شاخص کل در اولین روز هفته تحت فشار عرضه شدید خصوصاً در گروه خودرویی با کاهش ۷۳ هزار و ۳۷۹ واحدی به دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۵۸ رسید. به نظر می‌رسد گزارشات ضعیف شرکت‌های بزرگ، اطلاعیه ایران خودرو در خصوص عدم تحقق سود طلب از دولت و سقوط دلار به کانال زیر ۵۰ هزار تومان از دلایل اصلی افت شاخص کل باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سهام امروز در حالی شروع شد که چهارشنبه گذشته با منفی بسته شده بود. اما آن منفی کجا و این منفی کجا؟ شاخص کل در اولین روز هفته تحت فشار عرضه شدید خصوصاً در گروه خودرویی با کاهش ۷۳ هزار و ۳۷۹ واحدی به دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۵۸ رسید؛ نمادهای فولاد، فملی، شپنا و شستا بیشترین تأثیر منفی را در معاملات امروز بر جای گذاشتند. دلار نیز در محدوده ۴۹ هزار تومان است.

شاخص کل هم‌وزن امروز با کاهش ۲۵ هزار و ۷۳۳ واحدی به عدد ۷۵۰ هزار و ۸۱۲ رسید. ارزش معاملات بورس در محدوده هفت هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان بود که این نتیجه، حاصل بیش از ۵۴۲ هزار معامله و خریدوفروش بیش از ۹ میلیارد برگه سهم است، همچنین ارزش بازار به میزان هشت میلیون و ۱۴۳ هزار میلیارد تومان بود.

فرابورس نیز با کاهش ۹۰۲ و احدی، مقدار شاخص را روی عدد ۲۸ هزار و ۶۰ تثبیت کرد، در این بازار نمادهای آریا، وسپهر و خاور بیشترین تأثیر منفی را در بازار بر جای گذاشتند. ارزش بازار اول و دوم به مقدار یک میلیون و ۵۵۶ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار پایه به مقدار ۴۸۶ هزار میلیارد تومان رسید، معامله‌گران بیش از ۵ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۳۷۲ هزار معامله به ارزش ۵ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان معامله کردند.

ارزش کل معاملات امروز ۱۲ هزار و ۴۸۸ میلیارد تومان بود که این مقدار، مبلغ هشت هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان متعلق به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است.

حجم و ارزش معاملات

حجم معاملات در بازار بورس: ۹ میلیارد ۵۵ میلیون سهام و سایر اوراق مالی

حجم معاملات در بازار فرابورس: ۵ میلیارد ۲۷۶ میلیون سهام، حق تقدم و سایر اوراق مالی

ارزش معاملات در بازار بورس: ۷ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان

ارزش معاملات در بازار فرابورس: ۵ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان

بیشترین ارزش و بیشترین حجم معامله

بیشترین ارزش معامله: افران، دارایکم، وبملت

بیشترین حجم معامله: شستا، وتجارت، وبصادر

بیشترین افزایش قیمت و بیشترین کاهش قیمت

بیشترین افزایش قیمت: کهمدا، کسعدی، دامین

بیشترین کاهش قیمت: خکار، ولصنم، ما

تعداد نمادهای مثبت و منفی

بازارها / ‏‬تعداد نماد نماد مثبت نماد منفی
بورس ۵۵ ۳۴۰
فرابورس ۹۳ ۲۲۲

اخبار مهم

عرضه اولیه شهر فردا ۲۱ خرداد

فردا یکشنبه مورخ ۲۱/‏۰۳/‏۱۴۰۲‬ تعداد ۳.۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت گروه مالی شهر به عنوان ششصدوچهارمین شرکت پذیرفته شده در بخش "سرمایه‌گذاری‌ها" و گروه و طبقه "سایر واسطه‌گری‌های مالی" با کد صنعت "۵۶۹۹" و در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در نماد «وشهر» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

همچنین ورود سفارش فقط با کد معاملاتی و در دوره زمانی و محدوده قیمتی تعیین شده جهت ثبت سفارش امکان‌پذیر بوده و ورود سفارش به صورت گروهی مجاز نیست. همه مشتریان برخط نیز می‌توانند با توجه به شرایط ذکر شده نسبت به ورود سفارش اقدام کنند.

بر اساس جزئیات اعلام شده، با توجه به اختصاص حداکثر هشت هزار سهم به هر کد و با سقف قیمتی ۱۸۴ تومانی، حداکثر نقدینگی لازم برای خرید این عرضه اولیه یک میلیون و ۴۷۲ هزار تومان (۱,۴۷۲,۰۰۰ تومان) است.

افت ۲.۹ درصدی سهام عدالت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۶ میلیون و ۶۸ هزار و ۷۵۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۴۸۸ هزار و ۱۵۱ تومان معادل ۲.۹ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۵۳ تومان رسیده است.

دلایل ریزش ۷۳ هزار واحدی

گزارشات ضعیف شرکت‌های بزرگ و تأثیر گذار صنایع بورسی، شفافیت ایران خودرو در خصوص محقق نشدن سود طلب این شرکت از دولت و در مرحله بعد عرضه اولیه فردا از دلایل اصلی ریزش بازار است. البته غالب سهامداران بر این باورند که کاهش قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان، موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های دلاری خواهد شد. در مجموع این چهار عامل تأثیر بسیاری در ریزش امروز گذاشت.

نقشه بازار

وضعیت بورس امروز/  دلایل ریزش ۷۳ هزار واحدی شاخص کل چه بود؟

کد خبر 666247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.